Visszatérő kérdés az E85 üzemanyag felismerése utólagos E85 átalakításoknál. Nekem nem voltak jó mérési tapasztalataim az elégetett üzemanyag lambda szondás analíziséről, de vannak akik azt állítják ez máig is járható út. Az E85power.hu átalakító készüléke a lambda szonda jelét használja az üzemanyag felismerésre és a gyártó állítása szerint ez tökéletes. Persze ehhez szükséges, hogy egyáltalán legyen lambda szonda a járműben, az hibátlanul működjön, és ne legyen széles sávú. Sajnos nem lehet univerzális megoldásként alkalmazni. Egyes autógyártók mint például az AUDI speciális üzemanyag felismerő szondát szerel az alkoholos autókba. A GM is sok amerikai belpiacos modelljét látta el Mexikóban gyártott Siemens szondával (GM Part No. 12570260 vagy GM Part No. 12568450). Az új BioETUN V4 készülék ennek a szondának a jelét képes feldolgozni, ha valaki nem tud megbarátkozni a kapcsolható üzemváltással és akad a zsebben 359 dollárja akkor a százalékra pontos üzemanyag meghatározás lehetséges lesz. Persze, ahogy lenni szokott a hazai szakemberek sem tétlenkedtek az e85adapter.hu csapata is készített E85/benzin arányérzékelőt ami tudomásom szerint a teszt fázis alatt szépen teljesített.
Hecho en México
Persze minden elméletnek az alapja a mérés, E85 szenzor nélkül nem élet az élet. Néhány nap kutakodás után és egy izgalmas éjjeli licit eredményeként 173 dollárért én is hozzájutottam egy E85 szenzorhoz. Még így is nagyon drága, ráadásul használt cucc, kíváncsian állítottuk rendszerbe, vajon megérte e a pénzt.
A mérésnek az is apropót adott, hogy a hozzám befutott tapasztalatok alapján más-más kúton más-más fogyasztásokat mérnek a felhasználók. Bevallom én szkeptikus vagyok hamisított, vizezett üzemanyagokkal kapcsolatban, szerintem manapság már nem fordulhat elő ilyesmi, de hát ha a felhasználó ezt mondja, akkor mérni kell. Ez a mérés lehet valami támpont, bár nem volt birtokunkba kérdéses üzemanyag.
A magunk szerény eszközeivel a két évvel ezelőtti Széchenyi Futamos alutartály-benzinszivattyú kombómmal az E85 szenzorral valamint változatos anyagokkal kezdtük meg a mérést. A szenzor hőmérsékletet is mér minden üzemanyag nagyjából 22 fokos volt.
http://files.indavideo.hu/player/gup.swf?b=1009
100% tiszta szesszel (ETANOL ABSZ) kezdtünk, majd az elvileg 98%-os alkoholos hígító az Alkonek következett. Mindkettő esetében a szenzor 94,00%-ot mutatott.
Ez után az E85-ök következtek, több kútról is hoztunk mintát:
- AGIP E85 (Budaörs) – 80,00%
- AGIP E85 (Keleti) – 82,50%
- AGIP E85 (Érd) - 80,50%
- AVIA E85 (Budaörs) - 81,80%
- Cseh E85 (Brno) – 76,00%
A mérések nagyjából azt mutatták amire számítottunk. Az E85- ben 15% motorbenzin van plusz adalékok, denaturáló szer (melyeknek tulajdonsága inkább a szénhidrogénekre hasonlítanak), illetve az alkohol. A Pár százalékos tűrés tökéletesen belefér. A cseh E85-ben valószínűleg több a benzin.
Az E100 felirat még a Szechenyi Futamról maradt
Következő lépésként elkezdtük vizezni az E85-öt, ugyanis a kiemelkedő többletfogyasztások oka lehet a vizes alkohol.
A budaörsi AGIP E85-öt használtuk alapnak minden egyes bekeverésnél. Először egy drasztikus lépésként 1 liter E85-höz 1 dl ioncserélt vizet raktunk. Az érték 96,50%-ra ugrott, mintha 16%-al több alkoholt tartalmazna a keverék. A következő a 0,7 deci csapvíz volt, az mért érték pedig: 93,50%. Ami az érdekes, hogy a vizes keverékeknél egy egyszerű multiméterrel ~1MOhm-ot mértünk. A tiszta E85-nél (és persze benzinnél sem) ilyen műszerrel nem mérhetünk semmit. Ha csak pár százalék vizet raktunk az E85-höz azonnal mérni tudtuk a vezetést. Vagyis ha valaki vizes E85-re gyanakszik nem kell mást tenni mint mintát vesz és multiméterrel ellenállást mér. Ha bármit is jelez akkor gáz van.
A vizezett E85 egy olcsó multiméterrel könnyen kimutatható
Azt is hallottam, hogy nem vízzel hanem valami más anyaggal – esetleg olcsón beszerezhető alkohol alapú hígítóval ütik fel az E85-öt. Ez elméletben járható út, ez is többletfogyasztást okozhat egyszerű eszközökkel nem tudjuk mérni. Az alkohol akárhonnan is származik valószínűleg pénzbe kerül, így a haszon sokkal kevesebb mint mondjuk vizezéssel ráadásul a bekeverés - mondjuk hordókból - olyan macera, hogy benzinkútnál kivitelezhetetlen.
Próbáltunk rekonstruálni egy ilyen helyzetet és az E85-höz + 1dl higító alkoholt (Alkonek) öntöttünk. Az eredmény 81,60%. Az elmélet +1.8%-ot feltételez az előzőekben mért 80%-hoz képest, szóval ez igen jó merési eredmények tűnt.
Alkonek 98% tiszta szesz
Megmértük természetesen a benzint is. AGIP 95-ös benzinre 9,50%-ot a 98-sara 8,30%-ot jelzett.
Ez azért érdekes. A prémium benzinben kevesebb az alkohol, vagy csak az adalékok hamisítják a mérést?
Végig próbáltuk a benzin, E85 keveréseket is, most nem írom le a számokat a lényeg az, hogy szépen hozta a várt értékeket.
Nagyon érdekes volt a 98-as 1dl csapvízzel való keverése is.
Amíg az AC keringtette az üzemanyagot a szonda 17,00%-ot mutatott (8,30% helyett) ha megállt azonnal felugrott 40,00%-ra. A víz nem keveredett el tökéletesen a benzinben amint leállt a keringés a szonda aljába ült. Tiszta csapvízzel is megpróbáltuk de arra kiakadt a szonda.
Több mint 20 liter folyadékot mértünk
Egy egész napot elvacakoltunk a mérésekkel, már azt sem tudtam mit lélegzek. Minden mérés után át kellett fújkálni a csöveket, a szenzort, hogy tiszta anyagot mérhessünk. Grammoltuk is az anyagokat, de a háztartási mérleg és a szemre kb. egy liter nem nevezhető hitelesnek. Az azért megállapítottuk hogy a benzin kicsit könnyebb mint az alkohol.
És mi értelme is volt ennek?
Az E85 szenzor a
vártnál jobban teljesített, a mérések azt bizonyították érdemes vele foglalkozni akár saját fejlesztés szintjén is. Ráadásul egy profi szoftverrel a szennyezett üzemanyag is gyorsan kimutatható, sőt valamilyen módon erről a felhasználót is tájékoztatni lehetne. Ha például vizes vagy pancsolt üzemanyag kerülne a tankba a tankolás után mondjuk egy kijelzőn megjelenhetne.
A mérések azt is bizonyították, hogy bár nem hitelesített eszközzel mértük de a szűk E85 mintavételezésünk eredményei azonosak, tűréshatáron belül voltak. A saját vizezések alapján én azt mondom – és ebben reménykedek- , hogy szinte kizárt az E85-tel való bűvészkedés. Persze ahogy minden megtörténhet meg is történik. Ha valakinek rossz tapasztalata volt üzemanyaggal, esetleg birtokában van minta akkor azt ne habozzon, valahogy juttassa el hozzánk. Úgyis tervezünk egy országos visszaméréses akciót aminek keretében a lehetőség szerint minél több E85 kúton tankolt üzemanyagot vizsgálnánk meg laboratóriumi körülmények között. Remélem ott is olyan értékek születnek mint a mostani mérésnél.
9 megjegyzés:
Ismét nagyon jó cikk, grat!
Én mindig is figyeltem a fogyasztást és az aktuális érték mindig tükrözte a vezetési stílust, évszakot. Szerintem sokan nem tudnak megbarátkozni a 30% többletfogyasztással.
utolsó méréseim pl. csak országút 85-95km/h: 565km / 39.7L 7.02 L/100km, Bpesten napmintnap áthaladós: 796km / 59.1L -> 7.42L/100km
igaz, csak 45L a tank térfogata...
tegnap Dunakeszi határában Agip kút: 235Ft az alkohol, vannak még csodák :-)
Érdekes cikk, számomra is volt benne érdekes infó :) Mondjuk amit hiányolok: Fagyasztóban hűtve pl -10fokra a szenzort és az üzemanyagot, mekkorára nő a csalás, vagy mondjuk +40fokon ez hogy alakul. Annyit még hozzátennék, hogy a gyártók a szenzort és a lambdaszondát kombinálva használják a felismerésre, nem pedig a szenzorral váltják ki a szondát. Ugyanis ez a szenzor szennyezésekre elég érzékeny, nem teljesen megbízható.
Csak még egy dolog: nemsokára szélessávú szondához is lesz illesztése az E85power kitnek ;)
A szonda tulajdonképpen szigetelőképességet mér ami nagyon függ a hőmérséklettől minden anyag esetében. Ezért méri az elegy hőmérsékletét is. A készülék elektronikája végzi a kompenzációt. Jól kitalált darab, de azért ennyit nem ér.
A gyári rendszerben persze, hogy lambdával együtt dolgozik, hogy a fenébe ne. De az üzemanyag felismerést nem a labda végzi. A korrekciókat persze, ahogy most is minden autónál.
A szennyezésre igen érzékeny ahogy láttuk is a mérésekből. Szerintem a szenzorok hibáját az mocsok okozza. Ebből is kibányáztam egy halom rozsdát, ami csúnyán meghamisíthatja a mérést.
Úgy tudom, nem ilyen egyszerű a lelkivilága ennek a szondának, mivel kapacitást is mér. És meghatározott szigetelőképesség-kapacitás karakterisztika alapján számol, de ez is elég csalóka lehet még a szennyezéstől, adalékoktól függően. A gyári rendszerek csak az indításnál hagyatkoznak főként a szenzorra tudtommal, a lambdaszabályzás beindulása után csak a lambdaérték-tartás befolyásolja a keverékképzést. Így kombinálják a legkisebb hátrányokkal a két érzékelőt.
Keveredünk a fogalmakkal, tehát ellenállást és kapacitást is mér tudtommal.
Ellenállást nem mér csak szigetelőképességet. Ezen kívül hőmérsékletet mér pluszban. A benne lévő villany pedig a hőmérséklet függvényében kopmpenzál. Ezért mindegy neki hány fokos az üzemanyag.
Tudtommal mér azt is, pont a szennyeződések által okozott instabilitás csökkentése miatt.
Tudtommal mér azt is, pont a szennyezések okozta instabilitás csökkentése miatt.
Sziasztok!
Ha a szenzor a dielektromos állandót meg a hőmérsékletet vizsgálja csak , akkor talán olajállapot-szenzorból is lehetnefaragni ilyet.... lehet, hogy az olcsóbb valamivel... Modern Autókban az olaj állapotát dielektromos állandó mérésével figyelik, onnan tudja a kocsi, hogy mikor használódott el az olaj, mikor érett meg a cserére...
Megjegyzés küldése