Nap mint nap hallok jobbnál jobb ötleteket, ki hogyan alakítja át autóját, miként kísérletezik E85-tel. Ez az üzemanyag sokaknak megmozgatta fantáziáját, és bár a barkácsolásokban a suzukisok állnak az élen, BMW X5-ös tesztelőről is hallottam.
Persze botorság lenne azt hinni, hogy az országhatár korlátot szab a gányolásnak. Nálunk szerencsésebb országokban sem riadnak meg a motorban való turkálástól. Svédországban a 1995-től kapható E85, és Európában az elsők között ott jelentek meg a gyári FlexiFuel autók, 1995-ben, 50 db Ford Taurus E85 flexifuellel kezdték. Az utólagos etanolosítás hivatalosan körülményes és drága dolog. Viszont úton útfélen kapható E85 (2009-től, minden évi egy millió liter fölött forgalmazó kúton kell lennie alkoholnak is), ezért teljesen ésszerű, hogy az amúgy fegyelmezett svédek között is akadnak elvetemültek, akik nem fogják vissza magukat.
Egy etanolos autó előzött meg éppen
A garaget.org Svédország carstyling.hu-ja. Itt akadtam rá Johan 1992-es, 1,4-es Citroën AX GTi-ére. Ez a típus nem ismeretlen nálunk, ezért kértem a tulajt, pár szóban mesélje el, hogy alakította át.
"Az én etanolos Citroën AX-em eredetileg egy normál befecskendezéses, benzines, 1.4 GT volt. Az üzemanyag-vezetékekben megnöveltem a nyomást a visszatérő ág összenyomásával, tudod, két vezeték van. Az egyik a tankból viszi az üzemanyagot a motorba, a másik a motorból vissza a tankba. Az utóbbit leszűkítettem egy csőszorítóval. Ez olcsójános megoldás, rendesen üzemanyag-nyomásszabályzó szelepet kéne használni."
Készítettem egy ábrát, hogy mindenki értse, miről is van szó. Van egy közös cső amire kapcsolódnak az injektor fejek. A csőbe az üzemanyagot általában a benzintankba lógatott pumpa nyomja. A szabályozás úgy történik, hogy a tankba visszavezető ág átfolyását változtatják. Ez gyárilag egy vákuummal vezérelt üzemanyag-szabályozó, vagy ezt tuningolják (pld. a Suzuki esetében egy alátéttel), vagy egyszerűen állíthatóra cserélik. (Én is ezt tettem.) Joan nem vacakolt ezzel, a fogóval összeszorította a csövet, és szorított állapotban rögzítette. Ezzel csökkent a cső áteresztőképessége és nőtt az üzemanyag nyomása. A tökéletes égéshez szükséges plusz alkoholt megkapta a motor. Annak ellenére, hogy ez a megoldás a gányolások csúcsa, tökéletesen működhet. Gondolom, nem kell mondani, hogy vannak buktatói, de kísérletezéssel egész jól be lehet állítani. Egy fokkal szofisztikáltabb megoldás, ha valaki a visszavezető ágba mondjuk egy golyós csapot helyez el, így azzal finombeállítósokra is képes lehet.
Citroën AX GTi 1400cc "ETANOL E85 MILJÖBIL" (1992)
Nem biztos, hogy mindenkinek ezeket a módszereket ajánlanám az átalakításra, de az tény, hogy működik, és kísérletezni jó dolog. Joan azért megnyugtatott, hogy ott sem csak a csőfogó tuning megy.
„Van egy barátom, aki a Volvo 945 Turbóját próbálgatja fékpadon. Ő komolyabban átalakította az autóját, mint én, más gyújtás, jobb üzemanyag-szivattyú, nagyobb nyomás. Az E85-nek köszönhetően a motorja 80 LE-vel többet ad le, mint korábban. Fékpadon mérve előtte 260 LE-s volt 99 oktános benzinnel, E85-tel 341 lóerőt mértek.”
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése