A járművek elektronikus E85-re alakítása előtt minden esetben meg kell vizsgálni az injektor rendszert, milyen elemekből épül fel, milyen vezérléssel dolgozik.
A központi befecskendezések p&h vezérlésről beszéltünk, ehhez talán még azt érdemes hozzáfűzni hogy léteznek hengerenkénti peak & holdos vezérlések főleg nagy teljesítményű pörgős motorok esetében. Ez az átalakításkor komoly gondot jelenthet, de mivel eléggé ritka ezért majd akkor térünk ki rá ha feltűnik egy áldozat.
BMW 520i 12v (1991) - Bosch Motronic 1.3
Ami sokkal elterjedtebb az a hengerenkénti befecskendezés korai megoldása a Bosch fejlesztésű Motronic vezérlés. Ez a rendszer a hetvenes évek végétől a kilencvenes évek közepéig volt elterjedt. Nem szeretnék belemenni a Motronic részleteibe, verzióiba, minket most az injektor vezérlési rendszere érdekel. Ez a párhuzamos injektor nyitás, a szekvenciális vezérlések elődje, működését tekintve úgy dolgozik, hogy az injektorok minden befecskendezési ütemben egyszerre kapnak vezérlő jelet és ezáltal egy időben egyszere nyitnak. Az L és LH-jetronic vezérlés is ilyen módon működik, például az én 1992-es Saab 900-asom (Bosch LH 2.4) is fecskendez. Egy vastag kábel megy az injektorokig, ott ágazik négy felé. Olyan mintha központi befecskendezés lenne, csak nem egy injektort vezérelnénk a fojtószelep előtt hanem párhuzamosan hengerenként egyet a szívósorban. A vezérlés E85-re való hangolását egy központi vezérlő elektronikával megoldható. Például a svéd FlexiTune II így szerelhető az öreg Saabokhoz.
A Saab 900 esetében az injektorokig egy vastag vezeték a vezérlő szál
Átlalában Motronic rendszerrel maximum négy injektort vezérelnek. Több, régebbi hat, vagy nyolc hengeres autó esetében előfordul hogy kettő illetve három injektort van egy csapatban. Ilyen autó például az 12 szelepes 6 hengeres BMW. Itt gyakorlatilag hármasával vannak párhuzamosítva az injektorok, két vezérlő szál végzi a hat fecsi nyitását. 1-3-5 illetve 2-4-6.
De miért is érdekes ez?
Egy ilyen autó esetében - ha a vezérlő elektronika arra alkalmas - nem szükséges 6 hengeres átalakító elektronikát használni hanem elvileg két csatornás vezérléssel megoldható. Így olcsóbb az átalakítás. E85 átalakítás esetén meg kell keresni a vezérlő szálakat és ott kell beavatkozni az injektor nyitási időbe.
A feltétel az, hogy a vezérlő elektronika csatornái egymástól függetlenül tudjanak működni, illetve a csatornák terhelhetősége is tűrésen belül maradjon.
Az átalakítás ezeknek a feltételeknek megfelelő E85 átalakító elektronikával megoldható. Konkrét esetünkben Gábor egy 4 hengerre készült BioETUN elektronikával alakította át BMW 520i autóját. Az átalakító elektronika két csatornája vezérli a Motronic két injektor csatornáját. (Illetve a BioETUN V3 esetében optimális ha a négy csatorna kettesével párhuzamosítva van) A feladat elvben nem volt nehéz mégis a lambda szonda hiánya miatt akadtak problémák.
A Bioetun készülék alapból igényli a gyári lambda szabályozást. Ha ez nincs meg a beállítás sokkal tovább tart, több kísérletezést igényel ahogy a lenti történet is bizonyította.
Gábor a következőképpen meséli:
"Autószerelő lévén nem okozott túl nagy gondot a bekötés. Szerencsére az autón mindennek meg volt a helye, a gyári injektorcsatlakozóba nagyon szépen bele lehet kötni ezt a pár darab vezetéket. Még a gyári hőgomba vezetéke is itt megy el.
Bekötés után tankolás, először kipróbáltam benzines majd E85-ös állásba. A különbség nem túl sok. Kicsit rángatott az autó főleg gyorsításkor, nem úgy ment ahogy vártam, a fogyasztás 15-16 liter lett. Állítgatások után sem lett sokkal jobb a helyzet. A fő gond a lambdaszonda hiánya volt, ugyanis ezekbe a típusokba nincs.
Azt a tanácsot kaptam, hogy vegyek egy előgyújtás módosító elektronkát, mivel az autón nem lehet semmit állítani. Megvettem, beépítettem, behangoltam 5 fok plusz eltolásra és láss csodát az autó szebben járt és jobban is ment. De még akkor sem volt az igazi.
Nagyon sok állítgatás és próba után teljesen összeállt az autó. Érezhetően jobban megy, csendesebb lett a járása, jól indul és a fogyasztásom is csak 1.5-2.5 literrel nőtt meg. Ez teljes mértékbe használattól függ. Most töltöttem fel az elektronikára az új szoftvert amivel az autó még jobban gyorsul.
Összegezve: az átalakítás megérte még így is hogy plusz költségem lett az előgyújtás vezérlő miatt. Annyi javaslatom van mindenki számára aki etanollal jár, hogy az előgyújtás állítást próbálja ki.
Üdv mindenkinek!"
2 megjegyzés:
Pont mostanában kezdtem gondolkodni egy ilyen átalakításon (E34 525i-m van), de kicsit elment a kedvem, azt hittem hogy kevesebb varázslással meg lehet oldani.:(
Majd talán pár év múlva.
Üdv!Miért okoz gondot a lambda hiánya?Ha van helye a lambdának,érdemes venni bele,vagy jobb egy széles sávút bekötni a beállításhoz az ecutól függetlenül?
Megjegyzés küldése