BANNER

_

E85 tuning két üzemanyag-nyomás szabályzóval


A Swift saga folytatódik, Szabó Krisztián tapasztalatával. Ráadásul egy olyan típusfüggetlen átalakítással ami nem elektronikus átalakítás mégis FFV (Flexible-fuel vehicle) lesz a végeredmény, vagyis benzinnel és alkohollal is működőképes autó. Igaz, a két üzem közötti átkapcsoláshoz nem csak egy kapcsolót kell átbillenteni, de  cserébe olcsón kivitelezhető, és ezért egy kis kényelmetlenséget ki lehet bírni. Kis ügyességgel bárki megcsinálhatja magának hengerenkénti befecskendezéses autójához.

"1,5 éve kezdtem el kísérletezgetni egyik ismerősöm tájékoztatása után. Akkoriban még inkább az olcsó használat miatt érdekelt a dolog, azóta ez kicsit változott. Rájöttem hogy komoly spórolásról itt nem lehet szó a mai árképzés mellet, viszont jó érzés egy zöldebb járművel járni. (a jelenlegi üzemanyag árak mellett egy tank benzinen kb. 2000 Ft-ot lehet spórolni, az már azért nem rossz. - a szerk. )

Akkoriban egy Simsonnal jártam. Átfúvókázás és gyújtásállítás után nagyon pipi lett, de télen valami borzalom volt mindig a reggeli első indítás. A kérdéseket megelőzve, nem tett tönkre semmit, csak jól kipucolta a tiszta etanol a tankot, de már jó előre szűrőt tettem, úgyhogy ez nem jelentett problémát. Nem ette meg a benzincsövet sem, a tömítéseket sem, szóval ettől ne parázzon senki. Nyilván többet étkezett a szörny, 80-as fúvókával ez várható volt. Ekkor jöttem rá ezeknek az átépítéseknek a hibájára. Nem állítható át gyorsan vissza normál benzinre. Persze nyilván nagyon jól ment a Simson is a nagyobb fúvókával, de elég húzós volt tankolni bele, ha épp nem kaptam etanolt, kedvem meg nem volt visszafúvókázni. Úgyhogy már ekkor kitaláltam, hogy a következőekben, relatíve gyorsan visszaállítható rendszert kell csinálni.



És ezután jött a Suzuki. Az autóm 95-ös évjárat, még az etanol előtt beadta a derekát a benzinpumpa. Az a jó hír, hogy a tankból enni lehetett volna, úgyhogy én az etanolnál nem is cseréltem szűrőt, mert kár belé. Ezek után, a negyed/háromnegyeddel kezdve, majd fél/fél etanol-benzin aránnyal indultam. Változás szinte semmi, kicsit rángatósabb lett az alapjárat. Kis idő után, megszületett az elhatározás: tiszta etanolt a tankba. De elvárás az volt, hogy gyorsan visszalőhető legyen benzinre. A tapasztalataim miatt, meg nyilván azért is mert Szabó vagyok nem Rothschild, a BioETUN és a Hunflex elektronikus átalakítók az ára miatt kilőve.

Mivel én spórolási céllal kezdet etanolozni, így számolgattam. Egy injektoros autót 150 ezer körül állítanak át autógázra. Ez családi használat, évi 10 ezer km mellett kb 2 év alatt megtérül. Etanollal átalakított autóval kb. havi 1-2 ezer Ft spórolható, igy könnyen kiszámítható, hogy legalább 4 év kell csak a megtérüléshez, és akkor még a haszon hol maradt, ugye. Nem célom ezen berendezéseket szidni, sőt szinte csak pozitív tapasztalatokat hallottam róluk, csak nekem egy kicsit drágák.

Az átalakítás
A nyomásszabályzóba tegyünk alátétet típusú  átalakítás elég olcsó lett volna, de nem elég gyorsan visszaállítható. A tömjük tele szivaccsal a légszűrőt típusú átalakítás már szinte perverznek tűnt. A szorítsuk el bilinccsel (vagy csőfogóval - a szerk) a benzinvisszafolyó ágat már jó lett volna, csak nem jól mérhető. Általában az volt ezekkel a bajom, hogy nem pontosan, csak saccolva állíthatóak, aztán lesz ami lesz. Ekkor jött a házi etanol-mérnököm (mindig jó ha van otthon egy), aki azt mondta, hogy a visszafolyó ágat fojtsuk meg egy állítható nyomásszabályzóval. És lőn. Fél bárt adtunk a gyári értékekhez, vákuummal vezérelt, és kb fél perc alatt visszaállítható. Úgy számoltam egy év alatt megtérül. A terv még egy benzinszelep beépítése, hogy bentről is kapcsolható legyen.


A tapasztalat
Elég a fél bár plusz, ha többet adunk jobban megy ugyan de többet is eszik. A fogyasztás 6,5-ről felment 7,5-re. Erő ugyanannyi az autóban, a hidegindítás jó. Gyújtást nem piszkáltam, nem is fogom, mert nem a tuning volt a célom. Téli üzemre még tervezem egy kiegészítő spricni beépítését is.

Összegezve
Jó az etanol. Bátran lehet használni, a kezdeti félelmeim már nekem is odavannak vele kapcsolatban. Jó érzés gyakorlatilag tiszta levegőt szívni  a kipufogóból . És még valami: köszönet mindenkinek, aki valamit is foglalkozott a témakörrel."

(Szabó Krisztián)

20 megjegyzés:

chunter írta...

Szia!

Érdeklődnék, hogy milyen ez a nyomás szabályzó, valamint honnan és mennyiért lehetne beszerezni? Én is hasonló megoldáson töröm a fejem egy ideje, de még nem jutottam el addig, hogy keressek nyomásszabályzó csapot. (órásat szeretnék én is, így biztosabban állítható)

chunter írta...

Egy barátom hozatott Angliából japán nyomásszabályozót 10e forintért volt itthon. Ilyen: http://i.ebayimg.com/02/!BSVJ(,!!mk~$(KGrHgoOKjYEjlLmYLs0BKCp+dsK8g~~_1.JPG
De amit írtál az se vészes kompletten +3e forintért, a lényeg nekem az hogy pontos legyen és megbízható!
Ugyanitt láttam AFR műszert 6500-ért. E85 beállításokhoz, finomhangoláshoz érdemes lehet egy ilyenre is beruházni...

Égő Ákos írta...

Teljesen igazad van az én szabályozóm is kikészült mert nem minőségi. A záró golyót a rugó félre koptatta és álló motornál elengedi az üzemanyagot. Bár ez lehet csak véletlen.

Égő Ákos írta...

Ja, ilyen AFR műszerem is van pont. CSak kicsit átalakítottam mert nem illet a többi közé. Elég jól működik de csak azt mutatja hogy a lamda szabályoz, komoly értéket nem lehet leolvasni róla. Két ismerősöm is készít ettől hitelesebbet szerintem nyár végén már kapható lesz. Illetve itt van egy ami nem annyira rossz: LAMBDA-MONITOR PRO
www.roxracing.eu/hun.htm
Az én autómba is van (két műszer minimum kell egy feladatra :) ) és a haveromnál is teszteljük. Nem túl szép de digitálisan írja a lamda értéket.

IQLight írta...

"a jelenlegi üzemanyag árak mellett egy tank benzinen kb. 2000 Ft-ot lehet spórolni, az már azért nem rossz. - a szerk."

Ákos, ez hogy jött ki? Lehet, hogy a tankoláskor kevesebbet fizetsz, de a többletfogyasztás miatt kb. 6-800 forintnál nem marad több a zsebben és már ez is felfelé kerekített. Talán erre is utalt a szerző:
"Rájöttem hogy komoly spórolásról itt nem lehet szó..."

Égő Ákos írta...

Most kaptam az infót egy volt kollégámtól:
www.upgrademotoring.com/performance/sard_reg.htm
SARD-ot érdemes venni szabályzóból. Ez száz dollár körül megkapható és minőségi cucc.
Egy ilyen ledes lamda monitor nekem is van a fiókba. :) De a kapcsolási rajz az nagy segítség.

IQLight írta...

Engem igazából az érdekelne, hogy változna-e a fogyasztás akkor, ha megmarad az emelt üzemanyag-nyomás és csak 95-öst tankol a gépbe. Azért kell ugye a többlet nyomás, mert nélküle felfelé már nem képes annyit nyitva lenni az injektor, amennyi az E85-höz kell, de ugyanez visszafelé szerintem nem igaz, mivel az ECU levenné az injektorok nyitási idejét.

Szóval, ha normálisan van belőve a nyomás (ahogy a leírásban is szerepel, +0,5 barral), akkor onnantól flexifuel a Swift és nem kell trükközni a nyomással se benzinnél, sem E85-nél. Szerintem.

IQLight írta...

@chunter: Azt várom má' én is, hogy úgy, de úgy meggazdagodj... :P

Égő Ákos írta...

Mindent összegezve vannak időszakok amikor kicsit jobb, de többnyire nincs nyereség. Ez tény.

IQLight írta...

@Égő Ákos: Olyan ez, mint mikor behozták sok éve az ólmozatlan benzint és drágább volt az ólmozottnál... a környezettudatosság jegyében. :(

chunter írta...

@IQLight: Na de azért én annyira nem bízom ebben a dologban. Elvileg az ECU utánamegy ilyenkor, tehát hogy lehetne nyomatékosabb?
Fogyasztást elhiszem, hogy nem nagyon nő meg. Mások viszont azt állították, hogy alátéttel fulladt a gép benzin üzemben...
Én úgy döntöttem, hogy első körben kap egy lambdát és addig növelem az E85 mennyiséget, amennyinél még elfogadhatóan utána tud szabályozni az ECU. Ha ez kevés lesz, kaphat egy ilyen nyomásszabályozó órát.

IQLight írta...

@chunter: Azt írtam: "Szóval, ha normálisan van belőve a nyomás...". Alátéttel nem tudom, mennyivel nő a nyomás, azt ki kellene mérni, mert lehet, hogy túl sok.

NitroX5 írta...

Gyújtás állítás nem tuning, csak az adott esetben az üzemanyag ésszerű kihasználása.
Senkinél eddig akit láttam e85re alakítva, nem fogyaszt úgy ahogy az várható lenne ... azok autói mind szegényen járnak, hosszú távon károsodni fog a motor. Akkor lenne jó ha MINIMUM 20% de leginkább 30-40% többletfogyasztással menne az autó, főleg hogy mellé semmilyen plussz nincs eszközölve. (síkolás, gyújtás állítás, új program. Ha ezek meglennének és szerencsés a motor felépítése, hatásfoka akkor lenne szó 20, legjobb esetben 15% többletfogyról.
Ennyi, az etanol így ég el, ~9.6rész levegőhöz kell 1 rész etanol szemben a benzin 14,7 levegőjéhez.
Az a lambdaPro monitor meg még mindíg csak egy keskenysávú szondával dolgozik ami édeskevés, tulképp egy színes pislákolás a műszerfalon. anno én is használtam... nem ez a megfelelő dolog a beállításra.

Ogrebá írta...

@chunter: Ez bizony kevés lesz koma.Ne is ölj bele lóvét,ha rám hallgatsz.Az lesz a baj vele, hogy rángatni fog az alapjáratod,hidegen meg nehezen indul.Tiszta etanolnál már kb 12 százalékkal lesz szegényebb a keveréked,ennyit meg nem szabályoz az ECU.Matematikailag nem tudom neked levezetni,de kipróbáltam,és nagy szar volt.Kell neki a több nyomás.Egy kicsit elgondolkodtam a másik irányon is,márhogy mi van akkor ha ezzel a nyomással küldök tiszta benzint,szerintem ugyanez lesz,ennyit már nem fog visszavenni az ECU az injektor nyitási idejéből.Meg azért arról is illene beszélni hogy azért itt nem zsír új autókról beszélünk ám,lehet hogy pl már a lambdának is kicsit mások az értékei,holott mi azt szinte szentírásnak vesszük.És ez a kis eltérés is,meg még ki tudja hány helyen mennyi,hozzá tud adni annyit hogy pl nyomatékosabbnak érezzük a gépet vagy gyengébbnek,és közbe ugyanannyit eszik 2 eltérő autón.

monoceros írta...

szia érdekelne melyik vákumra kell rátenni a vákum szelept az üzemanyag szabályzoét. én néztem a szuzit ott van vagy 6 hely ahova lehetne tenni. ha küldenél képet arrol is az jo lenne ami itt fent van azon nem látszik csak eltünik a légszürö ház alatt a csö.
köszi elöre is

Ogrebá írta...

Sajnos most nem tudok képet csinálni mert kifingott a gépem, de megpróbálom elmagyarázni.A MAP szenzorhoz menő vékony csőbe van beiktatva egy ipszilon elágazó,és onnan megy a nyomásszabályzóra.
Ez ott van ahogy szembeállsz a kocsival, a motor mögött a tűzfalon,kicsit balra legfelül.Na ezt jól megaszondtam. :-))

monoceros írta...

köszönöm az infot :)

bazsi26 írta...

sziasztok nekem egy 2006-s suzuki swift van nincs átalakítva először 2010.02.10-n tankoltam etanolt felesben gond nélkül bírta sőt jobban indult következő tankolás 2010.02.26-n volt ekkor 13L 95-ős és 27L etanolt raktam bele akkor már hidegen kicsit nehezebben indul de még elsőre.viszont jobban megy intenzívebben gyorsul,alapjáratom visszaesett 800-850re,a motor sokkal halkabb lett.most rátankoltam 4L 95-öst meg 15L etanolt.hidegen az indítás változatlan de megy mint a barom elektronika beszerelését tervezem áprilisban addig marad így.

knight79 írta...

Üdv!
Bevallom totál gyík vagyok az autószereléshez, de kárpótol e téren a lelkesedésem és a gyors tanulási készségem :D
Tehát mit, hova kell kötni képek, ötletek jól jönnének :)

knight79 írta...

jah igen... 1.3 as és '93-as a vasam :)
Még egy ilyen hálás kis törpepáncélosom nem volt még :)
Hajtom minden nap, de ilyen üzemanyagárak mellett... marad a zsíroskenyér :)
Szóval segítsetek legyetek szívesek.
Érdekel a nyomásszabályozó unit beépítése első körben, majd folytatom az UPGRADE-et!
THX

Megjegyzés küldése