BANNER

_

Mennyit érne az E85 jövedéki adója?


Talán már mindenki hallott a Dr. Matolcsy György-féle törvényjavaslatról (A jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 2003. évi CXXVII. törvény módosítása) melyben a bioetanol tervezett jövedéki adóztatásáról is szó van. Aki egy kicsit előre gondolkodott, és figyelte a híreket, azt nem érte váratlanul a bejelentés. Az E85-re vonatkozó 2007-es jövedéki törvény 2014-ig hatályos, elvileg eddig biztosította az E85-be kevert alkohol jövedéki adómentességét. De ez nem szentírás, csupán egy törvény, mely egy módosítással megváltoztatható.

+12Ft
Az EU hozzáállása a bioüzemanyagok jövedéki adómentességéhez sajátos. Az unió semmilyen módon nem támogat olyan mezőgazdasági tevékenységeket, melyek az adott ország ezen ágazatát előtérbe helyezi, kivéve a bioüzemanyag gyártás. Ebben az esetben egyenesen javasolja a bioüzemanyagok adómentességét.

2010 decemberében a Nemzeti Cselekvési Tervben vállaltak szerint a közlekedésben felhasznált energia 10 %-át megújuló energiaforrásokból kell biztosítanunk. De mivel a MOL összehozta hogy 2013-ig a jelenlegi bekeverési arány maradjon, így arra gondoltak, hogy az E85 majd segít a vállalásokban. A jövedéki adóval tuningol E85-re viszont nem hinném, hogy számítani lehet. A jelenlegi javaslat a benzin jövedéki adójának 10%-áról beszél, ami 12 forint áremelkedést jelent (3. § b). Az E85 jelenleg is magas árának 12 forinttal való emelését a felhasználók már nem tudják elfogadni és gyakorlatilag az E85 használat megszűnését eredményezné. Felvetődik a kérdés, hogy ez bekövetkezhet-e, és ha igen, milyen hatásai lesznek?

A napokban adták át a 400-adik E85 kutat, ez azt jelenti hogy legalább ennyi vállalkozónak és sok száz kapcsolódó vállalkozásnak van komoly pénze a buliban, nem beszélve a Hungranáról, akik folyamatos fejlesztéssel Európa egyik legkorszerűbb E85 üzemét alakították ki. Jó esetben a gyártó és a kutak benyelik a 12 forint többletet, hogy legalább a jelenlegi ár tartható legyen. Rossz esetben elzárja a hazai csapot, és az országból kifelé csurgatja a tiszta szeszt. A határon kívül kapva kapnak az alkoholra, nem véletlen hogy az ország most épülő E85 alkohol gyára is kizárólag a külföldi piacra fog szállítani. Ebben az esetben a Hungrana bukja az E85 bekeverésre fordított fejlesztést, de közben megszabadul a késztermék nyűgjétől is. Fejbe vágja a dolog, de túl fogja élni.

Nem úgy a kisvállalkozók, akik az iparágra építettek. Ők bizony megérzik ha az E85 eltűnik az országból, ráadásul még menekülési útvonalat sem kaptak, egy törvénymódosítás gyorsan véghezvihető, a következő hónapban már ott is figyel a jövedéki adó az alkoholon. Ez egy kicsit furcsa, főleg ha elolvasom a 2010. évi CXVII.- A megújuló energia közlekedési célú felhasználásának előmozdításáról és a közlekedésben felhasznált energia üvegházhatású gázkibocsátásának csökkentéséről szóló törvény 5. § (3) bekezdését: "A kötelező bioüzemanyag-részarány mértékét a Kormány rendeletben három évre előre meghatározva állapítja meg oly módon, hogy minden év március 31-ig kihirdeti a tárgyévet követő harmadik évre vonatkozó mértéket." Azaz a MOL-nak három éve van a felkészülésre, ha esetleg a jelenlegi bekeverési arányt változtatni kéne, szemben egy hazai vállalkozóval, akinek egy szűk hónap alatt tudomásul kell vennie a törvénymódosítást. Hogy is gondolták ezt?

De nézzük egy kicsit a számokat is, mi az az összeg amire vágyik a kormány:

Évi 4 milliárd liter üzemanyagot adnak el, ebből körülbelül 1,6 milliárd a benzin. Az E85-ből tavaly körülbelül 30 millió litert adtak el. Ha ezzel számmal számolunk, akkor a jövedéki adóbevétel kemény 360 millió forint lenne. Ez egy családi költségvetésben rengeteg, de az országnak, uzsonnára sem való. És felvetődik a kérdés: vajon adózott E85-tel össze fog jönni a 30 millió liter?

Két ilyen ingatlan már nem jönne ki az éves E85 jövedéki adóbevételből

Az E85 jövedéki adója tehát nem fogja megmenteni az országot, de abban biztosak lehetünk, hogy ha már egyszer lesz adó, akkor lesz adóemelés is.

34 megjegyzés:

Névtelen írta...

pár fontos dolog maradt ki:
- mikortól tervezik az emelést,
- MOL vásárlás okán odapiríthatnának az alternatív üzemanyagok piacának.
- mi a helyzet az LPG-vel? azt nem érinti? és miért nem ?

jelenlegi e85 árakon azért érzek némi extra hasznot, ha bejön az adó akkor vagy egy az egyben megjelenik az árakon ergo alig fogják venni, vagy lenyelik az adók a kis/nagy kereskedők és továbbra is mindenki jól jár, csak már nem annyira jól.

Névtelen írta...

a blikk honlapján ez áll:
"Egy liter E85 280 forint körül mozog, nagykereskedelmi ára azonban ennél 50-60 forinttal alacsonyabb. Egy liter hagyományos benzinen egy kút 5-6 forintot keres."

És pontosan itt a gond. Az E85 sokkal drágább szándékosan hogy ne érje meg használni. Nem lehet sokat nyerni rajta talán 200-300 Ft 100Km-erenként.

Ennyiért nem sokan kísérleteznek vele max a magasabb kompressziótűrése miatt akarják alkalmazni.

Érdekes hogy az e85 mindig annyival drágul mint a benya, de abban csak 15% van . Ha nem így állítanák be az árakat, akkor elképzelhető lenne egy 150-160Ft-os vagy nagyobb különbség is a jelenlegi 80-100Ft-hez képest.
Úgy már érdekesebb lenne.

opel16v írta...

"- MOL vásárlás okán odapiríthatnának az alternatív üzemanyagok piacának.
- mi a helyzet az LPG-vel? azt nem érinti? és miért nem ?"

A másodikat megválaszoltad már az elsővel ;)

Névtelen írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
Névtelen írta...

Állítólag az LPG ára úniósan szabályozva van, hogy maximum a benzin árának 2/3-ba kerülhet.

opel16v írta...

Nincs az LPG-re ilyen szabály. Viszont az (is) részesül adókedvezményben.

A megújuló energiákra (pl E85) viszont van egy uniós irányelv, ami jövedéki adómentességről szól... ezt hágja meg éppen hátulról a "tisztelt ház".

Égő Ákos írta...

A Blikk mint mindig most is hülyeségeket ír.
Ha igaz lenne akkor 176 körül lenne az E85 nagyker nettó ára, úgy hogy a szállítást bele sem számoltuk. Ez irreális.

Égő Ákos írta...

Ja, és nem is csak az LPG ami érdekes, hanem a CNG ami nemrég kapta meg az adómentességet. Jelen esetben ez szóba sem került, pedig a földgáz ugye nem megújuló.

Névtelen írta...

Miért lenne irreális? Miért reálisabb mondjuk 200 ft-os nettó ár? Van jó barátod aki etanolt forgalmaz aki el is mondja neked mi mennyibe kerül? Kétlem. Már azért is mert valószínűleg tudná hogy leírod.

Névtelen írta...

Fogalmam sincsen hogy mennyi az etanol előállítási költsége, és nagyker ára. Azt viszont tudom hogy amikor etanollal kezdtem járni akkor 180Ft-ért tankoltam. Nem hiszem hogy 2-3 év alatt az alapanyagok és a járulékos költségek ilyen mértékben nőttek volna. Sokkal inkább a gyártó extraprofitjáról van szó, mivel a benzin árához rögzítik az etanol árfolyamát.

Névtelen írta...

kedves admin! Hiába törlöd ki a hozzászólást, ez az igazság, még ha egy kicsit durván is fogalmaztam...
Zöld Magyarország így sosem lesz...kutyának nem kell majd ennyiért az etanol, így adó nélkül sem éri már meg a többlet fogyi miatt...

Égő Ákos írta...

Igen, csak a durva fogalmazás miatt töröltem, egyébként egyetértek.

Égő Ákos írta...

Az E85 nagyker ára nem egységes. Van aki olcsóbban kapja, és nem nehéz kitalálni, hogy pont az aki a legdrágábban kínálja a kúton. Egyébként a jelenlegi nagyker ár nettó (!) 200 Ft környéken van.

Névtelen írta...

Így is kell...Tessék megadóztatni a bicajosokat is! Miért nem autóval járnak, szegény MOL alig keres valamit....

Tamás (16:37-es névtelen) írta...

Ez a nettó 200 forintos nagyker árat mégis honnan veszed? Mi alapján? Én nem azt mondom hogy a blikknek igaza van hisz amit ott megírnak azt készpénznek venni butaság. És nyilván vannak olyan kutasok akik kevesebbért és vannak akik többért kapják sok mindentől függ. De miért ne lehetne akár 176 Ft.-? Miért kezdenék árulni ennyi kúton ha nem lenne benne nagy üzlet? (és extra profit lehetősége) Simán elképzelhetőnek tartom, hogy megfelelő komolyságú és anyagi hátterű partnereknek ennyiért is adják.

Égő Ákos írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
Égő Ákos írta...

Tamás! Ez az ár biztos, hogy ennyi. Tudok pontosabb számokat is. Nem lényeges, hogy honnan. :)

Névtelen írta...

Az a durva, hogy a kormány 1 tollvonással meg tud változtatni korábbi döntéseket, hatályos törvényeket. Ha azonnali pénzhez jutásról van szó, akkor nem érdekli Uniós kötelezettségvállalás, környezetvédelem, munkahelyek, semmi. Durva, de nem meglepő. Főleg miután MOL részvényeket vásárolt az állam.

opel16v írta...

Nem csak vásárolt molt, más úton is áramlik vissza hozzá... MNYP államosítás ugye... ez most az új és letisztult kaja ibrahim stratégia ;) Persze közben hatalmas károkat okoznak az országnak, de leszarják, amikor ez visszaüt, őket már nem lehet felelősségre vonni, élvezik a gazdagságot...

aragorn695 írta...

aragorn695

Felháborítónak tartom a kormány elképzeléseit. Minek beszélünk a környezetvédelemről, klímaváltozásról, ha minden megújuló energia forrást megadóztatnak. Ritka egy országban élünk.
Minden politikus egy nagy .......
Én etanollal közlekedek. Nálam elsődleges szempont a környezetvédelem. Mit fognak még kitalálni.

Névtelen írta...

Dunaföldváron etanolgyár épül - nem E85 gyár, ahogy a cikk állítja. A bioetanol piac is fluktuál, de az E85 léte teljesen bizonytalan. Nyilván tudták ezt a földvári épülő üzem amerikai tulajdonosai és ismerték az itteni politikai helyzetet, nem véletlen, hogy nem is gondolkoztak E85-ben.
Remélem, hogy ez az adó azért nem küldi padlóra az E85-öt, mert az országnak szüksége van erre az üzemanyagra, mint környezetbarát alternatívára.

Égő Ákos írta...

Jogos, elírtam, javítom. Földvár nem tervezi az E85 gyártását.
Bővebb infó:
http://www.etanolblog.hu/2010/09/epulo-etanol-gyarak-dunafoldvar_1316.html

Névtelen írta...

Csá etanol. Igy sem éri meg vele járni a magas fogyasztás miatt. Visszatérek a jó öreg Bkv-hez, az legalább ingyen van, mert nem szokásom jegyet venni. Rólam ezt a bőrt már nem húzzák le.

Névtelen írta...

én azt nem értem, hogy a BKV miért nem jár dízel etanollal??

Égő Ákos írta...

Hát az azért nem olyan egyszerű. Elsősorban azért mert nincs E95. :)

Névtelen írta...

de ha a dízel üzemanyagot kevernék etanollal mondjuk 50-50%ban vagy nagyobb arányban úgy simán elmenne az a csotrogány volvo vele, talán még az ikarusz is. Mert be kell látni szmogriadó ide vagy oda némelyik ikarusz füstöl úgy füstöl mintha hidraulikaolajjal menne... Arról nem is beszélve, hogy megeszik vagy 60l-t a városi pöfögésben, és ez csak egy talicska. Vagy ha szmogriadó van a fekete matricás ikarusz se közlekedhet? Egyébként meg az E95ben a húúúdetitkos égéskönnyítő szuperösszetevő nem más mint éter (egyszerű hidegindító). És mint tudjuk étert alkoholból lehet előállítani. Nem lenne ez olyan bonyolult, csak ebbe a retek országba az!

opel16v írta...

Szerintem ez nem az E95 létezésének vagy nem létezésének függvénye :)
Egyrészt a BKV örül ha a 10-35 éves gépparkjával tud szolgáltatni egyáltalán, mert ugye ami forrásuk van, az is ki van folyatva bizonyos csatornákon, működésre nem sok marad...
Másrészt a mol egyik nagy felhasználója a rendvédelmi szervek, tűzoltóság és mentők mellett. Tegye fel a kezét az, aki szerint a mol hagyná veszni ezt a stabil felhasználói kört... úgyhogy arra mérget vehet mindenki, hogy a felelős vezetőknek nem döntési szempont a város tiszta levegője az érdekekkel szemben... maradnak a füstöt okádó buszok még jó darabig.

Névtelen írta...

15 éve voltam kanadában, ottawában már akkor is gázos ikarus-ok jártak :)

Égő Ákos írta...

A CNG buszokban én is inkább látok alternatívát. Illetve reálisan nézve abban sem. Debrecenben egy üzemeltető váltással leépítették a földgázos flottát.

De visszatérve a dizel-alkoholra. Kevert üzemanyag sajnos műszaki szempontból nem járható út. A tiszta E95 a speciális üzemanyag, az átalakítás, és a horror fogyasztás miatt szintén nem játszik. Talán az iker befecskendezés lehet megoldás. Sőt ha minden jól megy lehet hogy ezzel kapcsolatban lesz is fejlemény ami a régi Rába D10 motorokat érint. Ennek ellenére az hogy a BKV valamilyen irányba elmozduljon, valóban szinte lehetetlen. Hamarabb égetik le az egész flottát.

Névtelen írta...

Ez borzasztó lehangoló, ennek tényleg az lesz a vége, hogy csak versenybenyó helyett fogják venni.

Gergely Vasvari írta...

A cikk végi számítás ott sántít, hogy ha az embernek nem éri meg a 12Ft-os adótartalmú etanolt tankolni, mert drágábban fog vele járni, mint benzinnel, akkor valószínűleg benzint fog e helyett tankolni.

Tehát az állam bevétele literenként tízszeresére, 120Ft-ra nő ugyan azon gépjármű után. Persze valamivel kevesebb lesz a fogyasztás, néhányan átpártolnak alternatív közlekedésre, ezért nem 3,6mrdFt-ról lesz szó, de nem is "csak" százmilliókról.
Röviden: tereljük vissza szépen a népet a benzin használatra, azon nagyobb az adó bevétel...

Névtelen írta...

Szerintem baromi egyszerű, hogy a kormány miért akarja sarcolni az E85-öt. Az etanol előállítása nem drágul olyan mértékben, mint ahogy a kőolaj drágul. A kereskedelem - a kutasok? - úgy tartják az árat, hogy éppen csak egy kicsit érje meg E85-özni. Vagy még úgy sem, mert sok birka úgyis megveszi. Az olló nyílik (benya - etanol), a kutasok profitja hízik. Na ebből akar az állam is részesülni. Én nem félek tőle, hogy ezentúl visszaszorulna az e85, csak nem lesz rajta akkora profit, mint most.

Névtelen írta...

Szia Ákos. A MOL nak évek óta kész a bioetanol gyára, csak nem termel. Ennek oka van, most először kitakarítják a konkurenciát a piacról, és utána megjelennek ők ? Nagyon olyan szaga van a dolognak. Másrészről miért is fogyna a meglévő etanol ? Az autók etanolból 20-25% al többet esznek, ha a jelenlegi árakkal kalkulálunk, akkor ugyanannyiba kerül mint a benzin a megtett kilóméter, így minek költsön az ember 40-60e Ft-ot átalakító elektronikára ? Németeknél kedvezményt kap aki alternatív üzemanyagot használ, nálunk ezt "büntetik". Miért is adnak a kutaknak szerinted 50-60Ft ( szerintem 100-120 ) hasznot literenként ? Adjanak nekik mint a Benzinnél 5-10 Ft-ot, a maradékból meg megvan az állam 40 Ft os adója. Ez megint egy átgondolatlan intézkedés, vagy a Hungrana eltüntetésének első lépése.

Névtelen írta...

ezzel az összes E85 be fog pudvásodni a kutak tartályaiba...

mikortól fog életbe lépni a törvény?

Megjegyzés küldése