BANNER

_

Téli E85 gazdaságosság számítás


Az E85 gazdaságossága nagyon sok mindentől függ. Most nem beszélek arról, hogy szinte minden autótípushoz más más beállítást kell alkalmazni úgy, hogy egy azonos típuson belül is vannak különbségek a működésben. Az E85 fogyasztás függ az autó műszaki állapotától, a vezetési stílustól, a megtett útszakaszok hossztól stb. (ugyan úgy ahogy benzinnel is) valamint az időjárástól. Az E85 fogyasztás sokkal inkább időjárásfüggő mint benzinnel. A tapasztalataim alapján a téli E85 használat -10 fok alatt egy biztonságosan működő, hidegben is jól induló autó esetében 30% üzemanyag többletfogyasztással jár. A hőmérséklet emelkedésével ez a szám természetesen csökken, ugyanis elmarad a hidegindításbók adódó plusz dúsítás.

Miért fogyszt többet E85-tel a FlexFuel autó?
Az E85 fő alkotórészé alkohol aminek fűtőértéke a benzinhez képest kevesebb és ebből adódóan az E85 sztöchiometrikus levegő/hajtóanyag tömegaránya 14,7 helyett 26,7 9,7 körül alakul. Köznyelvre lefordítva az alkoholból több kell hasonló teljesítményhez. Ez egy olyan tulajdonság amit nem szabad figyelmen kívül hagyni az alkoholos autózással kapcsolatban. Az E85 használata körülbelül 25% töbletfogyasztást eredményez. Ha nincs más energiabevitel akkor ennek az értéknek meg kell lenni nincs mese, egyéb esetben a motor károsodásához vezethet.



A gazdaságosság másik tényezője a benzin és az E85 ára közti különbség. Az elszánt etanolosokat nem tántorítja el a különbség csökkenése viszont a racionális okokból tankolók - a hozzám érkező vélemények alapján - egyre jobban mérlegelik a döntést. Az írás második felében egy ilyen levél olvasható.

Nézzünk például egy szélsőséges esetet amikor is mondjuk a XI. kerületi spórolós – de már tiszta E85-re felkészített - autós döntés előtt áll. Vagy elmegy a Savoya-parkba az Auchanhoz tankolni 95-öst 307,9 forintért vagy mondjuk Budaörsre az AGIP-hoz 235 forintért E85-öt. A képlet a következő 307,9-(235x1,3)=2,4 Ft/liter. Azaz a megtakarítás 30% E85 többletfogyasztással literenként 2,4 forint. Egy tele tank esetében (40 liter) ez majdnem egy százast is jelenthet. Haha.

Na jó, számoljuk az olcsóbb AVIA E85 árakkal, az sincs sokkal messzebb mint az AGIP:
307,9-(225x1,3)=15.4 Azaz egy teli tankon 616 forintot nyernék ha nem az olcsó 95-öst hanem az E85-öt választom. És mi van akkor ha mondjuk ugyan ilyen árak mellett nyár lenne és meleg. A 25% többletfogyasztással a számítás: 307,9-(225x1,25)=25,65. Azaz egy teli tankon 1000 forint körüli a megtakarítás, ami már jól hangzik. Ráadásul az sem kizárt, hogy még takarékosabban járhatunk a dög melegben.

Vagyis mi következik ebből?

  • 10 forint E85 áremelés komolyan érezhető
  • az időjárás durván belenyúl a pénztárcánkba

 
Nagyon számít, hogy hol lakik, vagy milyen útvonalon közlekedik az ember. Az én környezetemben jelenleg még 209.9-ért is tankolhatok szeszt, de a legdrágább is 215 Ft. A 95-ös a budaörsi Metrónál a legolcsóbb 314.2 tehát nem kérdéses mit választok. Ha viszont a 100 forintos árkülönbség nincs meg akkor már elgondolkoztató és 70 forint árkülönbség esetében már nem éri meg.

A cikk végére íme a tanulságos levél amit megígértem:



„Elég régen írtam neked legutóbb akkor, mikor a gyári etanolos Fókámat vettem, így gondoltam beszámolok az elmúlt év tapasztalatairól.
Továbbá most olvastam a cikked az etanol árának emelkedéséről, sajnos én is erősen gondolkodom rajta, hogy ezek után mit is tankoljak.

A szívem nagyon az etanol felé húz, mert nagyon megszerettem és az autónak is nagyon jót tesz. Zöldkártyán 0% volt a CO kibocsátás, már ezért megéri, hát még a jobb vezetési élmény.

Eddig ugyanis mióta megvettem az autót tavaly márciusban, nem látott a Fóka benzint.
Itt a környékünkön nem nagyon van etanolos kút. Debrecenben dolgozom de még itt is csak 15 km-rel arrébb Hajdúsámsonban találni etanolt. Szabolcs és Hajdú-Bihar ilyen szempontból teljesen 0 ellátottságú, összesen 4 db kút van, ebből csak 2 van 50 km-es körzetben.

Szóval egészen decemberig nem tankoltam benzint. Napi 120 km-t megyek átlagban, ez havi szinten kb 2500 km (nem számítva az esetleges hétvégi kiruccanásokat). Eddig havonta 3x tankoltam etanolt, kb 6 naponta (munkanapokkal számolva) 90 litert (40 a kannába, 50 a kocsiba). Minden egyes tankolás + 40 km-t jelentett, oda-vissza (hozzáteszem, nyáron volt olyan hónap, hogy ez csak 2-szeri tankolás volt, így minden 3. hónapban 90 l etanollal kevesebbet kellett vennem, de télen sajnos kell a havi 3-szor tankolás minden hónapban).
Télen így a még decemberi 210 Ft-os etanol árral 210x90x3=56 700 Ft-ra jött ki a havi üzemanyagköltségem. Most a hajdúsámsoni kúton 232 Ft az etanol, így a havi költségem 232x90x3=62 640 Ft lenne.

Na mármost mivel karácsonykor szabadság miatt nem tudtam elutazni etanol lelőhelyre, így elhatároztam, hogy megkóstoltatom a benzint is az autóval. December 31-én tankoltam először, szintén kb. 85 litert, akkor 315 Ft volt egy liter benzin, kb. 27000-t fizettem. A második tankolásra 10 nappal később került sor, így januárban már nem is kellett harmadszor tankolnom, így akkor 90 literrel és 28 ezer Ft-tal könnyebben végül a januárt 55000 Ft-os költséggel zártam.

Eszerint télen az etanollal való autózás nekem közel 8000 Ft-os mínuszt jelentene havonta, hiába megy jobban tőle az autó és ezáltal védem a környezetet, nagyon meggondolandó, hogy ekkora különbséget bevállalok-e.

Nagyon várom a híreket az új etanolos szerződések tekintetében (és a melegebb időt is), tényleg ez a 100 ft különbség esetén érné meg még télen is az etanolt használnom.

Pedig most gondolkodott a baráti kör is etanolos átalakításon, de egyelőre a megugrott árak miatt jegelik a dolgot.

Minden jót, és gratulálok a honlaphoz - meg, hogy így össze tudod fogni az etanolos társadalmat"

üdv:
Andi


 

 

32 megjegyzés:

FM2k írta...

nem teljesen értem ezt a ford-os számítást: 2500km és 270 liter e85. az 10.8l/100km. 30% többlettel ez 8.3l/100 benzinből. 315 a benzin, 232 az e85. tehát 2780ft spórolás lenne a 2500km alatt. 3x tankol, az 120km plusz. 1.2x10.8= 13 liter többlet alkohol, ami 3000ft. ez mindössze 220ft bukta, ha 30% többletfogyasztást feltételezek.
8000ft bukta az 45%-os többletfogyasztás. inkább board-computeres átlagfogyasztási adatok kellenének, az hasznosabb lenne.

FM2k írta...

télen alkohollal lassabban éri el az üzemi hőfokot a motor, ez is belejátszik a 30% pluszba.

Centurion írta...

Üdv! Hát belőlem akkor sem fognak meggazdagodni,maradok az etanolnál.
Tény hogy így télen borzasztó a fogyasztás(de benzinnel is arányosan több lenne).
Mindenesetre azért én is pénzből élek,árgus szemekkel figyelem az üzemanyag mutatót.
Csatlakozom a cikkben idézett levél utolsó mondatához: jó hogy egy helyen ennyire követhető a hazai etanol helyzet.
Csak így tovább!

Cent

FM2k írta...

Ákos:
"az E85 sztöchiometrikus levegő/hajtóanyag tömegaránya 14,7 helyett 26,7 körül alakul"

9.7 körül alakul

Égő Ákos írta...

@FM2k: bakker, tényleg. nem is tudom honnan szedtem a 26,7-et. :)

WINY írta...

Azért szomorú egy kicsit,hogy lenne esélyünk a környezetvédelemre,a szebb jövőért...meggazdagodhatna az ország belöle....de ezeket semmi nem érdekli csak,hogy minél drágábban adják és lehúzanak mindenkit.Bele fog bukni az ország az etanolba.Olyanok fogják kézbe kapni(vagy már kapták is) az irányítást akik szintén gyorsan megcsinálják majd a maguk kis pénzüket a dologból és szarnak mindenre és mindenkire.Az e85 csak egy jó biznisz és ennyi.

:(:(

Indy_ írta...

Én is várakozó állásponton vagyok. Egyik elektronikát sem vettem meg, várok hogy meglegyen a 100 Ft-os difi az árak között. Addig maradok a benzinnél.

tomchi írta...

Sziasztok!

Kicsit "fura" nekem ez a számolás és a 8000Ft-os különbség a végén, amiből levonta Andi a tanulságot. -> Nem átlagfogyasztást számol és megtett km-t, hanem havi tankolási költségeket.. Így viszont nem igazán lehet összehasonlítani a két üzemanyagot.. plussz, hogy a hó végén mennyi maradt a tankban.

Én most kezdtem az etanolozást, elsőre kicsiben egy gyári 1.2-es Opel Corsával és egyenlőre jók a tapasztalatok.

A kevés etanollal (3b:1e) alig észrevehető a többletfogyasztás, ritkábban kell útba ejteni kannával az etanolos kutat. Valamit javul a CO kibocsájtás és az etanollal valamivel olcsóbbak a kilóméterek is, mint benzinnel. Próbálkozom, tesztelgetem... :-)

dini30 írta...

Nagyon gondolkodom én is az elektronikán, de bevallom, elkeserít az, hogy az etanol árát is folyamatosan emelik. Ehhez képest (Ford Focus 1-em van), nagyon sok macera lenne vele.
- átalakító
- szűrőcsere
- külön ezért másik benzinkutakhoz menni

Most kezdetem szoktatni az autót az etanolhoz, fokozatosan többet tankolok, de az árak el fognak tántorítani, ha ezt így folytatják.

Nem lehet jelezni ezt egy közös levélben a gyártó felé?
Hiszen most kapta fel a sajtó a témát. Egyre többen váltanának...
Kevesebbért többet eladni talán jobban megérné...

Andreana1982 írta...

Sziasztok, látom sokan nem értik a számításom, ezért gondoltam tisztázom egy kicsit :-)

Szóval tényleg okosabb lett volna pontos kilométer adatokat megadni és kiszámítani az elfogyasztott üzemanyagot.
De mivel már 5. éve ingázom, és eddig nagyjából minden hónapban ugyanannyi volt az üzemanyag fogyasztásom, nekem egyszerűbb volt így számolni.
Ákosnak csak a tapasztalatomat írtam le azzal kapcsolatban, hogy eddig minden hónapban a régi áron számolva 270*210=56 700 Ft volt az üzemanyag költségem.
Minden hónapban 270 liter etanolt tankoltam, ez rendszeres volt, 6-naponta jártam. Ennek a költsége 270*235=63450 Ft lenne mostani árakon számolva.

Benzinből viszont januárban szintén ugyanannyit mentem, mint szoktam (volt ugyan egy plusz 150 km-es szülői látogatás, de nem kellett megtennem a háromszori plusz 45 km-es utat az etanolkútig, így egálban voltunk).
Szóval tényleg csak az a tapasztalatom, hogy januárban ugyanannyi utazás mellett (csak munkába járáshoz használom az autót, ráadásul januárban 22 napot dolgoztam, ami átlagosnál több :-)) 180 liter benzint kellett tankolnom, ami 180*315=56 700 Ft.

nem akarok én vitát indítani, de egyik hónapban kb 2600 km-t megyek, utána lehet picivel kevesebbet.

Tervezek majd egy számolgatást úgy is, hogy pontosan rögzítem az állást és megnézem úgy is a fogyasztást.

Ha igénylitek, beszámolok arról is :-))

Andreana1982 írta...

@FM2k: "sajnos" úgy tűnik, nekem a téli benzinfogyasztásom 7,5 körül alakul, ez látszik a fogyasztott mennyiségből, plusz az átlag üzemanyag fogyasztást mutatja a fedélzeti komputer is.

Nyáron nagyon meg voltam vele elégedve, mert etanolból 9 liter körül evett, igaz akkor nem próbáltam benzinnel, így azzal nincs összehasonlítási alapom.

Viszont ha a 10,8-at nézem, az a 7,5-höz képes 10,8/7,5=1,44, lehet nálam tényleg reális a 45%-os többletfogyasztás.
Az enyém egyébként gyári autó, nem átalakított, így nem tudom, hogy ez a többlet mennyire reális, viszont nekem ez a tapasztalatom vele sajnos.
Mindenesetre ha bejön a jó idő, akkor én is mindenképp visszaállok az etanolra

jocijoco írta...

Sajnos én is megtudlak erösiteni 1000-es swift télen minusz tizenfokoknál benzinnel 6.5l 100ra etalonra átálitva 0 fokos átlag hömérsékletnél 7.5 etanolal üzve sikerült majdnem 10l-re növelni.A motor hidegen szenved eröben ugyanolyan de a fogyi az iszonyu.Ha egy kicsit valaki belenyula motorvezérlésbe mondjuk egy jó csippel kicsit szegényitett keverékkel akár joban is jáárhat mint etalonnal.Nem beszélve arrol hogy minden benzin áremelésnél az etanol duplájával emelkedik.Egy példa pilisen az etalon még pénteken 215 volt ma mentem már 224 volt ha holnap emelik a naftát és az etalontis hát ujra benzin
én nyáron nem etalonoztam de télen nem éri meg de én ugy látom aki sporolni akar az gázos autoban vagy dieselben gondolkodjon.

Égő Ákos írta...

@jocijoco: Senki se szegényítse a keveréket szerintem. A lambda nem véletlenül 1, minden üzemanyaggal

jocijoco írta...

@Égő Ákos: Szia nem arra buzditok senkit hogy ész nélkül szegényitse a keveréket én csak egy gondolatott közöltem.Bizonyos szegényitést a katalizátor még elvisel károsodás nélkül.A lambda 1 re azért törekednek a gyártok mert a katalizátorok átalakitási hatásfoka itt a legjobb hatásfoku. Szegénykeverékes üzemodnál bizonyos kipufogogáz összetevök növekednek.Akatalizátor életartamára vonatkozoan megmondom öszintén nem néztem utánna de ha akarjátok szivesen utánna nézek.Egyvalamit leszögezhetünk a karburátorok idejében a motorok részterhelésnél szegénykeverékkel növelt elögyujtássalüzemeltek.Igy a fogyasztásukat bizonyos százalékkal csökkenteni lehetett.

olli írta...

Ford vonalon egy kis fogyasztási adat:
jellemző benzin fogyasztás 9 l/100 km
50% E85:50% ESZ95 9,9 l/100 km
60% E85:40% ESZ95 10,1 l/100 km,
városi 5 km-es távokkal. Hidegindítás kétszeri rövid indítózással. Az injektorok testelésével megvalósított kézi szívatón még gondolkozom, a nagyobb kapacitásúra cserélésen szintén. Érdekes, arra az egyszerű kérdésre, hogy a jelenlegi 98MF-9F953-BB tipusú injektort milyen nagyobb teljesítményű, és kompatibilis méretűre lehet cserélni nem találtam választ, legalábbis a neten. A motor viselkedését károsan, vagy pozitívan befolyásoló hatásával kapcsolatos szintén nincs túlzottan sok tényszerű adat. Az autó Focus 2004. Zetec SE 1.6 16v

jocijoco írta...

99-es 1000 suzuki swift tiszta alkoholnál növelt üzemanyagnyomással nagyobb elögyujtással elsö beindulás után leáll.mostmár beépitettem egy potmétert a hömérséklet jeladó módositására majd figyelem és megirom.0 celzius foknál melegités nélkül az autó kicsit fulados és egy kicsit kopogos a hangja.engem kifejezetten zavar a tulfogyasztás szerintem 1.3 1.4 es szorzoszám az elszabadult alkoholáraknál már majdnem benzin. Ami igazán zavar arrol igazán senki nem beszél.
Hidegen az alkoholt befecskendezve nagyrésze kicsapodik a hideg fémfelületre ezért kell a keveréket iszonyuan dusitani 0 fok altti hömérsékleten ami a motor iszonyu nagy kopását okozza. Persze sosan mondják hogy ez csak pár fordulat.Ez igennagy tévedés mert miértis kell dusitani a keveréket azért hogy robanoképes maradjon.Lehet hogy többkárt okozunk mint ami hasznot hoz.Sajjnos az alkoholos üzemet melegebb égövre találták ki.Sokat javitana a helyzeten az alkohol fütése akár eggy izzitó gyertyéval vagy akár a levegö melegitése egy izzitospirállal. Ezek a szerelvények a diesel technikában már alkalmazottak voltak. Az a baj hogy igazábol nem az okokat szüntetjük meg hanem különbözö technikákal egy ilyen üzemre alkalmatlan motort probálunk alkalmassá tenni.Csak még egy dolog amin érdemes elgondolkozni.Már az ezer éves suzukin is az elögyujtás egy elöre programozott adatok alapján számitja ki és egy jelado hoz ilesztiami a vezérmüvégén az elosztoházban található. Miért is irja mindenki hogy állitani kell rajta mert könyen megoldható és jobban gyorsul alkohol üzemben. A modern autokban ugye van kopogás érzékelö ezt sokan hangoztatják de kérem ez a szerkezet nem a gyujtást álitja be ideálisra,hanem kopogásos égés esetén avatkozikbe eltolva az elögyujtást.De kérem alkohol üzemben nincs kopogás.Az elögyujtás állitást azért nem reklámozzák mert az idöpontokat kéne átprogramozni állitani nem lehet. Akor a szupermodern automotorok alkoholüzemben lehet hogy nem is hozzávaló elögyujtással üzemelnek.Vitatkozni nem akarok senkivel én is szenvedek vele mert egy kicsit takarékosabban szeretnék autozni,de az autot sem szeretném hazavágni.

jocijoco írta...

@olli: én már egyszer probáltam ere rávilágitani süket fülekre talált.

jocijoco írta...

az elögyujtásra még szeretném azt hozzátenni hogy a gázüzemre átalakitott benzin motoroknál is nagyobb elögyujtásra lenne szükség, mert agáz égési sebessége lassab a benzinél.Ez miatt tünik a járása simábnak.Ezt ugy szeretik elhalgatni pedig agáz égési höfoka magasabb tehát a szelepek és dugatyuk nagyobb höterhelést kapnak egy rosszul idözitett gyujtási idöpontal.Ez az én saját véleményem szerint az alkoholra is igaz de legalább azégési höfoka alacsonyabb.

Égő Ákos írta...

@jocijoco: Mintha ezt a hozzászólást olvastam már valahol szó szerint. Van benne igazság de azért sok mindennel vitatkoznék.
Az E85 a hidegebb éghajlatra kifejlesztett üzemanyag, ezért is tartalmaz benzint. Ráadásul skandináviában terjedt el a leginkább ahol azér már láttak telet. Egy rendes hidegindítási rendszerrel nem okoz gondot a hideg dúsítás sem. A többszöri indítózással többszörös a bejutott üzemanyag mennyiség mint két fordulatnyi túldúsítással. Ráadásul +13 fok környékén már lehetnek indítási gondok, nem kell 0-ra lemenni.

jocijoco írta...

Ákos mint láthatod odairtam Ollinak válaszolva hogy én ezt már máshol megprobáltam rávilágitani az e 85 problémáira és a linket csak áthuztam. Külömben egy érdekes dolgot találtam a szuzukik injektor vezérlésével kapcsolatban.A gyári megoldás a lamda szonda végig szabályoz tehát elvileg beálitja a keveréket ideálisra csakhogy a suzukibevet egy trüköt 4000 fordulat felet a lamda jeleta kompjuter nem veszi figyelembe és átál a teljesitmény fázisra ahol az elöre beirt progi szerint megy a keverékképzés.Ezek miatt van az hogy a legtöbb suzukis irja is hogy ha pörgetik 4000nél elfogy a motor E85 esetén ,magyarul a kipufogogáz oszigénértéke nem oszt nem szoroz nagy fordulaton és dus helyet pont szegény keveréket kap a motor .Nem tom érthetö e ha nem nekifutok mégegyszer .Külömben a gyári szerelési utasitásban van egy nagyon jó kis rajz hogy milyen üzemálapotokban mely érzékelök jeleit veszi figyelembe a motor és melyiket nem megprobáljuk felrakni

olli írta...

Ami szintén nem világos számomra: az BMS motor diagnosztika szerint nem megoldás a nagyobb kapacitású injektor az E85 esetén, csak a BioEtun beszerelését javasolják. Ennyire rugalmatlan lenne az ECU programozása, hogy nem képes követni az egyes fordulatszám tartományokban az etanol-benzin eltérő igényeit?

jocijoco írta...

@olli:Nem kell enyit problémázni ha a motor kis és közepes fordulaton normálisan üzemel viszont nagy fordulaton elfogy na az lehet a motor nagyobb üzemanyag igényére utaló jell.De igazán nem is értem ha injektort cserélsz és nem bontoban veszed a BioEtun átalakitó sem sokal drágább és ott minden problémád meg van oldva. Ha az autot eladod kiveszed és a következö kocsidba is használhatod.

jocijoco írta...

Kiprobáltuk az uj swiftet 1.3as 50%alkohol 50benya. Pozitivum hogy kis fodulatal elindulva nem hajlamos annyira a lefuladásra. A fogyasztás 6 helyet kb 6.5l re nöt, majd fél tanknál még rátöltök alkoholt,megprobálom megkeresni azt a pontot ahol még normálisan üzemel.

jocijoco írta...

egyre többet foglalkozok az e85 tel most akadtam rá erre a kis cikre az elögyujtás kapcsán. Foglalkozik az etanolal gondoltam felrakom .totalcar.hu/magazin/technika/elogyujtvez/2/#szoveg

Égő Ákos írta...

Hú már jó rég írtam :)
Azóta nekem is lett az autómban egy ilyen elektronika.

bazsi26 írta...

Szasztok tudna valaki segíteni abban, hogy hogyan tudnám kihasználni az etanol mind a 105 oktánját 2006-os suzuki swift-ben?Előre is köszönöm!

jocijoco írta...

a tolatás az miatt nehezebb mert a hátramenet attétele hosszabb

bazsi26 írta...

@jocijoco: köszi a tanácsot.sportdob van rajta sportszűrőt szeretnék bele az elektronika berakása után és a kettő befolyásolja-e egymást?előre is köszi

bazsi26 írta...

@jocijoco:Köszi megfogadom a tanácsot mi a véleményed v tapasztalatod esetleg ha van a szívóoldalra beépített léggyorsító spirál használatáról és hatásáról az elektronika beállításában.ja még akarok sport gázgyorsítótis.elektronika után akarom a lég és gázgyorsító.beszerelése elektronika állítást von maga után???

bazsi26 írta...

@jocijoco: oké köszi

bazsi26 írta...

hali megint segítség kellene 1hete van az elektronika a kocsiban bioetun v3 de gáz van nem akar jól indulni hidegen,hullámzik az alapjáratom. valakinek van ötlete min állítsunk? előreis köszönöm a segítséget.

Égő Ákos írta...

@bazsi26: Szia!
Ki szerelte? Mit állítottak be?
Melegen is hullámzik az alapjárat?
Mi az hogy nem akar jól indulni, ez mit jelent?

Megjegyzés küldése