Shell Eco-marathon lesz május 6-9-ig Németországban ahol az lesz a versenyzők feladata, hogy egy liter benzinnek megfelelő energiával minél messzebbre jussanak. A versenyre a közép és felsőoktatási iskolákban tanuló diákok nevezhetnek. A tavalyi versenyen 200 csapat vett részt 25 országból. Érdekesség, hogy nincs meghatározva milyen üzemanyagot használjanak a csapatok, lehet menni napenergiával, bitetanollal, de akár hagyományos dízel olajjal is.
A versenyre két magyar csapat is nevezett, a Győri Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszékének csapata és a Budapesti Műszaki Főiskola Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai karának csapata. Az előbbi egy napcellás elektromos hajtású járművel az utóbbi belsőégésű motorral. Ha idén beválik a benzines, jövőre van esély hogy alkohollal próbálkoznak. A gépeket és a csapatokat a budapesti városligeti Műjégpálya területén mutatták be. (A részletek itt)
A fő támogató a Shell képviseletében felszólalt Erényi Balázs a Shell zrt. Igazgatóságának elnöke, valamint a Shell regionális (Magyarországért, Bulgáriáért, Csehországért és Szlovákiáért felelős) kiskereskedelmi üzletág-igazgatója. Elmondta, hogy miért a furcsa helyzet, hogy egy üzemanyag konszern támogat az üzemanyag csökkentésre, az alternatív hajtások keresésére ösztönző megmérettetést. A fenntartható közlekedés - azaz az egyéni és közösségi közlekedés biztosítása az alapvető emberi és környezeti értékek megőrzésével – előmozdítása olyan tárdasadalmi kihívás, amelyre a Shell elkötelezetten keresi a megfelelő megoldást.
A sajtótájékoztatón elhangzott: "A Shell hosszú évek óta a fejlesztésnek, kutatások középpontjába helyezi a fenntartható fejlődés, és az olyan technológiák támogatását melyek biztosítják a hosszútávú környezetkímélő közlekedést, valamint az olyan üzemanyagok fejlesztését, melyek biztosítják azt hogy a fenntartható közlekedés biztosítható beleértve a második generációs bioüzemanyagok fejlesztését melyek alapvetően megújuló energiaforrásnak tekinthetők."
Hoppá, ezek szerint a Shellnek vannak tervei a bioetanollal, biodizellel?
Hoppál András Képes Autó sport munkatársa azonnal neki si szegezte a kérdést az előadónak: Ekkora konszern mint a Shell, tud e világon hatni abba az irányba hogy a megújuló energia valós energiaforrás legyen a hétköznapi járművekben is? „Nagyon nehéz válaszolni” - mondta Erényi Balázs. "A Shellnek nem lehet olyan globális hosszú távú stratégiája amely azon alapszik hogy bármilyen elmélet alapján egy picit meghosszabbítsa azt a haszonszerzési lehetőséget az iparág számára ami a fosszilis energiahordozók életét fogja meghosszabbítani, nincs is annyi eszköz a kezében hogy vissza tudja fojtani az emberi kreativitás, a tudomány fejlesztését, és nem is hiszem hogy ez a célja. Sőt, ezzel szemben a Shell jelentős erőforrásokat, 100 millió dolláros tételeket fordít a Shell Global Solution vállalatán keresztül a korszerűbb üzemanyagok fejlesztésére, illetve olyan üzemanyagok kutatására, melyek megválaszolják azt a kérdést, hogy milyen üzemanyagokkal fog a jövő gépjárműje közlekedni. Nagyon nagy stratégiai dilemma, hogy az elektromosság vagy a folyékony üzemanyag lesz a jövő üzemanyaga, és ez milyen arányban fog elterjedni. Ezt a kutatások és az élet fogja megmondani. Nyilvánvalóan van egy lobbizási érdek és lehet ebben szerepe, de a tudomány fogja megadni a választ. Mindkét oldalon vannak fenntartható megoldások. Az elektromos energia terén az akkumulátorok fejlesztését és ezek töltésének problematikáját kell megoldani, a folyékony üzemanyagok esetén azok a technológiák várnak fejlesztésre melyekkel megújuló erőforrásokként lehet a folyékony üzemanyagokat használni... A válasz: a Shell olajvállalatnak nem feltétlenül az a stratégiai célja hogy az egyébként kimerülőben lévő energiaforrások utolsó cseppjéért harcoljon – amit persze meg fog tenni míg a piaci verseny és a gazdasági környezet ezt kívánja, mert jelenleg nincs alternatívája a fosszilis üzemanyagoknak, De az élen kell járjon, hogy a jövő hosszú távú fejlődősében a fenntartható megoldásokat támogassa és jelentős erőfeszítéseket teszt ennek fejlesztése érdekében..."
Erényi Balázs a Shell zrt. Igazgatóságának elnöke
Az elhangzottak után nem tudtam kihagyni, hogy ne kérdezzem meg: a Shellnek mik a hazai tervei a bioüzemanyagokkal. Vagyis tervezik e ezek forgalmazását Magyarországon?
Erényi Balázs elmondta, amit eddig is tudtunk hogy az EU normáknak megfelelve a benzinbe és a gázolajba bekeverve most is forgalmazza a bioüzemanyagokat. "Nagyon nagy kérdés az azonban hogy bioüzemanyag és bioüzemanyag között is nagy a különbség a Shell jelen pillanatban forgalmazza a bioüzemanyagokat, de még nem gyárt bioüzemanyagokat. Jelenleg fejlesztés alatt van a Shelnek az az üzemanyag családja ami arra irányul, hogy második generációs bioüzemanyagokat állítson elő melyek már valós megújuló energiaforrásként tekinthetők. Jelen pillanatban a bioüzemanyagok amiket felhasználunk, legalábbis olyan kihívásokkal küzdenek melyek szerint az előállításuk teljes ciklusa alatt a széndioxid kibocsátás az nem csökken, és bizonyos esetben veszélyeztetik az élelmezését a világnak. De ez a kérdés napirenden van."
"Ha az E85 nevű üzemanyagra szeretne rákérdezni, ami olyan üzemanyag ami 85% etanolt és 15%-ban benzin és Európában, Svédországban terjedt el bizonyos mértékben, és tengerentúlon elsősorban Brazíliában. Erre a válasz az, hogy jelenleg nem tervezi a Shell ennek az üzemanyagnak a forgalmazását. Többek között abból kifolyólag, hogy meggyőződésünk szerint nem feltétlenül a jelenleg gyártott etanolok képviselik a korszerű bioüzemanyagok hosszú távú jövőjét. "
A válasz egyértelmű, és nem meglepő. Nem kell komoly összeesküvés elméletre gondolni ahhoz hogy megértsük a Shell nem szeretne saját kárára más termékeit forgalmazni. Vagyis amíg a Shell maga nem kezd alkohol gyártásba addig ne is számítsunk arra, hogy a kagyló logó alatt E85 feliratra lelünk.
Búcsúzhatunk az E85-től a Tesco kutakon
Ez áttételesen azt is jelenti, hogy hamarosan a Tesco kutakon is elbúcsúzhatunk az E85-től. Idén februárban jelentették be, hogy a Tesco Global Áruházak Zrt. és a Shell Hungary Zrt. közötti együttműködési megállapodás alapján a Tesco15 évre bérbe adja magyarországi benzinkútjait az olajcégnek, amely teljes körűen üzemelteti majd az állomásokat, azaz mind az üzemanyagtöltést, mind a shopok működtetését ellátja. Valószínűleg a jövőben a shopban már nem tesco árban vehetünk csokit és az erzsébeti és a nyíregyházi Tesconál sem lesz alkohol. A megszűnés dátumát nem tudni, a két cé
g közötti megállapodás a Gazdasági Versenyhivatal jóváhagyását követően léphet hatályba.
2009. 06. 10. » Most már tudni: a részletek itt olvashatóak: Hová lett a Tesco benzin?
5 megjegyzés:
Tegnap voltam az M5 elején lévő Tesco kútnál, az E85 már elfogyott, a kút félig üres, ma kezdték az átalakítást Shell-re...
Sajnos nem csak az etanolt, hanem a "Tesco áron" kapható mindent a shopból.
E85-ennyi volt?
Hiába,élelmiszerből nem gyárthatunk üzemanyagot.
Sajnos.
Hát nem teljesen.
Most, hogy megint horror a benzin felélénkült az érdeklődés az alkohol iránt. És ha van kereslet van kínálat is.
Abból az élelmiszerből amit kidobunk abból nyugodtan állítsunk csak elő alkoholt. Ráadásul a kereslet fellendíti a sokadik generációs ipari hulladékból történő szeszgyártást is. Egyébként a Shell is ezen dolgozik. Mondjuk - motiváció hiányában - szerintem sose lesz belőle semmi komoly a részükről.
Leszerelték a 98 -ast is, rohadt mocskok...
Megjegyzés küldése