BANNER

_

Itt a BioEtun programozható E85-átalakító elektronika


Nemrég kaptam a hírt, hogy a HunFlex benzin-etanol segédelektronikán kívül létezik alternatíva is a BioEtun. Illetve fejlesztés alatt állt, ami mára gyakorlatilag kész. Ez egy programozható rendszer, ahol szoftveresen belenyúlhatok az injektorok késleltetési idejébe. Ráadásul a rendszernek van egy hidegindítási programja, vagyis az autó hőgombája szolgáltatja a jelet, és az elektronika ennek megfelelően dolgozik. Ez a rendszer sok hidegindítással küzdő etanolosnak megoldást jelentene.

Ma kaptam tesztelésre egy ilyen cuccot. Mivel apa és anya csatlakozó tartozik az injektor fejekhez, így gyakorlatilag nem kell megbontani a rendszert. A beszerelése jóval leegyszerűsödik. Az én esetemben most külön előny mert a HunFlex mellett tudom használni. Azt kikapcsolom, ezt bekapcsolom. Így akár párhuzamos összehasonlítást is tudok végezni vele.

Az etanolos működés több üzemanyagot, nevezetesen több E85-öt igényel, mint a benzinből. Ezt legegyszerűbben az injektorfejek hosszabb nyitási idejével érhetjük el. A HunFlex egy általános értékkel dolgozik a BioEtun a nyitási értékei szoftverből programozható. PC-re telepíthető szoftver is része a csomagnak. Első ránézésre nekem kicsit bonyolult, de bízom benne, hogy megoldom.

Először egy PC-t kell szereznem, mert Mackel még nem megy a program. De valahogy csak ki tudok csikarni legalább egy linuxos változatot a fejlesztőkből. :)
Addig tesztelem a beállított értékekkel, és kukázok valahonnan egy régi laptopot.

A rendszer egyébként továbbfejleszthető mert lehetőség van további input egységek rákapcsolására. Ami még nagyon jó lenne az hogy ha negatív irányba is lehetne állítani az injektorok nyitását, vagyis nem csak növelni hanem csökkenteni a nyitás idejét. Most szereztem a Saab 2,3-as motorjához való injektorokat. Ha berakom őket, lehet hogy etanollal jobb lesz, de benzinnel előfordul, hogy megfullad. Ha lehetne negatív irányba is programozni, akkor benzinesre negatívra E85-re pozitívra állítanám. Na mindegy, ez talán a jövő.

A BioEtun 8 hengeres változata jelenleg 60 000 Ft körül kapható. Én most először az injektorcserébe vágok bele, majd a BioEtun jön. Beszámolok mindenről. Sőt azt tervezem, hogy összegyűjtöm jelenleg milyen hazai és külföldi E85-elektronikákhoz lehet hozzájutni. Úgy hallottam, van még itthon is egy nagyon olcsó rendszer.

38 megjegyzés:

CSaB írta...

De vagány kis szerkezet :D

zselapoh írta...

Szia,

tudnál valami infót, kontaktot adni ehhez a Bioetun dobozkához? Szimpatikusabbnak tűnik a hunflexnél, de sajna google barátom se tudott segiteni.

Köszi

Adam

Toth Tihamer írta...

Szia!

Írj egy mailt nekem, vagy hivj +36309323256-os számon!

Most kezdjük nagyobb mennyisegben gyártani a BioETUN-t, most csak egy pár darab van legyártva.

A honlapunk is hamarosan elkészül.

Tiha

Toth Tihamer írta...

email: tihamer.toth@protorusz.hu

Peti írta...

Szia! Utánna tudnál nézni, hogy egy nissan murano-ba (3500 ccm, 6 henger) be lehet-e szerelni egy ilyen etun kütyüt? mert a hunflexen a nissan nem támogatott típus...:( előre is köszi...

Tóth Tihamér írta...

Szia Peti!

Meg kellene mérni egy ellenállásmérővel, hogy hány ohmosak az injektorok a nissanon, ha több mint 10 ohm, akkor be lehet szerelni.

sirT írta...

Hello!
es ez elvileg barmilyen markahoz, tipushoz jo?
konkretan suzuki baleno 1.6?
vagy ahhoz jobb a hunflex?

Égő Ákos írta...

sirT! A BioEtun elvileg bármilyen max 8 hengeres autóhoz jó. Pár apróság befolyásolja, pld az hogy hány ohmos az injektor. azt egy multiméterrel meg lehet állapítanai. De látatlanban mondom, hogy a Balenoba tuti jó. Ha komolyan gondolod keress meg magánban.


A Hunflex is jó viszont a BioEtun-nak előnyösebb tulajdonságai vannak, mint pld a hideg indítási program, és a programozhatóság.

Lamee írta...

Sziasztok!
Van már valami előrelépés a forgalmazással, információkkal kapcsolatban ?

Lamee írta...

Tihamér!
Valami infót kérhetünk róla? (Ár, csatlakozós-e, előnyei a ***flex-szel szemben, stb? )

köszi

Tóth Tihamér írta...

Sziasztok!
1-4 hengerig 32eFt netto. (+8 ezer a csatlakozószett)
1-8 hengerig 50eFt netto. (+10 ezer a csatlakozószett)

Jelenleg a BOSCH típusú injektorokhoz van csatlakozó, a tobbi beszerzés alatt.

Előnyök:
Hidegen (-20C) is úgy indul , mint benzinnel.
Hangolható, ha van egy soros portos PC a közelben.
Későbbiekben, a teljes szoftver egy soros csatlakozással cserélhető.
Nemi infót ad arról is, hogy mi történik az injektorokkal. Meg tudjuk határozni, hogy mikor nem tud már többet szallitani az injektor. Nagyon sok injektort úgy terveztek az autóba, hogy benzin uzemnél is teljes terhelésen 100% a kitöltése. Ugye kérdéses, hogy etanol esetében az a +25 % belefér e a motor ciklusidejébe?

Tihamér

Fecó írta...

Szia!Érdekelne az árutok.Hol tudnám beszerezni a BioETUN-t Renault Clio 1.2-hez kéne?Veszprémbe létezik valahol?

Égő Ákos írta...

www.raczmobil.hu édeklődj náluk. Küldik postán is ha kell.

Balázs írta...

Szia!Ha kocsiban működik akkor injektoros motorkerékpárba is lehet szerelni a BIOETUN-t?(Gondolom:D)
Köszi

Balázs írta...

(Mert nem hinném hogy olyan nagy különbségek lennének)

Égő Ákos írta...

Má, hogy ne lehetne motorra. Raktuk is. Pontosan egy R1150GS-re a múlt héten. Amint lesz időm meg is írom. (már elkezdtem) A hét végén a Verda - Találkozón ki volt állítva az is.

Tamakiraly írta...

Sziasztok! Én egy 90-es évjáratú Fiat Cromába tankolok mindenféle átalakitó kütyük nélkül, és probléma mentesen, szépen megy az autó! Csak egy benzinszűrőt kellett cserélnem! Ennyi!

Fekete István írta...

Üdv!

Érdeklődni szeretnék, hogy ez Audi A4esbe beszerelhető-e? (1997es) Bosch rendszerű, elektromos injektoros, két foglalat van rajta (mármint az injektoron). Ha jól értem akkor ezt a ketyerét kell rádugnom az injektorra, magát a gyári csokit pedig a szerkezetre? Mennyibe kerülne ez nekem? :)

Köszi: Pisti

Égő Ákos írta...

Szia István!
Jól érted. 4 hengeres motornál 40e Ft. Az e85tuning.hu oldalon minden részletet megtalálsz.

Fekete István írta...

Lenne még egy kérdésem, amire nem találtam ott sem választ :) Ha megveszem a kütyüt, és bekötöm (van annyi autószerelési jártasságom) számítógépre feltétlen szükséges kötni, vagy eleve szoftverrel küldik? Nincs laptopom, nem is tervezem, csak azért :)

Köszönöm a választ

Égő Ákos írta...

Van egy alap beállítás amivel működik. De mivel minden autó más ezért az adott típushoz kell hangolni. Vagyis például a hőgomba feszültségértékeit kell megnézni, és ez alapján programozni az elektronikát. Csak így fog működni tökéletesen. Egyébként pont ez a nagy előnye a készüléknek, hogy össze lehet hangolni a működést, nem csak általános adatokkal dolgozik mint más hasonló cucc.
Természetesen ehhez számítógép kell. Nem fontos a laptop, ha van elég hosszú soros madzag akkor asztali gép is lehet :)

Fekete István írta...

Még egy kérdés merült fel bennem. Mi a különbség a HunFlex és a BioEtun szerkezete között? Láttam, hogy a Volvódba te HunFlexet raktál és "egyből" jó lett, nem kellett programozni. Igazából a beszerelés a legkevesebb... A programozástól viszketek. Nyíregyházi vagyok, itt semmi sem olyan egyszerű :D

Köszi, és bocsi, hogy fárasztalak, lehet hogy nemsokára Audi A4esről is érkezik beszámoló :)

Üdv: Pisti

Égő Ákos írta...

Szia! A HunFlex egy kicsit egyszerűbb szerkezet. Nem ismerem a legújabb változatot úgyhogy nem tudok véleményt mondani róla, de az tény, hogy csak akkor lesz valami tökéletes ha teljesen az adott körülményekhez igazítjuk. Tudod ez olyan mint a konfekció ruha. Lehet hogy pont jó de valószínűleg itt rövid ott hosszú. Csak az lesz a jó ha a te méretedre készül. Ugyan ez a helyzet az elektronikákkal. Nincs univerzális elektronika, lehet, hogy működik de lehet, hogy gond lesz valamivel.
Például nem tudom elképzelni azt, hogy speciális szenzor nélkül valami pontosan meg tudja határozni az üzemanyagot, illetve programozás nélkül meg tudja határozni azt a feszültségértéket amikor hidegindításra van szükség. Ez egyelőre lehetetlen.
Ennek ellenére a HunFlex is lehet jó megoldás. A Volvó esetében nem volt gáz, ott egyszerű a rendszer, viszont hidegben nem használható csak benzinnel, mert nem indul alkohollal. Ha télen nem akarod használni akkor valószínűleg az első generációs HunFlex is jó lesz. Ha kicsit nagyobbak az igények, szerintem válaszd a BioEtunt.
Úgy tudom mostanság folynak a tárgyalások egy nyíregyházi beszerelő műhellyel.
A programozás egyébként nem ördöngösség szívesen segítek ha kell.

Fekete István írta...

Nah megvitattam a családi tanáccsal. Megvehetem a ketyerét :D Lemértem az injektor ellenállását 16 Ohm, tehát az engedi. A programozásban tudnál akkor majd segíteni? Hogy mit mérjek és hogyan? Laptopot is szereztem. Kábelt adnak a kütyühöz? Bioetun nyert, mert télen is szeretném használni. Télen elmegy az autó csak tiszta bioetanollal? Károsodást nem okoz gondolom, ha tisztán használom sem. Láttam az ára 40.000Ft+áfa+pk. Akkor mennyit is kell fizessek? :D Egy telefonszámot tudnál adni ahol meg tudom rendelni? Bocsi, hogy téged nyúzlak, de úgylátom te otthon vagy a témában :)

Köszi: Pisti

Égő Ákos írta...

Szia! Itt van minden fontos infó a cuccról: www.e85tuning.hu ha esetleg még ezt nem láttad volna. De küldj egy mélt a részletekért: ego.akos@saab900.hu

Fekete István írta...

Az oldalt már jópárszor végignyaltam :) Holnap megrendelem szerintem.

Köszi mindent

Fekete István írta...

Na leadtam a megrendelést, várom a visszajelzést :) Nagyon kíváncsi leszek. Öööö arról van valami infód, hogy postás hozza, vagy futárral küldik? Mivel hétköznap nem nagyon szokott itthon lenni senki, ezért a futár nem lenne túl praktikus, mivel nincs aki átvegye. Remélem posta :)

Köszi minden infót és segítséget, majd értesítelek az alkoholista Audi fejleményeiről :)

Üdv: Pisti

gomi írta...

Üdv mindenkinek!Két dologra szeretném a figyelmet felhívni amellett,hogy engem is nagyon érdekel a dolog,de van az etanolnak két nagyon rossz tulajdonsága(sajnos).az egyik,hogy a benzinnel szemben vezetőképes,ami merülő AC esetében elég nagy gáz,a másik hogy minden gumi egységet kikezd,ezért ezeket is cserélni kell

Égő Ákos írta...

gomi
Az általad említett két probléma nem létezik. Ha csúnyán akarom mondani, badarság.

1 vezetőképesség.
Az alkohol és a benzin vezetőképessége közel azonos, oly annyira, hogy a vezetőképességen alapuló üzemanyag meghatározás gyakorlatilag kivitelezhetetlen a hasonló vezetőképességi tulajdonságok miatt. Ráadásul egy kis szennyeződés hatására (rozsda, víz, stb.) máris hiteltelen lesz a mérés.

2 gumi evés
Ez a legtipikusabb tévhit, igazából most nem is akarok rá kitérni rá annyit foglalkoztunk már ezzel a blogon is. Nem létezik olyan autóipari gumi alkatrész melyet az alkohol kikezd. Most is van alkohol a benzinben, csúnya lenne ha az autók elhaláloznának a tömítések pusztulása miatt.

De ha mindkettőre tudsz mondani konkrét példát megköszönöm.

Égő Ákos írta...

A vezetőképességhez kapcsolódva annyit kiegészítenék hogy az E85 és a 95-ös motorbenzin vezetőképességére gondoltam. Vagyis ennek a két anyagnak a vezetőképessége hasonló a bennük lévő adalékanyagok miatt.
Labor körülmények között valóban van különbség a tiszta vízmentes alkohol és a tiszta adalékanyagoktól mentes benzin között. De az esetünkben irreleváns.

Égő Ákos írta...

A jelenleg kapható benzinben 4% bioetanol van, illetve egyes helyeken egyéb más adalékanyag, szennyezőanyag, esetleg még víz is. A tiszta benzin nem vezet, viszont az adalékolt benzin vezetőképes. Szóval az nem igaz, hogy az egyik vezet a másik meg nem. DE nagyon szívesen kikísérletezem, mert engem is érdekel.

Égő Ákos írta...

@gomi: megnéztem a doksit. Minden elismerésem, nagyon érdekes szép munka, de ha megnézed a vezetőképességnél is labor tiszta anyagokra vonatkoztat, nem adalékolt üzemanyagokról beszél. Ez pedig csúsztatás. Ha pontos akar lenni, vizsgálja azt amit a kúton tankolunk.

Égő Ákos írta...

Kicsit jobban áttanulmányozva a dolgozatot, azért akadnak benne hibák jócskán. :)
Például tudomásom szerint a etil alkohol vezetőképessége 500 - 1,300 µS/cm. Vagyis nem µS/m ahogy a doksiban szerepel. De ez gondolom csak elírás a nagyságrendeken nem változtat. Ezen kívül az átalakításokkal kapcsolatban láttam vad dolgokat. :)

Égő Ákos írta...

Megvannak az első mérések. Összegyűjtöm a részletes adatokat, és írok is belőle valamit, de első körben a következő értékek keletkeztek:
Benzin esetében nem tudtak kimutatni semmit, vagyis gyakorlatilag az 5% alkoholos benzin is szigetelőnek nevezhető, viszont az E85 esetében 0,8-1 µS/m volt az érték, ami gyakorlatilag elhanyagolható.
Megmondom őszintén engem is meglepett. Én jobb vezetőképességre számítottam mindkét esetben.
A kísérletek tovább folynak megnézve, hogy például mi az a vízmennyiség amitől radikálisan megnő a vezetőképesség.

gomi írta...

@Égő Ákos: Igen ez valóbam meglepő.biztos hogy méter?,igaz ha cm akkor is ez így rendben van.Vízre valószinű nem sokat változik(feltéve ha nem sós),úgy gondolom a hőmérséklet emelése érdekesebb lehet

gomi írta...

Talán szerencsésebb lenne fajlagos ellenállást mérni,mivel nagyon nehezen értelmezhető mikro arányszámok,szerintem sokaknak semmit sem mond

gomi írta...

Javits ki ha hűlyeséget mondok,jol számoltam,hogy ez 10kiloohm/cm ellenállásnak felel meg?Bocs hogy ezt feszegetem,de nekem ez így egyszerű proletárnak érthetőbb lenne

Égő Ákos írta...

Tudja a fene. :) Csütörtökön megyek a laborba utána referálok.

Megjegyzés küldése