Nem csak mi visszük fékpadra az átalakított autókat, szerencsére sokan kíváncsiak mivel tud többet egy E85-re alakított benzines autó. Gábor saját készítésű elektronikát fejleszt, és a készülék működését fékpadon is vizsgálja. Mérései a mi fékpados tapasztalatainkat is alátámasztja. Nem kétséges, az alkoholos autó ha nem is vadul meg, de kellemes értékeket produkál, olcsóbb üzem közben. Íme a legfrissebb tapasztalat:
"A mérés tárgya egy 1994-es Opel Omega B Caravan 2.0 típusú autó, melyet először benzin üzemben mértünk 95-ös normál benzinnel fékpadon, majd az „E85power” átalakító beszerelése és beállítása után tiszta E85-tel is. A mérési körülmények nem sokban tértek el a két méréskor, de hogy a legtisztább eredményt kapjuk, a normált (azonos légköri adatokra vetített konverziós eljárással kapott) adatokat néztük.
Fékpad típusa: MAHA LPS3000
Az átalakító egy most piaci bevezetés alatt álló típus, „E85power” néven fut. Ez a mérés a prototípus finomhangolása céljából is történt. Az átalakítóról érdemes tudni, hogy teljesen automata, azaz nem kell kapcsolgatni más típusú üzemanyag alkalmazásakor, és nem kell az üzemmódokat sem adott esetben állítgatni. A működésének alapvető eleme a lambdaszonda jelének analízise, a pillanatnyi lambdaértékek elemzésével dinamikusan képes a befecskendezési dúsítást állítani. A szabályzás teljesen adaptív, és a gyári motorvezérlő lambdaszabályzási rendszerével szinkronban működik. A vezérlő egy plusz funkciója, hogy a lambdaértékeket a szonda és a gyári motorvezérlő közt képes szintén automatikusan eltolni, így lehetőség nyílik „sport” és „eco” üzemmódok használatára is. Sport módban a 0.86 körüli lambdaértéket próbálja tartani a dúsítás szabályzásával, eco módban pedig 1.05 körülit. Ez a két érték a felhasználó által változtatható. Miközben ezekben az üzemmódokban ezeket a lambdaértékeket próbálja elérni, a motorvezérlő számára egy eltolt lambdaértéket ad. Sport módban valamivel 1.00 alá állítja be a motorvezérlő felé menő lambda jelet, eco módban pedig tartja az 1.00 értéket. Amíg az átalakító normál módban dolgozik, szintén az 1.00 lambdaérték van tartva. Így kiaknázható egyszerre a motor maximális ereje, és a legjobb fogyasztása is. Ráadásul teljesen automata módon, hiszen az átalakító intelligens szabályzó algoritmusok segítségével mindig az éppen aktuális igények szerint kapcsolja az üzemmódot.
A mérés jelen esetben mindkét alkalommal teljes terheléses fékpadi mérés volt. Benzin üzemű méréskor (még átalakító nélkül) kiderült, hogy a valaha 115 lóerőt produkáló motor nem igazán maradt el a gyári értékeitől, a normált motorteljesítménye 113,3 LE-re jött ki. A nyomatékgörbe is a gyárihoz nagyon hasonló értékeket vett fel, így elég jó tesztalanynak tekinthető ez az autó. A mérések során emissziót is rögzítettünk, CO, CO2, HC, O2 adatok lettek felvéve. Miután az átalakító beszerelésre került, ugyanazon a padon újra lemértük az autót. Természetesen az átalakító automatikusan a sport módra állt át a mérés során, így a motorból kihozható maximális erőt próbálta elérni. Így a tiszta E85-tel végzett mérés során a normált teljesítmény 119,6 LE-re jött ki, a nyomaték pedig a benzinnél mért 161,1 Nm helyett 175,3 Nm lett.
A nyomatékgörbén jól látszik, hogy a benzines üzemhez képest a nyomatékgörbe egyenletesebb lett, kis fordulatszámon nőtt meg a legjobban. Ez érzésre nagyon dinamikussá teszi az autót, rögtön észre lehet venni a különbséget a menetteljesítményben. A motorteljesítmény elég konstans értékkel nőtt E85 esetében a benzines mérés diagramjához képest. Az átalakítóból kiolvasva megtudtuk, hogy valamivel 4000 fordulat felett már 100%-on mentek az injektorok, így az erő maximuma (0,9 lambdaérték volt a teljesítménycsúcsnál) nem olyan jelentős eltérést mutat a benzin üzemhez képest, mint a nyomaték. Ezekkel a gyári injektorokkal sajnos csak ennyi növekmény érhető el. A nyomaték és a teljesítmény maximuma is kicsivel lejjebb költözött, nagyjából 200 fordulattal.
Az emissziós méréseknél látszik, hogy alapvetően csökkent a CO2 és HC kibocsájtás E85 esetében. A CO diagram elején látható kiugrás a sport módra átállás miatti agresszív lambdaablak eltolás miatt került oda, ez a mérés óta már finomítva lett az átalakítóban. Az O2 diagram E85 esetében tökéletesebb égést jelez, mint benzin esetében, ezért is lehet jobb hatásfokú a bioetanol.
A közeljövőben ugyanennél az autónál tiszta E85 üzemű káros anyag kibocsájtási mérések is lesznek, hasonló mint a zöldkártyás mérés. Később ezeket is közzétesszük majd."
Gábor
5 megjegyzés:
Szia!
Ez a készülék a gyújtást is tudja állítani?
Amikor mi 0,9-0,85 körüli lambdát állítottunk egy BMW-n alig lett jobb a teljesítmény mint benzinnel, miközben a CO a magasban, CO2 mínnuszban a HC meg szinte azonos. 1-0,95 közti lambdával majd 5 lóerővel erősebb.
Atti
Gyújtást nem állít, a kopogásszenzoros autóknál ezt megteszi a gyári ecu. Nálunk a mérésen 0.86 lambda tartása volt, viszont 4200 körül elfogytak az injektorok, kb 4700-től látszik is az esés a görbenövekményben. 5400 fordulatnál már csak 0,9-0,91 volt a lambda, ott érte el a teljesítménymaximumot. De ha lett volna elég nafta az injektorokból, és lehetett volna tartani a 0.86 lambdát, akkor lett volna 124-125LE is a csúcs szerintem.
Egyébként a ti esetetekben keskenysávú a lambda, amivel mértek? Dús szakaszban az ugyanis tud csalni elég rendesen, ha már nem éppen új. Nekem is át kellett állítani a lambda táblát, mert a 15 éves szonda jól dolgozik ugyan, de 0,9 alatt elég nagyot csal, amikor a 0.86-nak megfelelő feszültségértéket adta, az a valóságban 0.70 lambda volt már. Lehet hogy nálatok is ez okozott galibát, amiért 0,95-re kellett emelnetek ;)
Gratula! Nagyon tetszik hogy jót is hall az ember és ilyen találmányok épülgetnek hazánkban, és jó tudni hogy egyre többen foglalkoznak ezzel komolyan. Én hamarosan megyek majd egy "zöldaris" mérésre hogy a fent is mért értékeket valamint hogy a lambdaszondámat nagyjából "hitelesítsem". Én nekem ugyan fullosan állítható a kocsi elektronikája de kiváncsi vagyok hogy a gyári adatokhoz képest mennyit tudok javítani a kibocsátáson E85-el, mert próbálnék környezet-barát lenni, nem csak az ára miatt álltam át.
Köszi az infót!
Igen, keskenysávú szondám van.
Kiváncsian várom a további mérések eredményét.
Atti
Megjegyzés küldése