BANNER

_

Öngyújtógáz + szívószál = hidegindítás E85-tel


Egyes amerikai autók gyárilag felkészítettek az E85 Bioetanolt üzemre. Például a hazánkban elterjedt Chrisler Voyagernek is van gyárilag E85-ös változata. Ezek a járművek külsőre nem különböznek benzines társaiktól, csupán a tanksapkájuk sárga színű és/vagy a járműveknek a beöntőnyílásának ajtaján fel van tüntetve hogy használható E85 üzemanyaggal. Az azonosításhoz az interneten található dokumentumok segítségünkre lehetnek. A hazánkban forgalomban lévő amerikai autók java sajnos nem ilyen előkészítésű, ezért a nagy fogyasztású gépek tulajdonosainak fantáziáját megmozgatja a szesz, és valamilyen módon kísérletezésbe kezdenek. József két autóval való tapasztalatáról is beszámolt.

Ha ilyen a tanksapka, akkor gyárilag E85-ös

Ez érdekesség az, hogy bár különleges gépekről szólnak az elbeszélések, mégsem alakulna másképp bármely jobb minőségű hasonló korú benzines autó esetében.

Chrisler Cirrus
"1999-es Chrisler Cirrust használom átalakítás nélkül, azaz egy Stratus amerikai változatot, ami gyakorlatilag ugyanaz, v6-os 2500 ccm-es Mitsubishi motorral. Melegen tankoltam tiszta E85-öt, akkor nem villantotta ki a CHECK ENGINE-t. Akkor sem, ha pár óráig nem járok vele, még télen sem. Garázsban álltam kb. 10 fokos hőmérsékleten és akkor nehezen, de kb 5 mp. köszörülés után indult. Utána 1 percig egyenetlenül járt, 2 percig nem tudtam vele kiállni a garázsból (felfele) mert torpant. Utána magához tért, a forgalomban nem torpant. A reggeli hideg indításnál villantotta ki a CHECK ENGINE-t, ami a kiolvasáskor szegény keveréket jelölt. Fél tank benzintől elmúlt a jelzés, ha nem töröltettem ki."

A tünet tipikusan az elégtelen keverékképzésre utal. Üzemmeleg állapotban a gyári motorvezérlő megpróbálja úgy dúsítani a rendszert, hogy az E85-tel az üzemanyag levegő arány megfelelő maradjon. Hidegen ez katasztrófa, nem tud mit kezdeni vele ezért is van a hibajelzés. Pár liter motorbenzin rátankolástól a helyzet némileg normalizálódik. Hasonló esetekkel találkoztam elsősorban nagyobb kategóriás Mercedes és BMW gépkocsiknál. Volt, hogy egy taxis tulaj csak a hidegindítás miatt döntött az átalakítás mellett, váltig állította, hogy melegben tisztán is tökéletesen működik. Az esetekkel kapcsolatban tudni illik, hogy a tapasztalatok szerint az E85 extrém szegény keverékben sem biztos hogy károsítja a motort, viszont a káros anyag kibocsátást tekintve már nem ilyen jó a helyzet. A szegény égés a nitrogén oxidok jelenlétének növekedését okozza, ami rendkívül káros.

Chevrolet Camaro
József másik autója egy 1994-es Chevrolet Camaro (3.4 v6 motor):

"Tömény E85-el járatom. Reggel nagyon sokat kell indítózni, de utána egyenletesen jár, van ereje. Mintha egy picit torpanna nagy fordulaton és gáznál, nem biztos, de ez már nem a polgári üzem…"

A tapasztalat ugyanaz, mint a Cirrus esetében, valószínűleg itt is szegény a keverék. A hosszú indítózás sok szempontból nem tesz jót a motornak. Nemcsak az indítórendszert veszi jobban igénybe, hanem a sok üzemanyag kenési gondokat is okozhat, stb. A tulajdonos ezért sajátos megoldással indítja az autót:


Párszáz forintból hidegindító szett
"Most jön a találmány...:)

Fogtam egy gázöngyújtó töltőt, ráraktam egy szívószálat, és indítás előtt belefújtam vele a szívónyílásba. Az autó 2 másodperc indítózás
után indul (ezt csak a Chevy-n próbáltam).

Persze most meleg van. De a módszer tovább fejleszthető, pl. egy hosszabb csővel az utastérből is adagolható a gáz. Egy gáz forrasztólámpát rákötve pedig jobban szabályozható, amíg a járó motor magához tér.

Egy 6-8 hengeres autónak drágább az átalakítása, és addig is ezzel a módszerrel szerintem lehet barátkozni az alkohollal. A tél eldönti,
kell-e átalakító, vagy maradhat így. Lehet, hogy így kevesebbet fogyaszt, mert azért melegen is egy picit alultáplált a motor."


Csak egy spricc és indulhat

A megoldást érdemes lesz tesztelni extrém hidegben is, de ezért ha nem is átalakító elektronikával, hanem valamilyen más módon, javaslom a többlet üzemanyag biztostátást a járműveknek, szerintem meghálálná. Mindenesetre az öngyújtógáz - szívószál kombó nagyon ötletes.

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

Mióta járatom már a szám a gázos indítással....
Erre feltalálják a spanyolviaszt.

Névtelen írta...

+25-42 %-kal nagyobb kapacitású injektorok, + ellenállás rendszer a motor hőérzékelővel sorbakötve. Az egyik megoldás 100 % E85 használatra, a hidegindítási gondokra.

Megjegyzés küldése