Jöjjön most egy etanolos tapasztalat Szlovákiából. Ráadásul nem is közönséges autó hanem egy Skoda Rapid közepesen tuningolt Favorit motorral.
Motor:
Felújított/bejáratott Favorit 136, 280/280 vezérmü tengellyel (utcai sprint), kókány 4-1 leömlö, keresztdob, enyhén könnyített lendkerék + éxíjtárcsa, hengerfej síkolva: egészséges kompresszióval. 130-as Skoda Jikov karbi, ami szegény keveréket biztosított, kopogásos égéssel 98-as oktánszám alatt, és a visszavett elögyújtás miatt (a "sport" tengely magasabbat igényelt volna) nem optimális eröleadás.
Etanol elötti állapot:
- hidegben kvázi pöcc/röff szivató nélkül
- normális, elfogadható teljesítmény
- stabil, de alacsony alapjárat
- 3000 fölött a vákuumos kettes torok nyitása után mérhetö dinamika
- alul nyomatéxegény motor
Szlovákiában olyanról hogy E85 vagy BioEtanol csak elvétve hallottak. Egy hónapja néztem utána utoljára, csak autós cikkek említik a Saab/Volvo/Ford trió-val kapcsolatban. Töltöállomás nincs. Én Györtöl 25 km-re lakom, így jött az ötlet, miután több helyütt is felfigyeltem a témára, hogy no, ezt próbáljuk ki.
Az elsö tankolás után (fele - fele arány) dúsítottunk a karburátor állító csavarjaival a keveréken, és megpróbáltuk stabillá tenni a csukladozó alapjáratot. A motor gázadásra torpant, tiltakozott, viszont a kopogásos égésre utaló hajlamossága eltünt. (enyhe kigyorsításokkor néha ciripelt egy picit elötte).
Számítottam rá, hogy nem lesz az igazi.
Kaptam egy Weber tipusú nagypolák (Polski Fiat) karburátort, nem picit torkosabb konfigurációval. Mivel kannában is hoztam magammal E85-t, további "hígítás" következett, majd finomra hangoltuk a rendszert. Párszori próbálkozás után picit emelhettem az elögyújtást (télleg csak picit!), ennek ellenére nem sikerült alapjáratot szerkesztenünk. Sajnos kellö méretü fúvóka hiányában a mai napig nincs alapjáratom, de már régebben megtanultam kifordított jobb lábbal fékezni és adagolni neki az anyagot, úgyhogy oda se neki. Utóbbi idöben azt tapasztalom, hogy a normális, hétköznapi autómba ülve már akkor érzem magam kényelmetlenül, ha nem ilyen mód vezetek.
E85 negatív hatásai:
- kb 10-25 %-al magasabb fogyasztás (az általános "szegény keverékes" 7,5-10 l helyett 8,5-13 l, de ez lábfüggö)
- ha nem hígítom mezei benyával, akkor a hideg/dermedt indítás kvázi aksi kimerülésig tart. Fagyban két sorban kötött akuval is volt, hogy elért a végzet (nálam van rá hely, mert régebben megoldottam). Pedig a szivató müködik, csak ugye a hosszú szívócsonk vonzza a kicsapongó alkohol részecskéket:). Szerencsétlen idöjárásban akartam télen kipróbálni a témát, hát így jártam. De nem adtam fel, megtaláltam a módját, hogy egy akuval 5-8. alkalomra beröffenjen a motor. Jellemzöen egy henger kapja el, az fulákol szerencsétlenül mint egy indulni készülö dízel mozdony, a Skoci segge álló helyzetben riszálja magát, mert 300 fordulaton kínlódva le akar az erömü ugorni a bakokról, de a pár másodpercig tartó ütemes töf-töf-töf után egyszercsak beindul még egy henger, majd nemsokra rá elkezd 2000 fordulaton üvölteni az alapjárat.
- az elsö km picit rángatós, kelletlen, de nem különösen zavaró, egyszerüen türelem kell az idösebb szerkezetnek
- mivel nem mai gyerek már a Skoci, az alkohol szépen kitisztította a tankot, és JAJJ!!!! KIKEZDTE A GUMI CSÖVEKET, MÜANYAGOKAT (poén). Valami lehet benne, mert két hónap alatt két az AC után biggyesztett papir benzin szürö tömödött el olyan mód, hogy szerencsétlen (új, mechanikus) AC nem tudta áttolni rajta a tüzelö anyagot. Az elsö "baleset" miatt mentésre szorultam, a második alkalmával kb 5 perc alatt orvosoltam a hibát. Engem ez a dolog nem zavar, a téma elött úgyis cseréltem a tank összekötö csövet (faros Skoci dupla tankos), és a tank-AC-karburátor benya csövet is, úgyhogy nem félek, hogy kilukadok az ellátó rendszerben.
- egyéb negatívum: volt alkalom, hogy kvázi üres tankkal begurultam a györi kútra + 40 liternyi kannával, és akkor már két napja nem volt E85 a telepen. Nem picit anyáztam a kúton, és csókoltattam a szuper logisztikájukat. Ez engem elég érzékenyen érint, mivel a Rapid számomra nem csak egy autó, hanem hobbym, szabadidöm autója, és ha valami okból kifolyólag megfosztanak töle, akkor eléggé magamba tudok zuhanni. Felesleges magyarázni, akinek van hobby autója, úgyis tudja, akinek meg nincs, annak ez csak egy büdös szakadt öreg Skoda lesz, lúzer soförrel a kormánnyal mögött. (ja megint eltértem a tárgytól)
- gyér kúthálózat
- idehonban azt se tudják, hogy mi fán terem a téma
- rövid hatótáv (tank 38 liter, el lehet képzelni)
Na de jöjjön a magasztalás:
- kopogásmentes üzemmód, hajrá (akinek volt fötengelytörése a magas kompresszió / szegény keverék kombó miatt, elvileg tudja miröl beszélek)
- alul böven több nyomaték, egyenletesebb eröleadás
- egy torokkal simán dinamikus közlekedésmód, imádok 1500-ról "gyorsítani" (1289 ccm, sornégy, 8xOHV)
- a magasabb fogyasztás ellenére is kisebb költséggel járok
- vagizhatok, hogy húúúúúúúúú, alkoholra megy az én autóm, a Tiéd meg neeeeeeeem
- esetleges visszagang / taplógáztól valóban megindul a bódé, tettszik a többletteljesítmény, bár ritkán használom ki (para a kidölö benzinszintjelzö miatt)
- kellemes fözött pálinka szag, föleg szivatóval jellemzö
- d*g*lj*n meg a LOL, mióta megvette a Slovnaftot, idehaza drágább a benya, mint Magyarországon.
- van bennem egy cseppnyi nemzetiségi érzés is, a tengeri végtermékének vásárlásaval meg ugye nem a köolajtermelö mogulok kasszáját pendítem...
Tervek:
- alapjárat akkor is:)
- odahaza bespájzolni tarcsi 50 l E85-t, mert parázok a gyér és megbízhatatlan utántöltés lehetöség miatt.
- árgus szemekkel figyelni, hátha idehaza is mozdul valami ebben az irányban.
Nagyjából ennyi.
Tisztelettel, Szendi Zsolt, alias Dzso bácsi, regisztrált Magyar Skoda klubtag 2003-tól.
skodaklub.racingnet.hu - Sokat köszönhetek nekik:)
9 megjegyzés:
13L? Oké, hogy lábbfüggő, meg, hogy E85 de ez olyan nagy szám. Szerintem.
Szegény Škoda ...
csak egy ötlet:
szivotorkba tegyel dizel izzotgyertyákat,megfogja olfdani a problémát :)
Taki!
Már belejöttem a téli hidegindításba, eleinte legföképp a bénázásom miatt volt olyan nehézkes.
CsaB!
Nincs miért szépítenem a dolgokat, a 13 l saccolt maximális érték, de méréseim alapján el lehetne vele érni ezt a szintet is. A 8,5-10 inkább a jellemzö. A nagypolák karburátor nem ekonomikus felépítéséröl híres, ráadásul azok benzin fúvókáin is dúsítottunk (az alapjáratén kívül).
szép autó :)
Dzso Bácsi!
Szép autó tényleg és tetszett a leírás is. Nekem egy 18 éves Favoritom van (136) és pont a múlt hónapban kísérleteztem E85-el én is. (ha már nagykorú, hadd igyon :-). Először felesben, aztán kettő alkohol, egy benya.
Háát, a hidegindítás nekem is kicsit necces lett. Ugyan elindult a motor (most elég meleg volt az időjárás), de harmatgyenge, amíg eléggé fel nem melegszik. Megy - nem megy, kirázza a vesekövünket. A kétharmados aránynál eléggé bele kellett taposni a gázba a gyorsításhoz, közepes lenyomásra időnként fullad a motor. Az alapjáratot nekem sikerült belőni, miután az alapjárati keveréken dúsítottam. A csendesebb üzem, hidegebb motor, alkoholszag nálam is működtek. A fogyasztás 6.5 literről felment 7.2 literre. Úgy gondolom két dolgon kéne állítani: brutál szivató beállítás kellene és az I. fokozat főfúvókáját kéne megnagyítani. Persze fogalmam sincs, lehet-e nagyobb fúvókát kapni valahol. Szerinted?
Jól nézki ez a Rapid.
Valaki nem tud szerezni Rapid motortetőre Rapid 130 műanyag emblémát??
Nekem egy 2005-ös Skoda Fabia kombim van. Kb 2-2,5 éve járok 50-50%-os keverési aránnyal. A fogyasztásom 100 km-en + 1 literrel növekedett meg. Viszont az ár 100 Ft/literrel olcsóbb. Az autóhoz nem nyúltunk, semmi sincs átállitva, úgy van, ahogy a gyárból kijött. Országuti közlekedésnél kb 350 Ft városinál kb 500 Ft megtakarítás 100 km-enként.
Megjegyzés küldése