BANNER
_
Az E85 használat kérdőív értékelése
A Magyar Bioetanol Szövetség 2010 szeptemberében kezdett felmérést azzal a céllal, hogy megismerje a magyar E85 használók szokásait. A 2010.szeptember 5. és október 5. közötti időszakban 469 különböző válaszadó töltötte ki a kérdőívet.
Most megszületett az első értékelés fogyaszzátok szeretettel:
"A vizsgált autók átlagosan 11 hónapja üzemelnek E85-tel, átlagéletkoruk 13 év az átalakítás nélküli, 6 év az átalakítással működők esetében. A válaszadók 53 %-a átalakító elektronikával, 47 %-a viszont a nélkül használja az E 85-öt.
A válaszadók az alábbi átalakítási rendszereket választották:
82 felhasználó - BioETUN
52 felhasználó - E85 Power
46 felhasználó - HunFlex
30 felhasználó - Saját megoldás
16 felhasználó - Egyéb
11 felhasználó - PowerTuning
3 felhasználó - E85DC
2 felhasználó - E85 Adapter
5 felhasználó - FlexPro
2 felhasználó - Nem tudja milyen készülék
Érdekes, hogy az átalakítások 67%-a az utolsó 1 évben történt, ami valószínűleg annak köszönhető, hogy a bioetanol, mint alternatív üzemanyag kezd bevonulni a köztudatba. Viszont, ahogy elszabadult az E85 ára, a beszerelési kedv alaposan megcsappant. Ezt bizonyítja az is, hogy az elmúlt három hónapban csak 19 autótulajdonos vállalkozott rá, ami az utolsó egy év beszereléseinek 13%-a.
Maradva az áraknál, a csak etanolt használó válaszadók 33 %-a sérelmezte, hogy egyre kisebb a benzin, valamint az E85 közti árkülönbség, és egyeneseknek az a véleménye, hogy már nem éri meg etanollal járni, sőt néhány esetben még drágább is. Az egyedüli ok, amiért mégis ezt választják, az a környezetvédelem. Bár nehéz megmondani, hogy a jelenlegi árak mellett annak idején milyen lett volna az átalakítási hajlandóság.
Az áraktól elvonatkoztatva a tulajdonosok egy része, felháborodva tapasztalja, hogy az egyes kutaknál, nem azonos az etanol minősége, ami azért furcsa, mert Magyarországon egyetlen cég, a Hungrana Kft. állítja elő az E85-öt, így minőségbeli eltéréseknek nem lenne szabad előfordulniuk.
A válaszadók közül heten említik, hogy szerintük még mindig kevés helyen szerezhető be az üzemanyag, noha az egy főre jutó E85-kutak tekintetében Európában a második helyen állunk, még úgy is, hogy jelenleg csak egyes hálózatok (Agip, Avia, Oil) és egyes magánkutak kínálják. Így a hazai kétezer üzemanyag-töltő állomásból mintegy 330-nál kapható jelenleg E85, viszont a földrajzi eloszlás elfogadhatónak mondható. Sajnos lakhelyükre vonatkozó kérdés nem szerepelt a kérdéssorban, így nem tudni, hogy az ország mely részén élnek.
A fogyasztásnövekedés átlagolásánál a pontos érték 20,61%, (a szórás igen nagy). Ezt egyértelműen csak az átalakított autóknál lehet megfigyelni. Akad olyan, aki egyáltalán nem tapasztalt változást e téren, mások akár 50 %-os növekedést is állítottak. Az esetek nagy részében, aki már egyszer beszereltette az átalakítót, az utána nem szívesen tankol benzint.
Tapasztalatok tekintetében, sokan egyértelmű teljesítménynövekedésről számolnak be. Jobban gyorsul az autó, halkabb a motor és az átalakító elektronikáknak köszönhetően. 248-ból csupán 15 esetben említenek hidegindítási nehézségeket. Négy esetben még 6 hónapja sincs, hogy beszereltették azt, azaz már javában tombolt a jó idő, így alacsonyabb hőmérséklet miatt, most szorul egy kis finomhangolásra a rendszer. Érezhető teljesítménycsökkenésről 7 esetben ejtenek szót, ebből 6 volt átalakítás nélküli autó.
Arra a kérdésre, hogy kellett-e valamilyen alkatrészt cserélni az alkoholos használatból fakadóan, 56 igenlő válasz érkezett a 469-ből, melyből 27 esetben említik, az átalakító forgalmazók által is ajánlott üzemanyagszűrő cseréjét, valamint 17 esetben az AC pumpát. A fennmaradt 13 válasz között többen elismerik, hogy az adott alkatrész már előtte sem volt tökéletes. A kevert üzemanyagban lévő alkohol, még az átalakítás nélküli autókban is szépen oldja a lerakódásokat, így ott is 23 esetben döntöttek úgy, hogy biztos, ami biztos inkább kicserélik azt a szűrőt. Egyébként 27-szer említenek alkatrész cserét.
Idehaza leginkább az 55-45 arányú E85-benzin keverési arány figyelhető meg, de akadnak olyan bátor felhasználók, akik, mintha csak Brazíliában lennének, átalakítás nélkül tisztán E85-tel szelik az utakat.
A válaszadók közül mindössze hárman állították, hogy gyári FlexFuel autóval rendelkeznek, amin ezen autók még mindig magas ára miatt nem is csodálkozhatunk, de 84 % szívesen vásárolna gyárilag alkoholos üzeműre alakított autót.
Az etanollal, pontosabban az E85-tel, mint alternatív üzemanyaggal egyébként a válaszadók nagy része elégedett. Mindössze 3 autótulajdonos írta, hogy nem vált be és visszaálltak a benzines használatra. Közülük ketten átalakító elektronikát sem használtak."
A felmérés tulajdonképpen nem hozott váratlant. Sokan viszont nem válaszoltak minden kérdésre így például az átalakító elektronikákat firtató kérdésekre a válasz kicsit torzan alakult. Véleményem szerint nem BioETUNból hanem Hunflex illetve PowerTuning készülékből van a legtöbb. Az átlagfogyasztás számításnál az értékelés egybe vette az átalakított és a vegyesen tankoló autókat, talán érdemes lenne külön vizsgálni a két csoportot. Talán majd a következő értékelésnél.
A kérdőív továbbra is elérhető, aki lecsúszott róla vagy ismét kitöltené, tegye meg bátran, a hideg beálltával biztos más értékek születnek.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
16 megjegyzés:
szerintem az etanol most még gyerekcipőben jár, mondhatnánk, nyári hóbort.
most már én is benzint tankoltam, mert nem akart a reggeli "hidegben" indulni...
most már én is felesben fogom tankolni...elegem lett abból hogy nem megy szerencsétlen autó...hiába a jó gyújtás,hiába a sűrítési arány növelése,hiába a jó karburátor...midnen hiába ha SZAR az üzemanyag! (idén tavasszal rossz gyújtással,karburátorral,kevés kompresszióval) sokkal jobban ment a gép kisebb főfúvókával..ennyi nincs mit tagadni legalábbis az itteni benzinkutasnak...valamit nagyon elcseszik....
az a válaszadó, aki feles keverésnél nem tapasztalt növekedést, az csak szimplán madár.
aki nem tapasztalt fogyasztásnövekedést tiszta e85 használat esetén sem, az viszont egy igazi LÚZER.
Nem sok, de van pár ügyfelem, aki szintén azt állította, hogy nem tapasztal az E85power kittel és bioetanollal fogyasztásnövekedést. Első eseteknél hibára vagy rossz beállításra gyanakodtam, és végeztünk fogyasztásméréseket benzinnel és E85-tel is, ezeken rendre 10-15% környéki fogyasztásemelkedés volt mérhető, miközben az élőadatok és motordiagnosztikai adatok rendben voltak. Egyszerűen néhány motortípusnál annyira megnöveli a motor hatásfokát az E85, hogy csak ekkora fogyasztástöbblet alakul ki a mindennapi átlag közlekedésben. Ezek az esetek jellemzőek nagyköbcentis vasak, és jellemzően a legkisebb értékek automata váltós változatoknál jöttek (a váltók jól megfigyelhetően alacsonyabb fordulaton váltanak fel, a nagyobb nyomaték miatt). Ezeknél tud a leghatékonyabban dolgozni az ECO módja is az átalakítónak.
@opel16v:
Na ne világolj már...
Felháborítónak tartom a hunflex,pte85 és a te hazugságaidat is.
Egy hiteltelen ember vagy a szememben. Olyan marketing ízű dolgokról beszélsz, ami köszönő viszonyban sincs a valósággal.
Még hogy megnöveli a motor hatásfokát. És mégis mennyivel? Volt erre vonatkozó mérésed?
Majd ha grammra pontos és hiteles adataid lesznek teljesen azonos körülmények mellett (út, idő, sebesség, lambda, terhelés, üa tisztaság), talán adok majd a szavadra, addig csak világolsz.
Azt gondolom, hogy a mai napig egyetlen hiteles ember van az átalakítós piacon, Ákos.
Nem is azonos fogyasztásról beszéltem a benzinessel. Az ügyfeleim közül emlegették páran ezt, de aztán a mérésen 10-15% közti növekmény volt E85-tel a benzinhez képest.
FM2k: tény, hogy E85-tel nő a motor hatásfoka, több okból kifolyólag is. Némelyik motoré jobban, mint másoké. Ilyen hangnemben általában az beszél, aki fél, pl hogy nincs igaza, vagy nem elég a tudása ahhoz, hogy felfogjon dolgokat.
Ákos: mint már említettem korábban is, az ECO mód maximális határa az 1.05 lambda, de 99%-ban nem tartózkodik 1.03 felett ez az érték. Az ECO mód csak kis részterhelésen aktív, felette nem. Mértük a károsanyagot ECO móddal is, és nem volt mérhető növekedés ebben a sávban. Ráadásul az ügyfelek közül nem egy volt olyan, akinél az ECO mód csak részben van engedélyezve, tehát a lambdajel változtatás egyáltalán nincs is. Náluk a gyári 1.00 környékén játszik úgy az ECO első fázisa, hogy ott is tud pár %-ot lecsípni a fogyasztásból.
Ez itt nem a reklám helye, nálam is az ügyfelek 90%-nak 24-26%-os átlagos túlfogyasztása van, csak meg szerettem volna említeni, hogy igenis létezik az a ritka jelenség, amikor kb csak feleennyi a többlet. Vizsgált és mért esetekről beszéltem, nem a hasamra ütöttem.
@opel16v: Mint már említettem a lambda 1,05 az mérési hiba tartomány. :)
Azt nem állíthatod, hogy 1,03-1,05-re állítasz be egy autót, keskeny sávú lambdával. Ilyet szakember nem állíthat, mert fizikai képtelenség, ha már látott valaki keskeny sávú szondát dolgozni ez fel sem merül benne. Ez független a részterheléstől. Lehet hogy laikusokat ezzel meg lehet etetni de bármilyen szakember megmosolyogja.
Kötelező olvasmány magyarul:
injektor.hu/index.jsp?id=2&main=133&akt=2
Ráadásul ilyen jellegű minimális elszegényítés kiemelt periódusokban nem változtat jelentősen a fogyasztási értékeken.
Fogyasztás csökkentése csak radikális hígítással elérhető. Ami egyébként működik az E85-esetében. A méréseink szerint a kipufogógáz hőmérséklete a kipufogás után (benzines szegényítéssel ellentétben) nem emelkedik jelentősen. Viszont katlizátoros autók esetében a katalizátor hőmérsékletének emelkedését vonja maga után (ez E85 POWER elektronikával mért érték!) illetve a káros anyag kibocsátás a gyári érték többszöröse lesz.
Ha te az állított fogyasztás csökkenést garantálod, az csakis ez az út lehet. Ezzel gyakorlatilag elismered a szegényítés tényét. Vagyis nem a méréshatáron belüli korrekcióról beszélek, hanem a valós szegényítésről. Ez aggályos olyan kijelentések mellett hogy: "környezetbarát". Persze ez nem von le semmit a dolog nagyszerűségéből mert a felhasználók 90%-a nem foglalkozik ezzel csak a takarékosság lebeg a szemük előtt.
De az én véleményem szerint a műszaki biztonság és a környezeti normák megtartása az elsődleges, még E85 esetében is.
Ezzel le is zártam ezt a témát nem szeretnék foglalkozni többet ezzel, viszont szeretném ha világosan lássanak a felhasználók akik a lehetőségek között kutatnak és tudják mire számítsanak.
Ákos:
Ha a lambda 1.05 mérési hibatartomány lenne, akkor az autók kb 50% eséllyel mennének át a vizsgákon az emissziómérésen ;)
Az E85power kit erőssége a nagyon pontos lambdafüggvény elemzés, ebből pedig százados pontossággal tudja kalkulálni az átlagos lambdaértéket. Ez pedig megfelelő alap a pontos dinamikus szabályzáshoz, mint azt már sokszáz elégedett user is igazolni tudja, nem csak az elmélet.
Minden tiszteletem az injektoros csapaté, sokat tanultam annó én is a netes anyagaikból, de attól hogy ők nem tudják ezt a lambdafüggvény elemzést pontosan megoldani megfelelő elektronikai és szoftveres megoldásokkal, még lehetséges, és mint a példa mutatja, már megoldott.
A keskenysávú szondát nem kell lenézni, tapasztalatom szerint nagyon sok esetben pontosabb reakciójú, megbízhatóbb, és hosszabb élettartamú, mint a szélessávú (ugyanis szélessávú mellé is szerelhető már az E85power, ezekkel is van már bőven tapasztalat).
A katalizátor hőmérséklete erős összefüggésben van a kilépő kipuffogó gáz hőmérsékletével, az pedig a NOx szinttel. Már elég sok mérésünk volt ilyen téren, és semmilyen negatív hatással nincs a károsanyag emisszióra az ECO mód! Ez fontos szempont, mivel jómagam amúgy sok éve környezettudatos technológiák fejlesztésével foglalkozom, tudatosan. Úgyhogy mindenki biztos lehet benne, hogy elsődleges szempont a környezetvédelem, utána jönnek csak az ügyfelek pénztárcáját kímélő szempontok.
Tehát mégegyszer: az ECO mód 1.00-1.03 átlagos kalkulált lambdaértéket tart, legritkább esetben maximum az 1.05 értéket érheti el. Ez sem motorterhelésben, sem környezeti terhelésben nem jelent többletet. Kicsit sem.
Ja még az érdekelne ha már így szóba került, hogy milyen méréseket végeztetek E85power kit-tel? :) Érdekelne engem is, ha már volt ilyen ;) Minden mérési eredmény jól jön, bár már végeztünk mi is fél tucatot (ezek csak emissziómérésre különböző módokban).
Egyébként ha a hungranát pl rá tudjuk venni gázelemző gép vételére a fékpadhoz, ott tudnánk mindketten hitelesen mérni... az talán elfogadhatóbb lenne számodra is, mint a saját méréseink ;) Kicsit bökdösd Te is őket, mert szerintem hajlanak rá :)
@opel16v:
a hangnem a hazudozók és a nagyképűek ellen irányult.
továbbra is mellé beszélsz. amíg nincs hiteles mérési eredmény a kezedben, nincs miről beszélnünk. egy bc adata nem hiteles, más üa-gal meg pláne nem az.
már számtalanszor elmondtam, hogy csalsz.
ha a benzinre is eco-zol akkor ott lesz a 30+.
nekem nincs félni valóm. az én kezemben hiteles adatok vannak. nem kell hinni a usereknek. sosem tudhatod hogyan használja az autóját.
nagytudásúnak állítod be magad, de azért agyonparaméterezel egy "problémát", továbbá nyugodt szívvel köszörülteted reggelente a userek autóját 7-8 mp-ig...
elismerem a munkásságodat. annyi csak a bajom, hogy ha opel16v-t látok a neten, először valamiért már csak a nagyképű, a tévedhetetlen és az ellenszenves jelzők villanak be. csak másodjára a hozzáértő, kreatív, értelmes.
BÉKE!
@FM2k:
Vannak itt ilyenek?
Nagyképűségről akkor is beszélhetünk, amikor a saját grammolásos mérési módszered isteníted, és tévedhetetlennek tartod. Szerintem közel sem az, de ezt már kifejtettem régebben. Raktál le valami más értékelhetőt is az asztalra etanolos témában?
"először valamiért már csak a nagyképű, a tévedhetetlen és az ellenszenves jelzők villanak be" Gondoltál már arra, hogy ez visszafelé is elég alappal bír? ;)
Csalással vádolni kemény dolog azért... valahogy egy ilyen után kétes érzéseim vannak a "BÉKE!" feliratra ott a végén.
Van az a kategória, amikor nagyképűnek és ellenszenvesnek tartasz, semmi gond, a véleményed nyílvánítod. De ha hazugsággal és csalással vádolsz, az más kategória. Kérlek kicsit fogd vissza magad ilyen téren, mert ezzel a saját szegénységi bizonyítványod állítod ki, főleg hogy nyilvános ez a blog olyanok körében is, akik alá tudják támasztani felhasználói oldalról az állításaimat.
Bocs az itteni olvasóktól ezért a kis párbeszédért, de bosszant ez a hangnem már.
A userek autói általában indulnak 1-2mp alatt is, nagyon ritka az az eset, vagy autótípus, amit ennél hosszabban, akár 7-8mp-ig kell indítani, mire beindul. De erről is nagyon sokat tudsz, látom...
Egy valamiben igazat adok: benzines módban az ECO szintén tud spórolni egy keveset (minimálisat, mert itt nincs 1.01 feletti szegényítés), és ha ezt a fogyasztást összehasonlítom az E85-ös fogyasztással, akkor tényleg 30% körüli érték jön ki... de ne feledd, ehhez is az E85power ECO módja járul hozzá, az átalakító nélkül a benzines fogyasztás sem lenne olyan jó!
Skacok nyugi:D higgadjatok le:)
Inkább azt találjuk ki hogy a retekben lehetne megoldani azt hogy kis gázadásra ne fulladjon a gép,és haladjon is ha a gázpedálra lépek és ne csak a motor hangját változtassam meg a gázpedál lenyomásával.
(P126,gyári weber karbi,115 helyett 130 főfúvóka,1.5mmt síkolt hf,gyűrűzés,előgyújtás 10fok helyett 20-30fok).
Egyébként én lebeszéltem már magamat az etanolról téli időszakra...nem melegszik be a motor,illesztési hézagok nagyok maradnak tehát szétkopik rövid időn belül,ezért inkább minimum felesben megy majd bele és vissza kapja a gyári főfúvóka méretet és kisebb előgyújtást...Ilyen időben már nem éri meg szórakozni vele,pláne akinek vízhűtéses a gép és nagyobb a motor...városban szerintem 60fok felé nem megy a mutató :D
Minden jót üdv
@Tunyi: Hú ez most érdekelne, mert van nálam egy ZUK amit etanolosítanék. Ha jól nézem ezen 34 DCHD karbi van ami a nagypolszkikon is volt. Kicsit számolgatva úgy gondolom 130-as fúvóka kéne nekem is (az egyik torokhoz). Szerintem ugyan olyan fúvóka mint a Ladában. Jól gondolom?
Illetve ez beszerezhető vagy csináljam meg?
@Égő Ákos:
hát lehet hogy kevés lesz oda a 130as...gyárilag ha jól rémlik 120as van benne azt minimum 135-140esre kell cserélni ha nem nagyobbra. Emellett nem árt a gyújtást is tökéletesre meg csinálni,minimum olyan szintre mintha most jött volna ki a gyárból.
Nagypolskikon is olyan karbi van? (nem is tudtam:D) Az én polskimon Weber 10/250es van most,gyárilag mágnesszelepes 28S1A.
Gyújtás állításról nem megfeledkezni!:) (mert különben csak dadog majd)
Én ma állítottam szelep hézagot mivel 270kmel ezelőtt lett összerakva a motor és elállítódott (már kitámasztottak a szelepek hidegen,0mm hézag) most egész jónak tűnik,igaz ma volt 18fok és van 3L benzin a 9L etanol mellett.....soha nem lesz ez jó hidegben...
Persze, persze, a gyújtás alap, az nem kérdés, csak ezekkel a fúvókákkal vagyok bajban. :)
120/150-es fúvókák vannak benne, jól emlékszel.
Elvileg 132-es kellene.
Egyébként a gyári állapottal nincs gond most 9500 km van benne - szinte gyári állapot. Annyira tökéletes a motor, hogy sok katalizátoros megirigyelné a CO kibocsátását.
Persze persze. Mivel ejtőtartályról megoldható az etetés, így a kibocsátás mérése is viszonylag gyorsan megoldható mindenféle üzemanyaggal.
Megjegyzés küldése