Mostanában az ismétlések idejét éljük. Több mit egy éve volt már szó a Simson motorkerékpár alkoholos használatáról itt az idő hogy újra beszeljünk róla. Most Fellegi Sándortól kaptam egy érdekes összegzést ebben a témában.
"Észrevettem, hogy Szirmabesenyőnél lehet E85-öt tankolni. Jóval olcsóbb a
benzinnél, és a tesztelés során még számos előnyös tulajdonságot tapasztaltam.
Mi az E85? Benzin+etilalkohol. 85% etilalkohol, 15% benzin.
Mivel az alkoholnak és benzinnek sok eltérő tulajdonsága van, ezért a Simsont
egy kicsit át kell alakítani, és rendbe kell tenni a benzintanktól kezdve a
dugattyúig.
Mivel az etilalkohol erősebb oldószer a benzinnél, kitolja a benzintankból,
benzincsőből azt a sok koszt, amit a benzin nem oldott ki. Javasolt a
benzintank leszerelése, kiürítése. Ezek után töltsünk bele kb. 1 liter E85-öt,
zárjuk le, hagyjuk ázni egy fél napig, időnként, kb. óránként rázzuk meg jó
alaposan.
Amíg ázik a benzintank, addig szereljük le a karburátort. A karburátor
úszóházát vegyük le, és ami csak kivehető, áztassuk E85-be. A súbert, súbertűt
és a szívatót is.
Ezután vegyük le a hengerfejet. Szabadítsuk meg az összes koromtól a dugattyút
és az égésteret is.
Ezek lennének az első lépések. Hogy miért kell mindezt megcsinálni? Nos, nekem
rengeteg bosszúságot okozott hogy csak úgy átálltam E85-re. 200km-ig nem volt
gond, aztán kilométerenként gyertyazárlat, néha teljesítményesés erős füstöléssel.
A füstölést, gyengülést a benzintankból kioldódott olajos üledék okozta, a
gyertyazárlatokat pedig a hengerfejről, dugattyúról leégő korom, ami
becsapódott a gyertya elektródái közé.
Miután megtörtént az alapos pucolás, jöhet az átállás. Az első problémát az
olaj okozza. A hagyományos 1:50-es keverékből sajnos kicsapódik az olaj egy
része. Próbálgattam egy kémcsőben, hogy mennyi az az olajmennyiség, ami még
nem csapódik ki. 1:83 oldásnál nem történt kicsapódás.
Hogy kevés olaj kerül a keverékbe, az nem fog gondot okozni a kenésnél,
ugyanis emelni kell a súbertűn is, így kapni fog elég olajat. Nálam a súbertű
most a 4. rovátkában van. Ha a 3. rovátkában van, akkor is megy a motor
rendesen, csak a hidegindítás nehéz úgy. Alapjárati melléklevegőből kevesebb
lell neki, nálam egy fél fordulatot kellett beljebb tekernem.
A szakirodalom szerint az E85-höz nagyobb előgyújtást kell adni. Én
tekergettem 1.2-2.2 mm-ig és gyakorlatilag semmi változást nem tapasztaltam a
motor működésében, csak annyit, hogy nagyobb előgyújtásnál jobban melegszik. A
gyújtást 1.3-on hagytam, így melegszik legkevésbé a motor. Ha a gyújtással
nincs gond, szerintem nem szükségszerű piszkálni.
A gyertyahézagot csökkentsük 0.2 mm-re. Mivel az etilalkohol vezeti az áramot,
nagyobb gyertyahézaggal rángat a motor, kis fordulaton kihagyogat a gyújtás.
Az üzemanyag-adalékokat pedig felejtsük el. A FIMOL az E85-ben csak nagyon kis
mértékben oldódik, a többi része rögösen kicsapódik, porként leül az üzemanyag
aljára. Az STP ólompótló adalék pedig tejszerű emulzióvá alakítja az egész
keveréket, kicsapja az olajat.
Tapasztalataimat az E85-tel kapcsolatban:
Pozitív tulajdonságok:
- olcsó
- tisztán ég, nem kormozza a hengerfejet, dugattyút
- tiszta marad az üzemanyag-ellátó rendszer, nem keletkezik lerakódás
- környezetbarát, nem büdös a füstje
Negatív tulajdonságok:
- a hidegindítás sok esetben nehézkes.
- párás levegőben vizesedik
- többet fogyaszt, sűrűbben kell tankolni ( de így is olcsóbbra jön ki )
- kevés E85 kút van (még), hosszabb túrákra tartalékot kell vinni kannában
Ennyi lenne összességében. Balesetmentes motorozást és olcsó szeszt!"
(Fellegi Sándor)
1 megjegyzés:
Nekem nem volt kosz az MZ-ben.
A víz néha megállította a keverék útját a benzincsap ülepítőpoharában.
1:30-1_40-est kevertem, átlátszó üdítősflakonban erősen össze kell rázni, különben soha el nem keveredik. Rázás nélkül leül a tank aljára az olaj, és vagy túldűsul, vagy olajhiány miatt túlmelegszik.
A dugattyútető, hengerfej előtte sem volt kormos.
Ajánlott emelni a hengerfej sűrítésén.
Kis sűrítéssel nem használjuk ki a az alkohol adta előnyöket.
Nálam szegény keverékkel jár a motor, 95-össel detonál 70 km/h felett. Az alkohol elcsendesítette.
Előgyújtást nem állítottam, de nagyobb előgyújtással valószínűleg még jobb lenne. Hosszúmenetű gyertyát használok, a hengerbe lógó részről a menete eltávolítva. Így nem rakódik tele korommal, és a menet tönkretétele nélkül ki lehet tekerni.
Félgázon hajtva levett gyújtással jó nagyokat durrog a kipufogó :-D
A kipufogógáz egyáltalán nem büdös, kellemes cefreillat leng utánam. :-D
Próbáljátok ki ti is.
Megjegyzés küldése