Azt hiszem, hiánypótló anyaghoz érkeztünk. Volvo etanolosításáról eddig még nem volt szó, pedig tudunk néhány, nemcsak gyárilag alkoholos autóról. Például az autómból kiszerelt HunFlex elektronikát Anna 240-es Volvójába szereltük át, és most abban teszteljük. (Hamarosan részletesen beszámolok a tapasztalatokról.)
Gergőt régóta fűzöm, hogy mutassuk be átalakított VOLVO 740 Turbo Intercoolerét. Nekem az egyik kedvenc autóm, örülök, hogy alkoholos is fut belőle.
Most elérkezett az idő, íme a történet:
Műszaki beállítottságú vagyok, mindenféle téren érdekelnek a technikai megvalósítások, ezért is kezdtem bele az etanolos átalakításokba. Motivált a kíváncsiság és a hobbi.
Az alany: VOLVO 740 Turbo Intercooler, 2.3 literes masszív motorral.
Már gyárilag sem volt gyenge 170 lóerejével (270Nm), de mikor egy-egy alkatrész kezdett elfáradni, azt inkább az teljesítmény növelés szempontjából cseréltem le. Olcsóbb is volt néha és a folytások eltűnésével folyamatos erő növekedés lett az eredmény. Nem volt megállás.
A jelenlegi LH 2.4 Jetronic rendszert kinőtte az autó, korlátozta a további módosításokat a jobb hangolhatóságot. Az utolsó állapotát vázolom amikor még működött mert most a teljes vezérlést egy írható, laptopról módosítható “stand alone” computerre cserélem. (Teljesen DIY megoldás, darabokban érkezik, magunk forraszthatjuk össze, interneten publikált kapcsolási rajzok, rengeteg opció, olcsó stb…)
Etanolosítás:
Nem kellett sokat töprengenem rajta, hogy megéri vagy sem, belevágtam. Próbáltam a múltban vízbefecskendezést is a korom tisztítás, kopogás visszaszorítás miatt. Etanolban pedig mindez megvan, Hurrá!
Először is benzinnyomás emelésre volt szükség. Hosszú távra nem akartam a gyári injektorokat gyilkolni a nagyobb nyomással (amúgy is kellettek a nagyobb injektorok a 300 lóerőhöz), ezért 440 cm2-es szettet szereztem be, majd végül 660 cm2-est. Eleinte ugye a sima nyomásemelés volt a terv, de nemtudtam milyen állapotban vanna a pumpák a kocsiban (zörgött, tehát sanszos, hogy öreg) ezért nem kockáztatom, hogy terhelésnél bemondja az unalmast. Lecseréltem 1db verseny pumpára a gyári előnyomó+főnyomó szivattyús kombót. Aztán végig cseréltem a 20 éves üzemanyagvezetékeket is a biztonság kedvéért.
Új, modernebb injektor sokkal jobb atomizáció kisebb fogyasztás.
Állítható nyomásszabályzóval az éppen aktuális injektorok áteresztési mennyiségéhez igazítottam a nyomást: gyári 320 cm2 mellé 5,5 bar 440 cm2 mellé kb 3 bar.
Persze ezeket a hónapok alatt össze-vissza variáltam. Nagyobb átmérőjű légtömegmérővel is próbálkoztam, ilyenkor nemcsak az etanol miatti +30% üzemanyag kellett hanem 60%, ezért már a 440-es injektorok is 4-5 baron dolgoztak. Erre azért volt szükség mert a 3” –es légtömegmérő miatt a gyújtás dinamikusan feljebb tolódott (nagyobb előgyújtás, különböző RPM tartományokban, hőfoktól, és terheléstől függően) Na ez az ami nem tökéletes, ezért is jön jól majd az írható elektronika, hogy ezt pontosan meghatározzam. A gyári gyújtáselektronika 3. lábát testeltem és így +3° ot kaptam statikusan, de ennél többet nem lehet kihozni sajnos.
Sebaj, széles mosollyal reagáltam a teljesítmény különbségre, már ez a kis előgyújtás állítgatás is rendkívüli eredményt hozott mind also fordulat alatt, mind 1bar töltőlevegő nyomás mellett.
Ez persze ideiglenes átalakítás azért néz ki így.
A gyári légtömegmérőre kötött két állítható ellenállással ugyanazt a hatást érem el mint ha nagyobb légtömegmérőt használnék, de ebbe most nem megyek bele. Csak így tudtam a 2x akkora injektorokkal gond nélkül használni az autót, minden esetben tiszta etanollal.
A leglényegesebb, ami végig nélkülözhetetlen volt, az a szélessávú lambdaszonda. Pontos infót ad, hogy a keverék mennyire szegény vagy gazdag. Így mikor módosítás történik mint például az új fúvóka, más üzemanyag, vagy amikor az ECU tanul azt rögtön látom, és asszerint tekerek a benzinnyomáson vagy szegényítek a létömegmérő jelére iktatott potmétereken.
Fogyasztás változásról nem tudok beszámolni, mert annyi minden változott folyamatosan. Körülbelül 15 literre jött ki városban, 10 km-es távok, dugók, és a 240 lóerő kihasználásával, amivel még mindíg 500 Forintot spórolok 100 km-ként a benzinhez képest.
Hidegindítás: na azzal gond volt, nehezen, vagy egyáltalán nem indult. Mivel a nagy hidegek beérkezte előtt kezdtem az átalakításokat, akkor semmi probléma nem adódott. Tél elején még szerintem nagyobb arányban volt keverve benzinnel, (igen ez így van, létezik nyári és téli E85 keverék. a szerk.) de aztán volt egy pont amikor megváltozott, nem indult, muszáj volt kitalálni valamit. A Volvon gyárilag nekem is volt egy ötödik injektor amit csak -16° esetén kapcsolt be az ECU. No akkor ez lett a probléma megoldója, - szintén ideiglenesen - direkt kapcsolásra lett befogva, amit a műszerfalról lehetett kapcsolni az indítózás alatti pár másodpercig, amíg be nem indult a motor. Pár perc alatt megszűnt a hideg okozta gond és utána jól ment a gép.
A gyertyát is kiszedtem, mikor még pár tucat kilometer volt benne. Későbbiekben teljesen eltűnt a korom a karimáról, még a full fekete gyertyát is megtisztítja az E85-ös üzem. A képen nem látszik de mintha kissé rózsaszines árnyalatot vett volna az utóbbi időben.
Egyelőre ennyi, nagy vonalakban próbáltam összeszedni az eseményeket. Állandó változások, meglepetések, spekulációk folyamatosan vannak, úgyhogy nem unalmas a helyzet. Természetesen folyatás is lesz. Beszámolok arról is.
Üdv. NitroX5
19 megjegyzés:
Anna nagyon eltűnt TCről...mi az oka?
Hiányolom...
A
B Opel Vectra etanolosításáról nincs valakinek tapasztalata?
Sajnos fosok csak úgy magam belekezdeni. :-(
Örülök, hogy most jól működik. Buznyák Ecotech...
Hol vetted a Ferrari felnit a Volvora? :)
Ügyesen megoldottad.A gyertyáról nálam is levitte a kormot az E85.
Annát kirugták.
Ez valóban hasonlít a Ferraria, Borbet A felnire:)
A neve volvo Gemini, 16x7J , gyári opcionális alufelni. Ma már nagyon ritka, sztem csak külföldről lenne esély behozatni.
Ha nagyon tetszik és érdekel talán elcserélem egy másikra.
valakit megfoJtok
A rózsaszín porcelánú gyertya a nem jó hőérték (nagy kompresszió) jele. (Nekem téglavörös volt.)
Ez majdnem rendben is van, mert tényleg alul van méretezve a gyergya: asszem bp7es
Tehát működik etanol mellett is a színkép.
Azért annyira még nincs veszélyben.
Nagyon várom a gyertyás cikket, mert sztem ezek az NGK.k szarok, simán letörött a teteje a pipa levételekor. Kéne valami jobb.
NitroX5!
gratula és leborulás!!! a teljesen vezérelhető elektronika miatt különösen. kíváncsi vagyok az eredményekre. szerintem Nirvána közeli állapotot fogsz elérni, mert már 2 változó optimalizálása is jelentős élményeket nyújtott.. :))
ha a rózsaszín gyertya tényleg túl nagy kompressziót jelez, ahogy zeroEV írja, akkor nem is volt rossz ötlet nagyobb hőelvezetésű iridiumos gyertyára váltani (igaz más gépjárművem van)
ja, még vmi. az NGK iridiumos gyertya nekem egyelőre bevált, de hamarosan csinálok fotót róluk 12ekm után. a normál -nem iridium- lehet, hogy tényleg kevés ide, bár az amúgy is inkább tömegtermék.
NGK milyen gyártmány? Mármint, ami benne volt. Nem szokott ilyen baja lenni, ha nem hamisítvány és ha nem francia.
Sztem csakis valami gagyi lehetett, egészen olcsó volt, próbára vettem, hogy mit tud mert ódákat zengenek róla mindenhol.
Ezután jól körülnézek... ebben nagyot hibáztam hogy beletettem.
Itt az enyém (Brisk). Enyhén nem jó a hőértéke :) A kép kb 10e km után készült.
img381.imageshack.us/img381/2356/img7350gv4.jpg
Gond nem volt vele sose, sőt azt kell mondjam, hogy ezzel a gyertyával hidegen is jobb volt, melegen meg ha nem tiportam, akkor nem csörgött, de finomabb volt a járása, és az emisszió is jobb volt, mint a ténylegesen beleillő gyertyával.
Köszönöm a linkeket megnéztem, szerencsére nem hamisított van nekem.
ZeroEV: mitől kapott ennyivel több terhelést a gyertyád?
Örülök hoyg megírtad végül a cikket Nitrox5! :-)
:D:D , várom az updatet Tőled is, ha addig nem találkoznánk...
A megasquirt ecu-t rakod a kocsiba? Érdekelnének a tapasztalatok, ígéretes project.
Már én is fűztem, hogy legyen folytatása a cikknek.
Mostanság elég elhanyatló az etanolos kereslet... Én is ismét benzinnel járok, de a projekt az már nyáron végén kész lett, Végülis elég jól ráhangoltam a megasquirtet etanolhoz, télen hidegindítással nem volt gond, sokkal nagyobb teljesítményt adott le, fogyasztás az több is volt persze, nem is lehetne másképp. Viszont magamtól, igazán pontos, jó tuningot nem tudnék etanolhoz véghezvinni, mivel a kopogás határát nem lehet ugyanúgy meghatározni mint benzinnél.
Egy pados méréses-beállítás lenne a legjobb, de még nincs akkora szezonja úgyhogy még halogatom. Most csak klikkelgetek 2-3at és máris választható a 95, 98, E85-ös befecskendezési tábla. Kapcsolásra is megoldható, sőt felxfuel sensort is tudna kezelni :)
Egyébként valahol "várom" már hogy felmenjen a benzin ára , hogy újra etanolra váltsak.
Hiányzik az az illat, a "tisztább" érzés :D
Direkt olajcsere volt etanolozás alatt, hónapokig tiszta barna maradt, most hogy megint benzinnel jár kormolódik, sötétedik koszolódik minden.
Megjegyzés küldése