BANNER

_

Mennyire jó vezető az E85?


A múltkor Székesfehérváron jártam a Visteonnál ahol a Fordok flexi pumpái készültek. Ott elmondták, az alkoholos autózásban az okozhat problémát, hogy a szigetelő benzinnel szemben az E85 vezetőképes, ezért a feszültség alatti alkatrészek  intenzívebben oxidálódhatnak. Ezzel szinte egy időben kaptam egy hozzászólást ugyan ebben a témában. Abban is aggályosnak tartották a vezetőképességet, és felhívták figylememet  Dr Bereczky Ákos (BME) egyik publikációjára ahol szó esik a bioetanol vezetőképességéről mint veszélyes tényezőről. Ott a benzin vezetőképességének tízszereséről van szó.


A Mettel Toledo MPC227 kémhatást és vezetőképességet is mér

Mi sem egszerűbb ennél,  meg kell mérni és kész. Megkérdeztem a Hungrana kutatás-fejlesztő laborjának illetékesét, van e lehetőség náluk vezetőképesség mérésére. Ott örömmel fogadták a megkeresésést és rendelkezésemre álltak.
Első körben az bekeverésre érkető benzint és több ott készült E85 keverést vizsgáltunk 2009. 05. 26-tól 2009. 09. 14-ig terjedő intervallumban.

A vezetőképesség mérésére Mettler Toledo MPC227 típusú kettős célú pH és vezetőképesség vizsgáló műszert használtunk. A méréseket a műszer 23 celsius fokon és 9 volttal végezte.

A 96-os benzin esetében nem volt kimutatható vezetőképesség, a műszer minden esetben 0 értéket mutatott. Az E85 esetében 0,12 mS/cm-től 0,61-ig. A Hungrana sokéves tapasztalata alapján a vízmentes bioetanol termék minták vezetőképessége minden esetben kisebb mint 1 µS/cm..

Ezek után elkezdtük vizezni az egyik mintát 3000, 10000, 30000 ppm víz­ hozzáadásával.

hozzáadott víz eredeti vezetőképesség vizezett vezetőképesség
0,5 % 0,16 µS/cm 0,22 µS/cm
1 % 0,12 µS/cm 0,25 µS/cm
3 % 0,27 µS/cm 0,44 µS/cm

 A desztillált víz amivel keverve volt 2.04  µS/cm


A szabadegyházi csapvíz vezetőképessége 638  µS/cm


Vagyis a mérésből az derül ki, hogy az értékek alapján az E85 vezetőképessége elhanyagolható még vizezett állapotban is. Sánta Szabolcs a kutatás fejlesztési részleg vezetője elmondta, mivel az E85 előállításához a Hungranánál gyártott min. 99,7 vol% etanoltartalmú vízmentes alkoholt használjuk ezért az  E85-ben gyakorlatilag nincs a vezetőképességhez szükséges szabad ion. Ha az üzemanyag előállításához kevésbé tiszta etanolt használnak, akkor a szennyezőként jelenlévő szerves/szervetlen savak, aldehidek megnövelhetik a vezetőképességet, különösen víz jelenlétében.


Úgy gondolom egy autó alkatrész gyártónak legszélsőségesebb körülményekre kell gondolni, ezért lehet létjogosultsága a flexi pumpának az FFV autókban. De hazánkban a tiszta E85-t valószínűleg nem tesz akkora kárt a sima benzines pumpában mint ahogy gondolnánk.

A mérési eredményeimet természetesen megküldtem a Visteonnak véleményezésre.
Meg is jött a vélemény miszerint a méréssel kapcsolatban az a probléma, hogy gyári minőségű E85-ötöt mértünk. Ez nem szerencsés mert változhat ha a benzinkutakra kerül. Belekerül a rozsdás, vizes kénnel szennyezett kutak tartályába és elmúlik a labor környezet.

A kérés jogos, bár tudomásom szerint a hazai benzinkút szabványok nagyon szigorúak. Egy speciális vámcsoport kitelepülő laboratóriummal vizsgálják a kutakat, figyelik az üzemanyagok minőségét, mérik a víztartalmat. Pont a napokban volt egy vitás eset a kecskeméti TIKO kút kapcsán amit a vámosok el is buktak.
Szerintem a koszos rozsdás tartály ma már a múlté, illetve nagyon remélem.


Mindhárom mintát egy napon tankoltam

De egyébként könnyű a feladat, mintázni kell a kutakról. Vásároltam három darab egyforma öt literes kannát egy helyen. Feltételezzük, hogy ha esetleg nem tiszta akkor egyformán szennyezett. A kannákat 2009 szeptember 29-én három E85-öt forgalmazó kúton tankoltam, mindenhol pontosan 5 litert. A kannákból gyógyszertárban kapható üvegekbe 3 deci mintákat vettem és azt vittem újra 2009 október 8-án a Hungrana laborba.


Mivel kútról visszavett minták voltak ezért az érdekesség kedvéért a vezetőképesség méréseket kiegészítettük víztartalom méréssel. Ebből kiderülhet, hogy a három minta közül van e olyan valaki aki vizezi az üzemanyagot.

Zsonikó kft.
(AVIA)
Landhaller Tasziló
(magán kút)
Benz-Oil Kft.
(magán kút)
1144 Budapest,
Gvadányi u. 67.
1223 Budapest,
Kelenvölgyi út. 2.
2030 Érd,
Bajcsi Zs. u. 117.
5x 209.9= 1050 Ft 5x203=1015 Ft 5x199,9=1000 Ft
2009-09-29 11:35 2009-09-09 17:33 2009-09-09 17:45


Tudatosan választottam az egyik legforgalmasabb E85 kutat (Avia Gvadányi), a legrégebbi benzinkutat (Tasziló bácsi)  illetve egy semleges magán kutat (Totalként emlegetett érdi kutat):


A Gvadányi úti AVIA-tol hozott mintában volt a legkevesebb víz


A vezetőképességet az előző módon a Mettler Toledo MPC227 mérőkészülékkel végeztük. A víztartalmat Karl Fischer titrálás, vízmeghatározás módszerrel egy MKC-501 berendezéssel végeztük.

Az eredmények:

  vezetőképesség víztartalom
Zsonikó Kft. 0.11 µS/cm 927.99 ppm
Landhaller Tasziló 0,09 µS/cm 1228 ppm
Benz-Oil Kft. 0,19 µS/cm 1173 ppm


Vagyis a vezetőképesség – ahogy titkon vártam - nem lett több a gyári mintákhoz képest. További jó hír volt, hogy a víztartalom a gyári szabványban meghatározott 0,3% felét sem érte el. Vagyis a kúton kapható E85 a minták alapján igen tisztának mondható.
Bár a 3 minta nem nevezhető exkluzív felmérésnek de ennek ellenére szinte biztos vagyok benne, hogy vizezésekről szóló városi legendák alaptalanok.


Az vezetőképesség mérő szonda

A méréssel kapcsolatban egyetlen egy aggályos dolog merült fel. A mérő szonda eredetileg vizes bázisú mérésekre való. A mérőberendezés a vezetőképesség mellett alkalmas pH mérésre is. A vizes bázisú pH szenzor mellett beszereztek egy nem vizes bázisú anyagokhoz való pH szenzor is.
Mivel a vezetőképesség mérés nem speciálisan nem vizes bázisú folyadékokhoz  való szondával mértük ezért megkérdőjelezhető a mérési pontosság.
Viszont – a ph mérési tapasztalatok alapján elmondható –, hogy valószínúleg néhány század  különbség lehetséges, de nagyságdendi különbségek nem lenének a speciális szenzorral sem.

Kérdés még az értékek nagysága. Vagyis a 0 hoz képes a 0,1  µS/cm mennyire kritikus a vezetőképesség szempontjából. A desztillált vízé: 2.04  µS/cm a szabadegyházi csapvíz vezetőképessége 638  µS/cm volt.

Ide keapcsolodik a Visteonok labor másik levele:
„Néhány szó a folyadék vezetőképesség mérésekről: minél nagyobb egy folyadék ellenállása, annál nagyobb mérőfeszültséggel kell mérni. E95-ös benzint pl. 250, vagy 500 V-os mérőfeszültséggel szoktunk mérni, mert annyira kicsi az ellenállása, hogy 9 V-os berendezésekkel nem kimutatható. Ha egy benzinnek mérhető az ellenállása 9 V-on is, az eléggé vezet, azaz, ezen a kis feszültségen is jól mérhető áram folyik át rajta. A tankban levő eszközökben is kb. ilyen a feszültségszint (a szivattyúban kb. 13-14 V, a szintjelzőn kb. 5V), azaz, ha ilyen benzinnel üzemeltetem, akkor már megindul jelentős áram a benzinen keresztül is. Pl. a két szénkefe söntvezetéke között, vagy a szintjelző egyes fém alkatrészei között. Ez pedig elektrokémiai korróziót okoz, amint azt a Visteon sok kísérlet során tapasztalta is. Ezért kell a flexes autókba olyan eszközöket szerelni, amelyek védettek az elektrokémiai korrózió ellen (pl. speciális bevonatok vannak a söntvezetékeken, nem egyenáramot kap a szintjelző, stb.). „


Így néz ki az agresszív vizes E85-tel tesztelt Ford szintjelső és csatlakozó 500 óra
(~20 000km) után
(foto: Visteon)

Most már egyre erősebb az elhatározás, hogy darabokra szedem autóm jól működő benzinpumpáját. A kocsi majdnem két éve csak E85-tel működik, illetve előfordul, hogy pár napig áll így ideális korróziós alany. Megnézem és kiderül ennyi idő alatt mennyire oxidáltak az alkatrészek.

Egyébként a három mintából van még gazdagon úgyhogy szívesen felajánlom további tesztelésre, pontosabb mérésekhez. Sőt annyit már elárulhatok, megbeszéltem egy független laboratóriummal, hogy ott is elvégzik a méréseket.
Szóval lehetséges a további folytatás.

2 megjegyzés:

Szsrobert írta...

Én vízbontáshoz próbáltam E85-öt, nagyon nem vezeti az áramot.
Vízben áram nékül is oxidálódnak a csatlakozók.
Eszébe jutott már valakinek, hogy az etanolban, vizes benzinben romló üzemanyagpumpa nem az etanol, hanem a gyártó hibája, mert szutykot szerelt az autóba?
Sok embernek könnyebb szidni az E85-öt, és egymást hülyíteni, győzködni elleni, mint beismerni, hogy ipari hulladék autót vásároltak milliókért...
Olyan szivattyút kell használni, amelynek nem az üzemanyagban áll a hajtórésze.
És ejtőtartályt használni. Eggyel kevesebb alkatrész, meghibásodási lehetőség és áramfogyasztás-csökkenés.

Szsrobert írta...

És az üzemanyagszintet is meg lehet mérni plusz alkatrész, elektronika, áramfogyasztás nélkül egy bemérőpálcával.
Minek bonyolítani?

Megjegyzés küldése