Köszönjük a meghívást, jó volt, érdekes volt.
Egy gyári FlexFuel Focus, egy Hunflexszel átalakított Fiesta és az én BioEtunos Saab 900 kabrióm képviselte az etanolos alternatívát a II. Öko-Rallye-n. Három Toyota Prius és egy hibrid Camry volt az ellenfél. Nem nevezném kritikus tömegnek az idei nevezőket, de a hét autó talán csak az első, illetve a második lépcső. Remélem jövőre a harmadik versenyre már eljönnek a villanyos járművek, több alkoholos, gázos, esetleg biodízel is.
A Saabon kívül a Fiesta volt az, ami nem gyárilag alternatívként született. Csupán az én autóm volt egyedül magánkézben. A toyotás versenyzők Kecskemétről érkeztek a családi vállalkozásként vezetett Toyota M+F autó képviseletében. A fordos társaság Nyíregyházáról jött, ők a Gof autóival az E85 motorsport elkötelezett etanolosai.
A feladatunk egy prológ, és körülbelül 130 kilométeres útvonal bejárása volt. Három kategóriában szerzett pontokat összesítettek az eredményhirdetésnél. A Prológot, vagyis egy szlalom pályát kellett a legrövidebb idő alatt, aztán a 130 km-es szakaszt két és fél óra szintidőre teljesíteni, és minél kevesebb üzemanyagot kellett elhasználni mindezek teljesítésére.
Na itt már éreztem, hogy elvéreztünk. A Toyota hibridekkel szemben a kétezres turbó automata Saab fogyasztásban esélytelen. Úgy határoztunk hát, nem szerencsétlenkedünk, hanem úgy megyünk, ahogy általában, legfeljebb a végén kiderül egy pontos fogyasztási adat.
Indulás előtt a Lurdy melletti Shell benzinkúthoz fáradtunk, ahol csurig töltötték az autókat, majd leragasztották, lepecsételték a beöntő nyílást. Persze a Shellnél nincs E85 (és egy darabig biztos nem is lesz... haha), de nem volt gáz, mert előtte tankoltam a csepeli Aviánál E85-öt, úgyhogy nekem gyakorlatilag egy pár deci benzin ment csak bele, és kattant a pisztoly.
Az 5. rajtszámú csapat Péter Anna navigátorból, Kaszab Pisti – az ellenséges Gof csapat egyik tagjából - mint ballasztból állt és persze belőlem, mint sofőrből.
Lenyomtuk a prológot és nekivágtunk az útnak. Az útvonal a Budapest Rally útvonala, ugyanazt az itinert kaptuk, mint a profik. Budapest-Monor-Gomba-Uri útvonalon haladtunk, majd vissza. Már az autópályán utolértük a Toyotákat, és a nulláson már az első induló előtt voltunk.
Kicsit keveregtünk, mert az egyik ellenőrző pontnál tévedésből nem írták alá a papírunkat, úgyhogy idegességünkben idejét láttuk a kávézásnak. Uri és Gomba között a Farkasdi Csárdában pihentük meg, és egy fiatal vizsla társaságában figyeltük a rali bejárásokat. A kávézással kicsit el is szaladt az idő, mert vissza már alig maradt 45 percünk. Mivel a csekély fogyasztást úgyis buktuk, toltam neki rendesen. Persze Pest határában beértük a csapatot, és kényelmesen beértünk mi is szintidőre.
Az érdekességek az ismételt tankolásnál kezdődtek. Hát mi nyertünk valóban, 16,47 litert nyomtunk bele 130 kilométerre, amin én azért meglepődtem, többre számítottam. 12,65 l/100 km fogyasztási értéknek felel meg, az etanollos túlfogyasztással úgy, hogy kicsit sem takarékoskodtunk. A takarékosan autózó Focus 7 litert, a Fiesta 7,7-et evett.
A Priusok szinte mind két liter alatt teljesítettek, igaz, csúcssebességük maximum 70 km/ó volt, de az is csak extrém esetben. Az igazi meglepetés a Toyota Hibryd Camry okozta, amitől mindenki lehasalt, és gyakorlatilag a kútnál kihirdettük a győztest. A 130 kilométerre 0,7 liter benzint fogyasztott. Nem akarta senki elhinni, többször is rá próbáltak tölteni, de nem ment. Ez 0,54 liter /100 km fogyasztásnak felel meg. Nyilván, ha hosszabb az etap, vagy kevesebb a szintidő, akkor nem ez jön ki, de tény, hogy ilyen körülmények között ez zseniális. Ugyanez E85-tel sem lett volna 0,7 liter százon. Nem hiába, a vágyam egy belsőégésű-villany hibrid alkohollal.
Az eredményhirdetésnél a Camry lett az első, mert ráadásul a prológot sem teljesítette rosszul. A második az egyik Prius és a harmadik, nagy örömömre Mészáros Sándor és kisfia Mészáros Norbi duó, vagyis az átalakított Gof-os Fiesta lett. Őket a prológ első helye hozta be a harmadik helyre. Legalább egy alkoholos dobogós lett.
Meglepetésemre a Saabunk nem a legutolsóként végzett, hanem a dicsőséges hatodik helyet érte el, mert a Focus hibázott a prológnál és ez komoly pontlevonást jelentett.
A II. Budapest ÖKO-Rallye végeredménye:
1. Mészáros György – Erdélyi Sándor (Toyota Camry, fogyasztás: 0,71 l) 26 pont
2. Mészáros Gábor – Danhauser Bálint (Toyota Prius,, fogysztás: 1,89 l) 24 pont
3. Mészáros Sándor – Mészáros Norbert (Ford Fiesta, fogyasztás: 7,7 l) 23 pont
4. Mészáros Péter – Mészáros Ádám (Toyota Prius, fogyasztás: 2,66 l) 19 pont
5. Bukovszki Sándor – Szalóki Zsuzsanna (Toyota Prius, fogyasztás: 2,24 l) 19 pont
6. Égő Ákos – Péter Anna (Saab, fogyasztás: 16,45 l) 17 pont
7. Szurovcsák Istvánné – Szurovcsák István (Ford Focus, fogyasztás: 7 l) 16 pont
Persze teljesen abszurd különféle meghajtásokat, gyári és átalakított autókat egymással versenyeztetni, de most itt ez nem számított. Nagyon jó bulinak voltunk részesei, amiből egyszer majd talán komoly verseny is kerekedhet. Én sajnos pár nappal a verseny előtt kaptam meg a meghívást, ezért a mozgósításra sem maradt elég időm, de majd talán jövőre. Szerintem az utolsó előtti helyre akkor is esélyesek leszünk.
3 megjegyzés:
Nem rossz, de ezt a távot (130km) a mi C1-ünk megoldja 6,2literből. 4.8l/100km volt az utolsó tankolásnál.Ja és nem sík úton, hanem fel a Mecsekre le a mecsekről. Amúgy meg akkor is a Saab a király a többi elmehet ócskavasnak, pláne a hibryd-ek. :D
Öko-Rallye, etanolt nem áruló Shell kúttal? Éseztmostígyhogy?
Jelenleg nem valami nagyon irigylem az etanolos mozgalmat, föleg mert abból indulok ki, hogy a többség legföképp spórolási szándékkal érdeklödött eme alternatíva iránt. A benzin/dízel jelenlegi alakulása minden, csak nem kedvezö a drága alternatívaként fellépö etanol mellett...
Valószínüleg csinálok egy benzines karburátort, ezt meg félrerakom.
Megjegyzés küldése