BANNER

_

Már 34 kúton kapható E85


Jelenleg az alábbi helyeken kapható E85 Bioetanol:





























































































































































































































































































Töltő állomás Ir.sz. Város Utca Telefon Nyitva tartás
OIL Benzinkút 2943 Bábolna Ácsi út 2. (34) 369-516 0-tól - 24-ig minden nap
AVIA 6500 Baja Bajcsy Zsilinszky út 64. (30) 9613-393 H-P: 06-18.-ig Sz: 06-14.-ig V: Zárva
REÁL-K 8053 Bodajk Petőfi út 164. (22) 410-031  
AVIA (Start Benzinkút) 9625 Hunyadi út (külterület)   07-től - 19-ig
Ivy 1097 Budapest Vágóhíd út 13. (1) 216-1779 06.-tól - 21-ig minden nap
AVIA 1106 Budapest Kerepesi út 89.   0-24-ig minden nap
TESCO 1204 Budapest (Pesterzsébet) Mártírok útja 281. (20) 827-1546  
AVIA 1144 Budapest XIV.ker. Gvadányi út 67. (1) 460-9623  
AVIA 1214 Budapest XXI.ker. II. Rákóczi Ferenc út 195-197. (1) 420-6675  
Magánkút 1223 Budapest XXII.ker. Kelenvölgyi út 2. (1) 226-5499 H-P: 07-18.-ig Sz: 07-13.-ig V: Zárva
AVIA 9500 Celldömölk Kolozsvár út 16.    
AVIA 2030 Érd Szent László tér 1. = Kossuth Lajos út 73. (23) 361-956  
Magánkút 2030 Érd Bajcsy-Zsilinszky út 117.    
Etyek Kapu 2091 Etyek Kossuth út 72. (22) 353-685  
OIL Benzinkút 9000 Győr Régi Veszprémi út 4. (96) 415-853 06-tól -20-ig minden nap
AVIA 9330 Kapuvár Ipartelepi út 8. (96) 242-910 0-24-ig minden nap
OIL Benzinkút 6000 Kecskemét Jókai út 44. (70) 3379-267 06-tól - 22-ig minden nap
Ivy 6000 Kecskemét István király körút 50.    
AVIA 6400 Kiskunhalas Tinódi út 21.   06 - 20 minden nap
Szeles Gumi-Centrum 2541 Lábatlan Rákóczi út 36. (33) 503-901 0-tól - 24-ig minden nap
OIL Benzinkút 9221 Levél József Attila út 31.    
Benzinkút 2462 Martonvásár Bajcsy-Zsilinszky út 131. (22) 569-091 0-tól - 24-ig minden nap
AVIA 6630 Mindszent Vásárhelyi út   05-től - 21-ig minden nap
AVIA 7500 Nagyatád Berzencei út 0220/33 hrsz.    
AVIA 6257 Nagybaracska Bajai utca 43.   06 - 20 minden nap
TESCO 4400 Nyíregyháza Pazonyi út 36. (20) 8273-832  
Benzin Oil 2377 Örkény M5 52-es km (Euro Ring) (29) 311-022 0-24.-ig minden nap
AVIA (Start Benzinkút) 9600 Sárvár Ikervári út 18.   05-től - 23-ig
AVIA 9400 Sopron Somfalvi út 16. (99) 505-230  
OIL Benzinkút 8000 Székesfehérvár Zámolyi út (Metro Áruház mellett) (22) 507-486 0-tól - 24-ig minden nap
Magán Kút 2318 Szigetszentmárton Ráckevei út 52. Falu vége) (24) 456-292 0-24.-ig minden nap
AVIA 2220 Vecsés Üllői út 812. (29) 552-530  
Benzinklub 8200 Veszprém Pápai út (88) 562-252  
AVIA 8900 Zalaegerszeg Körmendi út 41.    

Ahol alkoholt mértek 1936-ban is


Talán nem mondok újdonságot azzal, hogy 1908-ban a legendás Ford T-modell is először alkohollal üzemelt, és a Ford-T-t követő A-modell, univerzális hajtású, vagyis FlexiFuel jármű volt. Az alkoholos hajtás tehát nem mai találmány, sőt Magyarország ma is működő, legrégebbi benzinkútján is alkohollal kezdték az ipart. Ezek után mondanom sem kell, hogy ezen a kúton ma is tankolhatunk E85-öt.

2008 és 1944

1936-ban kezdték építeni a balatoni utat, a mai 7-es utat. Hogy, hogy nem, az út éppen Gömbös Gyula miniszterelnök telke előtt vezetett,  keresztül szelve Landthaller Tasziló birtokát is. Landthaller úr érezte, ez az út még hasznot hozhat, és  - földjeire jelzálog kölcsönt felvéve - 5000 pengőből egy üzemanyag-töltőállomást épített. Nem volt csekélység, hiszen ebből az időből származik a nóta: „Havi 200 pengő fixszel az ember könnyen viccel”.

Mobiloil Spinx, 1936-ban egy oszloppal kezdődött minden

Az első kút egy Rocco márkájú szivattyú volt, és Motalkót - benzin és alkohol 1:4 arányú keverékét - lehetett vásárolni. (A Motalko 1927 és 1942 között volt hazánkban forgalomban.) Mivel közel-távol nem volt töltőállomás, az üzlet beindult, grófok és nemesek jártak tankolni. A hetes út melletti vállalkozás egyre virágzott, épületeket emeltek, majd szervizt, autómosót is nyitottak. Az 1943-as telefonkönyvben már így szerepel: Nemzetközi Autó Service: autómentő- és benzintöltő-állomás az új balatoni úton.

1937-ben az alkohol ment

A háborúban a kút épülete egy kicsit megsérült, de az igazi pusztulást az államosítás jelentette volna. A kút tulajdonosa olyan drámainak látta a helyzetet, hogy 1945-ben öngyilkos lett, így az üzletet a fiú gyermek, az akkor 16 éves ifjabb Landthaller Tasziló vette át.

A fiatalember úgy határozott, nem hagyja magát, megpróbálta kijátszani az akkori politikát és a benzinkutat felajánlotta használatra a kínai nagykövetségnek. Természetesen mindez csak papíron történt, és még az  édesapától kapott Fiat 1500-as volt a vásárolt bérleti szerződés ára. 1949-ig jelentett védelmet a kínai papír. Az akkor alakult állami olajtársaság, az ÁFORT nem kímélt semmit, mindent bekebelezett, így veszélyt jelentett a budatétényi kútra is. Landthaller úr viszont megelőzte őket, és az ingatlant négy kis részre, négy helyrajzi számra választotta szét, így azok olyan kicsinyek lettek, hogy nem államosították őket, csupán kényszer bérbe vették. Az ÁFORT a kút működtetésre kapatott engedélyt.

Természetesen, ezt a húzást nem nézték jó szemmel, és az akkori szokás szerint a tulajdonost, „a közszolgáltatás veszélyeztetése” ürügyén másfél év fogházra, majd 27 hónap munkaszolgálatra ítélték. Landthaller úr 1954-ben szabadult, és egy szivattyúkat gyártó szövetkezet dolgozója lett, majd nagyszerű műszaki hozzáértésének köszönhetően, haladt a ranglétrán egészen az áruforgalmi vezető posztig, 1991-ben bekövetkező nyugdíjazásáig.

Itt már az ÁFOR üzemeltette

Ez idő alatt a benzinkútjához gyakorlatilag semmi köze nem volt, az  ÁFORT, illetve később az ÁFOR üzemeltette, neki csupán bérleti díjat fizettek. Ma már ezt nehezen hinnénk, de a jó földrajzi helyzeténél fogva a 70-es út melletti kút, a hatvanas évek legnagyobb töltőállomása volt.  

Persze jogos tulajdonosként soha nem tudott belenyugodni a kisajátításba, és folyamatosan kereste a támadható pontokat. 1970-ben például beperelte az ÁFOR-t, hogy nem a Magyar Közlönyben feltüntetett bérleti díjat fizeti. A tények neki adtak igazat, a pert  meg is nyerte.

Az igazi harc 1991-ben kezdődött, amikor is az ÁFOR hirtelen felindulásból jogtalanul, privatizálni szerette volna a kutat. Ekkor  Landthaller úr felmondta a bérleti szerződést, és visszakérte, ami az övé. Az ÁFOR ugyan azt állította, hogy jogelődje építette a kutat, de ez a tény gyenge lábakon állt. Dokumentumok, tulajdoni lapok, fényképek igazolták ennek ellenkezőjét, úgyhogy ismét hoppon maradtak, és 42 év után végre megint Taszi bácsi állhatott a kútoszlop mögött. Csupán pár ezer forintos tétel volt, amit a bolt berendezéséért az ÁFOR-nak fizetett.

Taszi bácsi örömmel beszél a kútról

Az ÁFOR hagyatékának már nyoma sincs, és igaz, nem a legcsillogóbb kút, de korszerű kútoszlop szolgálja ki a vevőket, két dupla falú kétrekeszes tartályból. Az egyik rekeszben ma is Motalko azaz  E85 van, ahogy 76 éve. Érdemes meglátogatni a kutat, ami soha nem volt állami tulajdonban és Taszi bácsit, csak egy kis beszélgetésért is.

 A múlt a falon. Nem egy tipikus benzinkút berendezés

Alkohollal a dobogón - II. Öko-Rallye


Köszönjük a meghívást, jó volt, érdekes volt.
Egy gyári FlexFuel Focus, egy Hunflexszel átalakított Fiesta és az én BioEtunos Saab 900 kabrióm képviselte az etanolos alternatívát a II. Öko-Rallye-n. Három Toyota Prius és egy hibrid Camry volt az ellenfél. Nem nevezném kritikus tömegnek az idei nevezőket, de a hét autó talán csak az első, illetve a második lépcső. Remélem jövőre a harmadik versenyre már eljönnek a villanyos járművek, több alkoholos, gázos, esetleg biodízel is.

A Saabon kívül a Fiesta volt az, ami nem gyárilag alternatívként született. Csupán az én autóm volt egyedül magánkézben. A toyotás versenyzők Kecskemétről érkeztek a családi vállalkozásként vezetett Toyota M+F autó képviseletében. A fordos társaság Nyíregyházáról jött, ők a Gof autóival az E85 motorsport elkötelezett etanolosai.

A feladatunk egy prológ, és körülbelül 130 kilométeres útvonal bejárása volt. Három kategóriában szerzett pontokat összesítettek az eredményhirdetésnél. A Prológot, vagyis egy szlalom pályát kellett a legrövidebb idő alatt, aztán a 130 km-es szakaszt két és fél óra szintidőre teljesíteni, és minél kevesebb üzemanyagot kellett elhasználni mindezek teljesítésére.

Gyerünk versenyezni!


Halló, halló, figyelem! Akinek alkoholos autója van, és kedvet érez egy kis megmérettetéshez, ne hagyja ki a hétvégi Öko Rallye-t Budapesten, a Lurdy háznál. A nevezés határideje elvileg október 23., de a speciális járművekre való tekintettel kivételesen a helyszínen is lehet nevezni. Csak az üzemanyagot kell állni, a nevezés díjtalan.


Alkoholos autó az alkohol ellen