BANNER

_

Swift 1.5VVT GS FleXFuel - 2006


Dani történetéhez nem hiszem, hogy hozzá tudnék tenni valamit.
Továbbra is várom hasonló írásaitokat, más-más átalakítási módszerekkel.

Régóta foglalkoztat, az üzemanyag költségek csökkentése, ezáltal az LPG, illetve az E85 használata. Az LPG átalakítás drága, és a gáztartály teljesen kitöltené a Swift még üresen is elég csekély csomagtartóját, így inkább az E85-re kezdtem koncentrálni. Sokáig nem voltak adottak a feltételek, a legközelebbi AVIA kút, ahol lehetett bioetanolt tankolni Nagyatádon volt. Pár hónapja azonban a tőlünk mintegy 200m-re levő Agip kút is szentelt egy tartályt az "új" üzemanyagnak.

Egy ideig felesben tankoltam a benzint, és az etanolt, az 50/50-es keverék literje durván 280Ft-ra jött ki. A többletfogyasztás ellenére valamennyit még így is spórol vele az ember, de legkifizetődőbb a 100% szesz használata, főleg úgy, hogy durván 100Ft a különbség literje között. Egy biztos, amíg olcsóbb, vagy ne adj' Isten ugyanannyiba kerül E85-tel járni, addig én biztos a cefrét választom a szinte 0%-os CO kibocsátás, és egyéb környezetvédelmi megfontolásokból.


Utánajártam a dolgoknak, s bár foglalkoznak Nagykanizsán is E85 elektronika értékesítésével, de sajnos csak a fejletlenebb, potméterekkel szabályozható változattal, szakszerű beszerelés nélkül. Úgy gondolom, hogy két potméter tekergetésével nem lehet egy autó karakterisztikájához tökéletesen beállítani a rendszert, ahhoz számítógépes, több paraméterre is kiterjedő programozhatóság szükséges. Ha már egyszer belevágok, akkor legyen a már leginkább bevált, így esett a választás a magyar fejlesztésű, örök garanciával rendelkező Bioetun v3-ra. Be is jelentkeztem Zalaszentmihályra az Elektro Green Bt-hez a tisztán etanol üzemhez szükséges elektronika beépítése miatt. Két srác, az egyik legjobb, és legkorrektebb hely, ahol életemben jártam. Nem csak autó ügyben, hanem minden téren.

Az elektronikát az utastérben a műszerfal alá, a kapcsolót pedig a magammal vitt régi burkolatra (nem akartam még egy hibátlant darabot átfúratni), az egykori szúrófény kapcsolójának helyére tették. Tulajdonképp csak ez a kapcsoló, és a hátsó üvegen található etanolos dekor árulkodik a fleXfuel üzemmódról. Csatlakozókkal tették be, így semmi perc alatt, nyom nélkül eltávolítható az egész hóbelevanc. Amikor minden a helyére került, leengedték a maradék 50/50-est a tankból, és felöntötték 25 liter tiszta E85-tel. Ha minden jól megy, és nem kényszerülök rá, akkor mostanában nem lesz benne benzin.

Feltelepítették rá a szoftvert, komplett diagnosztikai rendszerük segítségével pedig hozzáigazították az autóhoz. Nagyon jó lett, simán jár vele, talán még jobban is megy, mint benzinnel (pörögni jobban pörög, simán beleszalad a mutató a pirosba), bár tény, hogy hajlamos az ember azt érezni, amit előtte olvas...
Pár nap múlva, hogy a klasszikus, és internetes körökben méltán hírhedté vált Grandmasta Pete-et idézzem, eljött az első „kib…ott mérés”, hisz megvolt az első reálisabb képet adó, mérhető etap. Mennem kellett Sopronba, teletankoltam előtte, és utána is. Ez volt az első támpont, hogy mire számíthatok később. Kíváncsi voltam, hogy az autó fogyasztásmérője le tudja-e követni a módosítást, vagy csalni fog. Jelentem próbálja követni, de durván 10%-kal még így is kevesebbet mutat. A szabályokat betartva mentem, a maximum sebességem hosszabb távon nem haladta meg óra szerint a 100km/órát, benzinnel ez egy 5,5-6 liter körüli út lett volna. Etanollal ennyit mért:



A valóság viszont nem ez. Teli tankról indulva 337, 1km-t mentem ma, melynek végén 23, 56 liter E85-öt tudtam beletuszkolni. Ez 6,98 liter cefre elégetését jelenti 100 km-en. Ez durván 20%-os többletfogyasztás, de egy mérésből ezt még nem lehet pontosan meghatározni. 235, 9Ft-os etanol ár mellett 5 557,804Ft volt az útiköltség. Ezt, ha 339, 9 Ft-os 95-ös benzinnel tettem volna meg (az etanollal járó többletfogyasztást természetesen belekalkulálva), 6 406, 44 Ft-ba került volna. A különbség 848, 63Ft.

Szép lassan a megtett kilométerekkel arányosan gyűlnek a tapasztalatok is a 100% etanol üzemmel. A problémát a hidegindítás szokta okozni, viszont igazi hideg híján úgy gondoltam ennek a kérdésnek a tisztázása az év végéig várat még magára, de csak részben lett igazam. Ha hosszabb ideig, például egész éjjel állt az autó (reggel pedig 5-10 fok körül a hőmérséklet), akkor elég hosszan kellett indítózni. Elsőre indult, de sokára, csak a hetedik, vagy nyolcadik fordulatra kapta el. Ha már egyszer beindult, és a nap folyamán kisebb nagyobb megszakításokkal használva volt az autó, úgy mindig simán indult, csak hosszabb pihenők után jelentkezett a dolog. Féltem, hogy télen, ha hidegebb lesz, úgy komolyabbra fordul, és esetleg el sem indul, így felvettem a kapcsolatot a srácokkal, akik elvégezték a beszerelést. Most is csak csupa pozitív dolgot tudok mondani a hozzáállásukról. Elmondta milyen kábel kell, kicsit farag a beállításaimon, és elküldi őket e-mailben, nekem csak annyi lesz a dolgom, hogy feltöltsem őket a Bioetun-ra. Meg is történt a dolog. Kíváncsian vártam, hogy reggel az első indításnál változik-e valami...  Kimondottan hideg sem volt, 16 fokot mutatott az autó. Érezhetően jobb lett, de valahogy még nem az igazi:

http://www.youtube.com/v/C8QqrqeuVmU&hl=hu_HU&fs=1&

Ezt követően majd minden reggel laptoppal mentem az autóhoz, nyomkodtam a PrintScreen-t, küldtem a képeket, ők küldték az új beállításokat, és kezdődött az egész elölről. A folyamatos e-mailen történő kapcsolattartást követően Laci, aki beszerelte a Bioetunt, eljött Nagykanizsára, és állított még a dolgokon, mert hosszadalmasnak ígérkezett ez a távgyógyítgatás. Bár még most is hosszasan teker, de mindig elindul elsőre, így egyelőre hagyjuk a dolgot, és ha ősszel, illetve télen a hidegben is ugyanígy indul, akkor jó. Ilyen lett:

http://www.youtube.com/v/Y9OJVzgk7bk&hl=hu_HU&fs=1&


Jónak semmi esetre sem neveztem volna, és idegesített is a dolog, így megkerestem e-mailben egy pár beszereléssel foglalkozó céget, hogy mégis mi a véleményük a jelenségről, találkoztak-e már hasonlóval. Megkeresésemre leghamarabb a GA-Stone Kft-től Horváth Gábor válaszolt, akinek segítségével, többszöri levélváltás, és telefonos beszélgetés után megoldódott a probléma (pontosabban megoldotta ő távgyógyítás segítségével – Gyurcsók úr lehúzhatja a rolót!). Ez úton is sze
retném megköszönni neki az önzetlen, és segítőkész hozzáállását! Úgy látszik etanolos körökben a többség rendkívül segítőkész (volt ugyan kivétel, de a pozitív tapasztalataim feledtetik azt a kis negatívat)…

http://www.youtube.com/v/VTzkoHd-2PM&hl=hu_HU&fs=1&

Még több info:
http://my.opera.com/pinyti
 

2 megjegyzés:

FM2k írta...

az országúti fogyasztást én is be tudom vinni 7 alá az 1.4 100lóval, a motorfelújítás óta simán jön a 6.5 liter/100, igaz, ez benzinből 5 literben megáll.

LPG

jártam most LPG-vel, dupla annyiszor kell mennem tankolni, mint benzinnél... viszont 13-14ft/km-el autóztam itt a városban :-)

Bishop_civic_turbo írta...

Felesleges elsőre tekertetni, csak kicsit meg kell tekerni, levenni a gyújtást aztán másodikra pöccre indul. Legalább is nekem a honda ezt csinálja, meg havernak is ezt csinálja, igaz még nincs rendesen beállítva.
Igazából nem zavar hogy csak másodikra indul be, legalább van egy kis elötte való mozgatás hogy az olajnyomás felépüljön.

Az indításnál való túldúsítás kell ezeknek az e85-ös szörnyetegeknek!

Megjegyzés küldése