Sokszor fordulnak hozzám azzal a kérdéssel, hogy milyen E85 átalakító elektronikát válasszanak. A válasz egyszerű - bár a nemzetközi piacon is szép a felhozatal - tiszta szívemből csak hazai terméket javaslok. Ennek több oka van: elsősorban az, hogy tudomásom szerint minden hazai készülék magyar szakemberek munkája, magyar összeszerelésű. Ha ez valakinek kevés akkor a hazai készülékek mellett szól az, hogy ha elakadunk többnyire mindig lehet kérdezni a gyártótól.
A készülékek gyártóinak hozzáállása minden esetben pozitív, én még sosem hallottam olyanról hogy ha valaki elégedetlen lett volna újonnan vásárolt átalakítójával akkor ne orvosolták volna a problémáját. Olyanról viszont hallottam, hogy egy esetleges hibás készüléket azonnal szó nélkül cseréltek. Sőt egyes gyártók – mint példáúl a BioETUN - a felhasználók tapasztalataira támaszkodva fejlesztik a szoftvert és a hardvert is.
A piacon kapható szinte mindegyik E85 elektronika hibátlanul működik, de mindegyiknek más-más az erőssége. Az E85 átalakítókat összehasonlítani nehéz feladat. Különböző értékű ás műszaki megoldású autókhoz más más elvárások alapján keresik a lehetőségeket. Szerencsére a hazai piacon megtalálhatók a jól működő olcsóbb készülékektől kezdve a profibb – de drágább - programozható berendezések is. Egy pár százeres autóhoz nyilván senki sem vesz az autó árának 10%-ába kerülő elektronikát, viszont egy műszakilag fejlettebb autóelektronikához semmi esetre sem illesztenék egy butább rendszert. Én mindig azt javaslom hogy az autóba szerelendő elektronikának semmi esetre sem szabad egyszerűbb felépítésűnek lenni mint magának az autó elektronikájának. Ez nem csak az E85 elektronikára igaz hanem minden más utólagos beépítésű termékre a riasztótól kezdve a zenéig.
A motor vezérlése ráadásul kényes téma. Azzal szemben senkinek sem legyen kisebb elvárása mint egy rádióval szemben.
A Becker Európa korának legjobb rádiója volt, ma már vajon ki választaná egy új autóba?
Az elektronikák fizikai összehasonlító tesztjének megoldása gyakorlatilag lehetetlen. Egy időben azonos hőmérsékleti körülmények között azonos autótípusban, azonos futásteljesítménnyel kellene tesztelni őket, ami komoly kihívás. Tudok olyan cégről aki két azonos típusú vadi új autóba kétféle készüléket vásárolt és figyeli, méri a különbségeket. Ha lesz rá mód erről beszámolunk.
Addig is érdemes megnézni az NK benzinkút szép gyűjtését a piacon jelenleg kapható készülékekről. KATT IDE!
Itt legalább funkcióiban és az árak szerint összehasonlíthatjuk a készülékeket. Ezen adatok birtokában az érdeklődőre van bízva minden döntés.
Javaslom, hogy mindig fontoljuk meg milyen készüléket választunk mert ami elsőre olcsónak tűnik nem biztos hogy hosszútávon is az.
És még egy nagyon fontos dolog. A kapható átalakító elektronikák univerzális berendezések, ki jobban ki kevésbé programozható egy adott autóhoz. A tökéletes működéshez mindegyiket az aktuális típushoz kell igazítani. Ez több lépcsős feladat. Az E85 elektronika nem egy erősítő amit ha beszerelnek nincs vele több törődés. Más üzemanyag, más körülmények között, ez pontos behangolást igényel, akár több alkalommal is.
17 megjegyzés:
Nagyon jó a téma, én is készülök egy hasonló összehasonlító cikkel, nemsokára már fellelhető lesz az e85power.hu oldalon ;)
Azért a linkelt oldalon levő cikkre küldtem pontosítást a szerzőnek, mert sok dolgot nem jól írt le, mikor az E85powerre hivatkozott ;) Persze aki nem kérdez... :)
Amúgy a táblázatban a hunflex automata átkapcsolósra van írva, pedig ő nem is kapcsol át, csak fix dúsítást valósít meg, amit a motorvezérlő kompenzál (benzinnel visszafelé, etanollal felfelé). Igaz az E85powerre is van írva csatlakozó, de ahhoz nincs, mert a motor kábelkötegbe kell bekötni egyetlen helyen.
ja, a hunflexre egy kicsit erős az automata jelző. Hidegindítása is egy f.os. Azt sem értem igazán mire jó ez a gyári csatis eröltetés. a legtöbb esetben hozzá sem lehet férni az injektorokhoz, vagy ha igen, akkor meg a toldat nem fér el normálisan, rezeg össze vissza a levegőben, rengeteg kontakthibalehetőség. Továbbá nem sok ember vállalkozik garanciális autó átalakítására, tehát ez a bármikor visszaalakíthatóság egy felesleges dolog. Döntse el az ember, hogy alkoholizál, vagy sem. Meg kell adni a lehetőséget a könnyű visszaalakításra, de erre a gyorscsatik is megfelelnek, semmivel sem szakszerűtlenebb, mint egy "gyári". Bekötésre opel16v módszerét jobban preferálom. Persze mások másképp gondolkodnak és gyári csatit akar6nak.
Nekem is szimpatikusabb a kábelkötegbe kötés. Az én autómnál mondjuk nem is lehetett másképp helyhiány miatt. Ráadásul a gyári motorvezérlőnél kialakított rekeszbe csodálatosan befért az átalakító is.
Valóban van előnye a forrasztásnak, de lássuk be nem túl intelligens dolog. Sok átalakítással találkoztam de a tulajdonosok 90%-a nem örül ha szétkaszabolják az autóját.
Ráadásul csatlakozó és csatlakozó között is van különbség. A gázosok sokat mesélhetnének. Nem vízzáró csatlakozók esetében tényleg jobb ha forrasztva van. Majd erről is összehozok egy írást.
Szvsz én az e85power -t venném.
@FM2k: könnyű úgy fikázni a másikét, hogy a tiétekről(Fizikális oszlop a táblázatban) még a világon semmi adat nincs, csak egy bulvár (Blikk) újságban megjenent cikk.
Nekem igazából 2 bajom van a csatlakozós megoldással. Elsősorban a már említett lifegő, ide-oda csapódó mivoltuk, másrészt a nagyon igénytelen vezetékkáosz, ami mindezt kíséri. Az idővel előkerülő érintkezési hibákat nem is említem. Sőt a csatlakozó nélkül szerelt riasztókat sem. Persze ha valakinek ez a szimpatikus, el kell fogadni.
A másik, de annál nagyobb bajom, mikor arra hivatkozik valaki, hogy "ha szervízbe kell vinni a kocsit, nem ugrik a garancia". Ez annyira beteg hozzáállás! Ha egyszer megáll a kocsi, akkor ki fogja kipumpálni a rendszerből a szeszt, hogy nyoma se legyen? Amelyik motort nem etanolra tervezték, annak mindenképpen ugrik a garanciája ha az van benne...
@Ákos
én nem konkrétan a forrasztásra gondoltam, hanem krimpelő szerszámos megoldásra. Apa-anya révén ugyanúgy bármikor eltávolítható.
@bio31
ha egy kicsit körbeszaglásznál a neten, felfognád miért írtam azt, amit.
Mivel a nyomásszabályzós kütyü még nem termék, ezért nincs róla semmilyen informormáció. A hozzáférhető visszafolyóágas rendszereknél lehet használni, csak sajnos kevés ilyen autó van. A mechanikus rendszer korlátai miatt a hidegindítása ugyanolyan f.os, mint a magyarflexé, de lesz hozzá egy indítást könnyítő minimál elektronika. Várhatóan 25e lesz az áfás ára. Hamarosan összedobok egy cikket.
Most nézem, hogy a kutak kezdenek felzárkózni a benzinhez...
Érd1: 215 volt, rájöttek, hogy pesten vastagabban fog a cerka, ezért most 229ft
Érd2: 210 volt, felemelték 3 ft-tal, mert részarányosab ennyivel emelkedett a benzin.
Pest: itt 6ft-tal emeltek (236), mert...
szóval Érd2-n tankolok 213-ért, így ezzel 1000Ft-ot spórolok még a 20km-es kitérő ellenére is.
Nekem a 98-as benyához képest 30% többletfogyival literenként 75ft a megtakarítás, tankolásonként 4000ft.
Még a pesti árral is literenként kb 30ft-ot spórolhatunk. Az is valami.
A csúcs a szirmabesnyői 245ft-os E85... SZÁRAGGGYON LE A CERKÁJUK!
Szirmabesnyő és vonzáskörzete úgyis egy gazdag régió :)
A módosítások után az összehasonlító táblázat és a magyarázó szövegek már egészen korrektek lettek.
Minden szarkazmus nélkül, azért arra komolyan kíváncsi lennék, hogy látott-e már valaha halandó ember Hunflex/Powertuning Sport átalakítót.
?
A lényeg a "Sport" változaton van.
?
A lényeg a "Sport" változaton van.
Most beleolvastam megint a javításokba. A korrektséghez csak annyit, hogy azért arra kíváncsi lennék, hogy 15-30 mp után határoz meg lambda után egy elektronika bármit is fixen. Ez nem csak elméletben lehetetlen hanem a méréseink alapján is. Spektrumanalízissel talán lehetne de nem elégetés után a labda jeléből. A gyári rendszerek is képtelenek erre.
Szeretnék látni erre bizonyítékot.
Sziasztok!
Átalakítás után (100% etanol-al) ez a 30%-os fogyasztás növekedés reális?
Kisautó, csak városban (Punto I, 55s, központi befecskendezés).
@Égő Ákos:
opel16V erről ezt írta:
Az E85power meleg motor esetén beindítás után 15-30mp alatt (lambdaszabályzás elindulási és stabilizálódási ideje) átáll az új üzemanyagra. Mivel nagyságrendekkel gyorsabb a hosszú távú keverékillesztési eljárásnál, azt megelőzve a lambda alapján beállítja a dúsítási értékeket. Pl ha etanol után benzint tankolsz, akkor észreveszi hogy az alapdúsítással indítás után túl dús a lambdaérték, és visszaveszi a dúsítást, jelen esetben a tiszta benzin miatt egészen 2%-ig, ami már-már a gyári érték a befecskendezésben. Etanol tankolása esetén benzin után pont fordítva, azaz szegényebbnek látja a lambda jelet az alapdúsítással, ezért felfelé tolja a szabályzást. Mindeközben a gyári ecu ebből vajmi keveset vesz észre, max 10%-ig megy el a hosszútávú keverékillesztés, de onnan is visszaáll egy idő után alapra.
Most akkor mi a helyzet?
@hulyeinformatikus:
A fórumokat bújva, és elolvasva sok tapasztalatot és leírást, azt hiszem, hogy igen. Városi forgalom, viszonylag kis lökettérfogatú motor: szerintem reális a 30%. :(
@Égő Ákos:
Ha gondolod, a saját autómon is be tudom mutatni, ha legközelebb találkozunk ;) Csak rá kell dugni a notit, és indítás után fél perccel már helyesen fogja visszaadni az éppen benne levő üzemanyagot (E85/kevert/benzin) az élőadatokban az E85power átalakító ;) Felismerésig mindig "kevert"-ként kezeli minden indítás után. Beszéék is kifejtették, hogy ez lehetetlen szerintük, aztán meg mégsem :)
Megjegyzés küldése