... és most úgy tűnik végre meg is kapták. Volt egy kis össze-vissza beszélés év elején a hazai Autósport szövetség (MNASZ) részéről ami némileg bizonytalanná tette a bioethanol szabályos használatát a nemzeti bajnokság futamain. Nézzük a kronológiát:
2010.01.28-i Intéző Bizottsági ülés határozata:
„E-mailes körszavazás alapján:
1. Az IB a magyar bajnokságok (gokart versenyek kivételével) 2010.évi futamain engedélyezi a bioethanol (minimum 15% benzint tartalmazó) használatát.”
Majd a következő hivatalosnak tekinthető információ ebben a témakörben:
2010.02.17-i Főtitkári Körlevél:
„1. Az Intéző Bizottság hírei
Az Intéző Bizottság a bioethanollal kapcsolatban hozott határozatát rövidesen pontosítani fogja egy rendkívüli IB ülés keretében.”
...és egy nappal később, Február 18-án,
a Rally Sport Bizottság levélben fordul az IB-hez, amelyben jelzi, hogy visszavonja Január 28-án adott „egyértelmű igen” hozzájárulását a bioethanol használatához!
Alig egy hónap alatt ellenkező irányba fordult a zászló, pedig a szél ugyanarra fúj: elérhető, olcsó üzemanyagot engedélyezni minden versenyzőnek. Többféle magyarázat hangzott el a Szövetség részéről a miértre. Volt olyan álláspont, hogy mivel az ethanol láng nélkül ég, az így előálló veszélyhelyzet speciális védekezést igényel, amire nincsenek felkészülve. Ez részben igaz csak, mert van benne benzin is, ami igenis látszik mikor ég. Azt is mondta az RSB, hogy az E85 nem ellenőrizhető összetételű, így nem biztosítható, hogy mindenki ugyanazzal az összetételű üzemanyaggal versenyezzen. Ez sem igaz, mérhető, és nem drágább az ellenőrzés költsége, mint a benziné. A 85%-os alkoholtartalom pedig egyszerű fajsúlyméréssel megoldható. Továbbá az is szóba került, hogy az FIA nem engedélyezi az E85 üzemanyag használatát, és az MNASZ mint FIA tag nem tehet mást mint hűen követi az előírásokat. Ez rendben van, de ez eddig miért nem volt fontos, és más témában miért nem fontos most sem az FIA-t követni?
Az E85 Motorsport évek óta E85-tel nyomja
Egy kis számtan:
Az ORB mezőnyének jelentős része 1500 Ft/liter áron vásárolja a versenybenzint. Az E85 Bioethanol ára, átlagosan 230 Ft/liter és hatásfoka eléri a versenybenzinek hatásfokát.
- Egy N4-es Mitsubishi, egy hazai futamon, és az ahhoz kapcsolódó teszteken elhasznál kb. 300 liter versenybenzint, ez 450,000.-Ft, ami éves szinten – hét versenyt feltételezve – 3,150,000.- Ft.
- Ugyanez 400 liter E85-el számolva, és figyelembe véve a kb. 30%-os fogyasztásnövekedést 92,000.-Ft/verseny, azaz 644,000.-Ft/év.
- A megtakarítás jelentős, egy versenyzőre vetítve, éves szinten 2.506.000-Ft!
A versenyzők körlevélben tiltakoztak a Szövetségnél az álláspont megváltoztatásáért. Vagy az összefogás volt sikeres, vagy csak felébredtek a döntéshozók, és kicsit változtattak a határozaton. Az új megoldás az lett, hogy a rally szakág A és az N csoportjában, melyek megfelelnek az FIA szabályoknak, így nemzetközi futam esetén várható külföldi (FIA jogkövető országból érkező) versenyző, szóval ebben a két csoportban nem engedélyezett az E85 használat. A többi, nem FIA kompatibilis kategóriában, amik igazából olyan „házi bajnokságnak” számítanak kis hazánkban, ott engedélyezik.
Aztán alig egy héttel a bajnokság szezonnyitó futamának kezdete előtt ismét összeült az Elnökség, és ismét módosított az E85 használatának előírásain. Eddig ez a legutolsó szabályzat, reméljük tovább marad életben mint az idei elődei.
Idén több új csapat is belekostol a szeszbe, például Totalhitel.hu Rally Team
A helyzet tehát az a jelenlegi, hazai autósport életben, hogy a kereskedelmi forgalomban kapható, szabványnak (MSZ CWA 15293) megfelelő E85 üzemanyag használata engedélyezett az ORB és a Rallye2 bajnokság futamain. Mindenkinek!
A többi autósport szakágra is kibővült a lehetőség:
- Autocross/Rallycross és Drag szakágban engedélyezett
- Tereprally és Gokart, továbbá Historic szakágakban nem engedélyezett
- Autósgyorsasági szakág valamennyi kategóriájában engedélyezett az E85 használata.
További idézet az MNASZ Titkársága által kiadott hirdetményből:
„Az ilyen üzemanyagot használó versenyjárműveket az edzések és a verseny során meg kell jelölni. Ennek módját hamarosan külön közleményben tudatjuk. Felhívjuk valamennyi nevező és versenyző figyelmét, hogy FIA nemzetközi sorozatba tartozó, továbbá külföldi versenyeken az FIA, illetve az adott versenykiírások üzemanyagra vonatkozó előírásait kell betartani.”
Nagy levegő… kifúj… hátradől. Minek kellett az egész korábbi cirkusz?
(A szövegben felhasználtuk a versenyzők által készített körlevél szövegeinek egyes részleteit, pl. a gazdaságossági számítás)
BANNER
_
A ralisok is E85-öt akarnak
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
3 megjegyzés:
igen,már párszor megtapasztalhattuk,hogy az MNASZ-be nem oda illő emberek ülnek
kiváncsi vagyok,hogy Asi-t mikor zárják ki,mer csak 14% benzint használt :D
már csak a bkv-t, gls-t ,rendőrséget és szállítmányozó cégeket éne ráterelni az e85/e95 használatra és ku..a jó lenne :)
Megjegyzés küldése