BANNER

_

Svájcban fahulladékból készül az E85


Augusztus végén Svájcban voltunk a Nemzetközi Saab-találkozón. Autópályán mentünk, útközben csak Svájcban volt lehetőségem E85-öt tankolni. Ott az AGROLA benzinkút hálózatban 33 benzinkúton kapható a szesz.
Két nagyon érdekes és figyelemfelkeltő dolog tűnt fel a svájci E85-tel kapcsolatban:

  • az E85 alapját képező alkoholt Svájcban fahulladékból készítik
  • a svájci E85-tel megdöbbentően alacsony fogyasztást produkált az autóm. E85-tel 9 literhez közeli vegyes fogasztást mértem. Ilyen számot itthon még benzinnel sem tudok elérni, az autó kb. 10-12 litert fogyaszt 95-ösből.  Több mint öt éve használom az autómat, de 500 fölötti megtett kilométert még nem láttam a kijelzőn, semmilyen üzemanyaggal.

 

A benzinkúton szórólapot kaptam az E85-tel kapcsolatban. Az első oldalon két töltőpisztoly beszélget:

- Te teljesen kék vagy!
- És mégis sokkal zöldebb, mint te! E85

Sok újat nem mondott de az érdekesség kedvéért az alábbiakban megosztom tartalmát:

Tankoljon környezetkímélően és járjon 85%-os bioetanollal, amit fahulladékból állítottak elő.
Agrola -> a svájci energia

A TERMÉK

Az E85 egy innovatív üzemanyag, ami 85% bioetanolból és 15% ólommentes 95-ösből áll. A bioetanol ipari alkohol, ami előállítható a mező- és erdőgazdálkodásban megtalálható maradék anyagokból vagy növényi hulladékból vagy újratermesztett nyersanyagokból mint például gabonából vagy cukorrépából. Az Agrola csak olyan bioetanolt kínál, aminek a nyersanyagául kizárólag fahulladékot használtak fel.

A nyersanyagul szolgáló biomasszában megtalálható cellulózt enzimekkel glükózra bontják, ezután élesztőgombával bioetanollá erjesztik és desztillálják. A 15%-os benzinadalék a belsőégésű motorok hidegindító-képességének javítása miatt szükséges.

Az etanol használatával a kőolajkészletek megkímélhetőek és a növényi maradék anyagok pedig értelmesen felhasználhatóak. Az Agrola meggyőződéssel követi a biomasszából előállítható megújuló energia (EEB) útját.

Figyelem: az E85 kizárólag flex-fuel járművekbhez  (FFV) való üzemanyag. Ha egy sima benzinmotorban használnánk E85-öst, nagy lenne a motorkárosodás kockázata, mivel a korrózió-tűrőképesség nem megfelelő és az üzemanyag rosszabb kenési tulajdonságokkal rendelkezik.



ELŐNYÖK

Környezetbarát
A bioetanolt növényi melléktermékből állítják elő, így az a megújuló energiaforrások közé tartozik. Ezzel a bioetanol hozzájárul az üvegházhatást okozó gázok problémájának megoldásához. Továbbá a bioetanol biológiailag gyorsan lebomló anyag, így csökkenti a szállítás, tárolás és felhasználás következtében történő talajvíz-szennyezésének kockázatát.

Az E85 kevesebb CO2-t jelent
Az etanol égése során csak annyi széndioxidot ad le, amennyit a növény a termése során felvett. Így az etanol a CO2-törvények szerint CO2-semlegesnek számít, és ezzel egy fontos építőkő az UNO-klímaszerződésben (kiotói egyezmény) foglalt célok megvalósításához. A fahulladékból  (ami papírgyártás során a cellulóz előállításának melléktermékeként keletkezik) előállított E85 használatával a CO2 - a szürke energiát is beleértve - kb. 70%-kal csökkenthető.

Újratermesztett nyersanyag
A bioetanol előállítható mind fahulladékból, mind újratermesztett nyersanyagokból, mint pl. a gabona, burgonya vagy cukorrépa, és ennek következtében megújuló energiaforrásnak számít. Az Agrolánál ezidáig kizárólag fahulladékot használtak. Ez a jövőben is így lesz. Az élelmiszergyártásnak ezzel az Agrola E85-öse nem konkurenciája.

A függőség csökkentése
Az E85 hozzájárul ahhoz, hogy a kőolajt exportáló országoktól való függőség csökkenjen.

Jó kopogásmentesítés
Az E85-ös különleges előnye a magas oktánszám (ROZ 100 fölött).

KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK

Van már tapasztalat az E85-össel?
Igen! Európában a bioetanol-keverékek terén Svédország az éllovas, már most több, mint 1400 benzinkúton árulnak E85-öst. Brazíliában is már országszerte elérhető. Már a szomszédaink, mint Németország, Franciaország és Ausztria is az E85-ös benzinkúthálózat felépítésénél tartanak.

Az etanol-keverék által nő a fogyasztás?
A flex-fuel-járművek (FFV) többet fogyasztanak E85-ös üzemben, mint a hagyományos benzinesek. A többletfogyasztás azonban eltérő a jármű típusától, gyártójától és menettulajdonságaitól függően. 

Milyen hatással van az E85 a jármű teljesítményére?
A „zöld” üzemanyag nagyobb motorteljesítményről gondoskodik és egy ökológiai tuninghoz vezet.

Járhatok minden évszakban E85-össel?
Igen! A bioetanol a flex-fuel-járművekbe évszaktól függetlenül tankolható. 

Milyen FFV-járművek érhetők el a piacon?
A svájci piacra elsőként E85-ös járművekkel a Ford és a Saab lépett be. Aztán más jelentős gyártók, mint a Volvo és a Renault következtek.

Más keverési arány is létezik még?
Igen. A bioetanolt Svájcban vagy E85-ösként (85% bioetanol) alkalmazzák, vagy 5%-ban hozzákeverik a hagyományos üzemanyagokhoz. Az EN 228-ös európai szabvány megengedi, hogy a hagyományos benzinhez 5% bioetanolt keverjenek (E5).

(A szórólap fordításáért köszönet Bihari Ferencnek)

2 megjegyzés:

MNOP írta...

Jó cikk!
Svájcban a hegyek miatt jó lehet a fogyasztás. Nekem akkor volt rekord-kevés a fogyasztásom (5.9 l benzin), amikor jöttem haza Lengyelországból tátra mellett és hosszú kilométereken tudtam motorfékezni.

Nekem legtöbbször sikerül 500 felett menni 40-44 l e85-tel, egy Astra kombival :) persze szigorúan Agip kútnál tankolva...

Szélvadászok kora írta...

A szél helyben termeli az energiát, helyben is használható fel. A szélerőgépek felhasználási köre elképesztően széles, legyen szó akár egy hibridrendszerben megoldott térvilágításról, nyaralónk teljes energiaigényének megoldásáról, vagy egy halásztanya...

Megjegyzés küldése