BANNER

_

Pannonia E85-tel


Sokan használják az E85-öt illetve E85/benzin keveréket kétütemű motorba a Simsontól az MZ-n át a Jawaig. Engem rég óta foglalkoztat mit szólna a szeszhez egy még öregebb gép, ezért igen megörültem Horváth Róbert levelének melyben most 45 éves 1963-as alkoholos Pannonia T1 történetéről írt. Magyar üzemanyag  és magyar motor, nincs is ennél szebb összeállítás.
 
Az egész történet tavaly tavasszal egy véletlennel kezdődött.A fűnyíróba már régóta E85-öt használok tisztán, mindenféle gond nélkül, igaz csak nyáron kell füvet nyírni. Egy nap véletlenül összekevertem a kannákat és a fűnyírónak bekevert üzemanyagot öntöttem a Pannoniába. Amikor ezt észrevettem rögtön töltöttem bele benzint is így kb. 60-40% arányú lett a keverék az E85 javára. Elsőre nem nagyon tetszett a Pankónak a koktél, alapjárata nagyon leesett, fordulaton rángatott, nagyon erőtlen lett. Mivel tele volt a tankja, elkezdtem gondolkodni, hogy tudnám orvosolni a hibát úgy, hogy ne kelljen leeresztenem a tankból a nedűt. Elsőre emeltem az alapjárati fordulaton, de ez csak az alapjárati gondomat oldotta meg, húzatva ugyan úgy erőtlen volt.

Ekkor utánanéztem a dolgoknak s kiderült számomra, hogy az E85-ből több kell a motornak mint a benzinből. Megvolt a megoldás, csökkentettem a levegő mennyiségét a keverékben. Szerencsére el is találtam a megfelelő beállítást, jött a próba út. Amikor hazaértem nem győztem köpködni a sok muslincát, ami a számba repült, először a csodálkozásom, majd a széles mosolyom miatt. Sokkalta erősebb és dinamikusabb lett a motor, bár fordulaton a hangja ércesebb lett. Ez nem tettszett, ezért 1:50 helyett 1:40-re módosítottam a keverék arányát. A több olajtól a hangja is simább lett.

Ezután még próbálkoztam nagyobb arányú E85-tel is, de a nyáron a 70-30% keverék bizonyult a legjobbnak. Hidegebb időben 60-40% arányban keverem, így harmadik-negyedik rúgásra indul a gép (nyáron a másodikra). A fogyasztása a benzines 4-4.5 literről 5-5.5 literre emelkedett. Eddig kb 1500 km-t mentem vele minden gond nélkül.  Jövő tavasszal egy kis átalakítás után megpróbálkozunk a tiszta E85-tel is.
Robi 

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése