BANNER

_

Mi is lesz decemberben?


Mostanában több levelet kapok melyek hivatkozásai paradicsomi  E85-ös jövőképet vázolnak. A legdurvábbak azt állítják, hogy decembertől minden kútnak kell e85-öt árulni! Azt mondom, hogy bár csak így lenne, de sajnos ezek téves információk többek között a rossz sajtókommunikáció eredménye.

A hír, ami a fellángolásokat okozta az, hogy az Országgyűlés 2010 október 4-én délután sürgősségi tárgyalására elfogadta  a nemzeti fejlesztési miniszter előterjesztését  "A megújuló energia közlekedési célú felhasználásának előmozdításáról és a közlekedésben felhasznált energia üvegházhatású gázkibocsátásának csökkentéséről".

Vagyis nincs szó törvényről vagy még ajánlásról sem, egyszerűbben szólva csak azt fogadták el, hogy sürgősen tárgyalni kell egy bizonyos törvényjavaslatot. Még csak most tárgyalják majd az illetékes parlamenti bizottságok.

Ez a T/1243 javaslat mindenki számára hozzáférhető. (http://www.parlament.hu/irom39/01243/01243.pdf)

A Magyar Bioetanol Szövetség a témában a következő sajtóközleményt adta ki:

 

Fontos előrelépés, de túl lassú előre haladás a bioüzemanyag törvény

Budapest 2010. október 12. - Az Országgyűlés sürgősséggel tárgyalja a T/1243. számú törvényjavaslatot "a megújuló energia közlekedési célú felhasználásának előmozdításáról és a közlekedésben felhasznált energia üvegházhatású gázkibocsátásának csökkentéséről". A Magyar Bioetanol Szövetség üdvözli a készülő "Bioüzemanyag törvényt", mint az üvegházhatású gázok csökkentéséhez vezető út egyik fontos lépését, ugyanakkor aggodalmát fejezi ki, mivel az érintett ágazatok fejlesztésére vonatkozó lényegi területek hiányoznak a törvényből, a részletszabályok jelenlegi hiánya pedig a végrehajtás akadályozása mellett lépéshátrányba hozza a magyar vállalkozókat. A Szövetség ezért felkínálja szakmai erőforrásait a hiányzó területek és a részletszabályok mielőbbi – akár heteken belüli – kidolgozására.”

A szövetség emlékeztet, hogy Magyarország egész Európában az egyik legjobb adottságokkal rendelkező ország ahhoz, hogy a bioetanol-termelés és -forgalmazás kiugrási lehetőséget biztosítson a gazdaság számára.

A Magyar Bioetanol Szövetség üdvözli a készülő "Bioüzemanyag törvényt", amely megfelelő eszköz lehet az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére, ugyanakkor új távlatokat nyithat az egész magyar mezőgazdaságnak. A Szövetség, amely a magyar bioetanol iparágának szereplőit és érintettjeit fogja össze, a tagjaival történő széleskörű konzultációt követően, arra hívja fel a figyelmet, hogy a Bioüzemanyag törvény a 2009/30/EK (FQD), a 98/70/EK és a 2009/28/EK (RED) irányelvnek megfelelő keretszabályozás, azonban a lényegi szabályozás jogát későbbi rendelkezések tárgykörébe utalja, hiszen többek között a bioüzemanyag fogalmába tartozó termékek körét; a biomassza, a köztes termékek és a bioüzemanyag fenntartható előállítására vonatkozó követelményekre vonatkozó részletes szabályokat; a biomassza, a köztes termékek és a bioüzemanyag fenntartható módon történő előállításának nyilvántartási, igazolási és ellenőrzési rendjére vonatkozó részletes szabályokat; a bioüzemanyag-részarány számításának részletes szabályait; a kötelező bioüzemanyag-részarány mértékét; az üzemanyag és a bioüzemanyag energiatartalmát; a fosszilis üzemanyagokból származó, energiaegységre számított üvegházhatású gázkibocsátás mértékét; a bioüzemanyag üvegházhatású gázkibocsátás-elkerülésének és teljes életciklusra számított üvegházhatású gázkibocsátásának, valamint a biomassza, a köztes termékek és a bioüzemanyagok előállítása során történt üvegházhatású gázkibocsátás számításának részletes szabályait a kormány, illetve az egyes szakminiszterek állapíthatják meg rendeleteikben.

Mivel ezek a rendeletek még szövegtervezetként sem állnak rendelkezésre, a rendszer kialakulatlanságának léte versenyhátrányba hozza a magyar biomassza-forgalmazókat minden szinten (alapanyag, késztermék), mert másik tagállami kereskedelemhez külön, igen drága minősítés kell.

Nagyon fontos lenne a bekeverési arányok meghatározása is 2020-ig, hogy a szakmai szereplők fel tudjanak készülni az átállásra.

A Magyar Bioetanol Szövetség örömmel üdvözölné azt, ha a bioetanol és biodízel munkaerő-piaci és gazdaságfejlesztési vetületei is bekerülnének a    törvénybe,    a    kapcsolósó    vállalkozások versenyképességének növelésével együtt. A most tárgyalt törvényjavaslat jelenleg adminisztratív jellegű, az alapanyag- illetve üzemanyag-termelés helyett szinte kizárólag a kereskedelmet célozza. A törvény kereskedelmi és adminisztratív szabályai esetenként ellentmondásosak és indokolatlanok, ami csökkenti a szabályozás átláthatóságát.

Héjj Demeter, a Magyar Bioetanol Szövetség elnöke szerint "a bioüzemanyag, és ezen belül a bioetanol, nem is annyira a jövő, hanem inkább a jelen üzemanyaga, hiszen a jelenlegi technológiával, a jelenlegi gépjárműpark, a jelenlegi üzemanyag-kúthálózaton tudja elérni és felhasználni; tulajdonképpen szinte semmit sem kell hozzátenni, szemben más alternatív megoldásokkal". Hozzátette: "A jövőben az emberiségnek szüksége lesz más energiaforrásokra és
-hordozókra, azonban a mai környezeti és energiaproblémákra kifejezetten jó megoldást kínál a bioetanol, ami Magyarország gazdasága számára kiugrási lehetőséget jelenthet az Európai Unión belül. Érdemes lenne kihasználni ezt a lehetőséget, mielőtt a hasonló adottságú országok, mint mondjuk Románia vagy Ukrajna megelőznek."

A Magyar Bioetanol Szövetség kész a részletszabályok kidolgozásában való szakmai együttműködésre, a magyar gazdaságot fejlesztő, fenntartható működési modell kialakítása érdekében.

 

Háttér:

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által előterjesztett törvényjavaslat ("Bioüzemanyag törvény" - Büat) célja az indoklás szerint a benzinre, a dízelolajra és a gázolajra vonatkozó követelmények, illetőleg az üvegházhatású gázok kibocsátott mennyiségének nyomon követését és mérséklését célzó mechanizmus bevezetése, valamint a bioüzemanyagok közlekedési célú felhasználásának előmozdítása.

A 2009/28/EK (RED) európai parlamenti és tanácsi irányelv szerint Magyarországnak 2020-ig el kell érnie, hogy a megújuló energiaforrásokból előállított energiának a közlekedés valamennyi formájában felhasznált részaránya a közlekedési célra felhasznált végső energiafogyasztás legalább 10 %-a legyen. A törvény 10. §-a azt is előírja, hogy az üzemanyag-forgalmazók 2020. december 31-ig kötelesek az Európai Unió jogi aktusában meghatározott kiindulási értékhez képest 6%-al csökkenteni az általuk forgalomba hozott üzemanyagból és más közlekedési célú energiatermékből származó energiaegységre számított üvegházhatású gázkibocsátást.

A most elfogadott törvény értelmében a motorbenzint vagy a dízelgázolajat forgalomba hozó üzemanyag- forgalmazó, a bioüzemanyagot úgy köteles forgalomba hozni, hogy az általa havi szinten forgalomba hozott bioüzemanyag mennyisége elérje a Kormány háromévenként kiadott rendeletében meghatározott kötelező bioüzemanyag-részarány mennyiségét (ez jelenleg 4,8 %). A törvény bírságolást helyez kilátásba azokkal az üzemanyag-forgalmazókkal szemben, akik a kötelező bioüzemanyag-részaránynak megfelelő mennyiségnél kevesebb bioüzemanyagot hoztak forgalomba, vagy a forgalomról előírt jelentést nem nyújtják be a megfelelő határidőre.

A Magyar Bioetanol Szövetség (MBSZ) hazánk bioetanol iparágának szereplőit és érintettjeit összefogó szervezet. A szövetséget 2007-ben vezető ipari és mezőgazdasági szereplők hozták létre azzal a céllal, hogy közös célok mentén egyesült erővel elérjék a magyarországi bioetanol-gyártás és felhasználás nemzetgazdasági szinten történő kezelését. Az MBSZ napjainkban több, mint 50 hazai és külföldi nagyvállalatot, intézményt, termelő, és szolgáltató szervezetet tömörít, akik közösen lépnek fel a zöld üzemanyag elterjedésének érdekében. A Magyar Bioetanol Szövetség az eBio (Európai Bioetanol Szövetség) tagja.

3 megjegyzés:

IQLight írta...

Egy az egyben olyan, mint az ólmozatlan üzemanyag bevezetése itthon. Előbb -ahol kapni lehetett- drágábban adták, mint az ólmozottat, aztán jó sokáig vakaróztak, hogy bevezessék-e mindenhol, aztán most meg csak az van és örülünk.

Miért kell ugyanezeket a tánclépéseket eljátszani az E85-tel szemben is? Ha azt mondaná a kormány, hogy 2015-től nem lesz más, csak alkohol a kutakon, akkor az lenne és pont. Én is szívnám a fogam, mert nem olcsó az átalakító, de megvenném és onnantól az lenne.

MNOP írta...

Előbb utóbb lesz itt valami, mondjuk az olajlobbi dolgozik azért...

THFerenc írta...

Hát igen, a kormány 2 oldalról is be van szorítva: egyrészt ott az olajlobbi nyomása és a jövedéki adó csökkenése, másik oldalon pedig az Uniós vállalások és az elkötelezettség a környezett-terhelés csökkentésére. Reméljük ez utóbbi nagyobb súllyal esik a latba és hamarosan megszületik a jogi háttér a bioüzemanyagok elterjedésének növelésére.

Megjegyzés küldése