BANNER

_

Yamaha Fazer E85-tel


Injektoros motorkerékpár átalakítása? Ugyan már. . . Kell egy profi programozható BioETUN koputer, egy kis tapasztalat, és máris szalad a gép. A múlt héten alakítottunk át egy MOTO-GUZZIt szeszesre. Most mégsem erről szeretnék írni, bár azt a beszámolót sem ússzátok meg.
Hebők Attila 2002-es Yamaha FZS600-as karburátoros gépét alakíttatta át tiszta e85 üzemre. A történet két okból is érdekes, elsősorban azért mert a Fezer igen közkedvelt motorkerékpár másodsorban mert karburátoros. Soros karbis 4 hengeres alkoholosítása nem kis kihívás. Hogy is meséli a történetet Attila?

 

A motor egy 2002-es évjáratú sornégyes karburátoros motor. A motor átalakításába mint mindenki más, a magas benzinárak miatt kezdtem bele. Először a fórumokat kezdtem bújni a tapasztalatokat böngészve. Majd kb. 1 éve minden átalakítás nélkül a sima 95-ösre rátankoltam 3-4 liter e85-öt. Ekkor igazából változást nem éreztem talán annyit hogy magasabb fordulaton kicsivel erősebbnek éreztem a motort. Majd következett az 50-50%-os arány. Még evvel is simán ment a moci mint benzinnel, ami változott, hogy indítás után a motor az 1500-as alapjárat helyett kb. 2500-as fordulaton járt nagyjából 5 másodpercig majd beállt az alapjárat. Itt már a hidegindítás is változott ami azt jelenti, hogy hidegen simán lehetett szívató nélkül indítani egy gombnyomásra indult illetve ekkor nem pörgött fel a gép hanem beállt az alapjárat rendesen. Megpróbálkoztam átalakítás nélkül a tiszta e85-tel is. Indítás után megmaradt a magasabb fordulat 5-6 másodpercig de a gázadásra kb. 1 másodperces késéssel reagált utána ugyanúgy ment mint benzinnel. Az átalakítás nélküli próbálkozások alatt többletfogyasztást nem mértem.

Most tavasszal kezdtem el konzultálni a motorszerelővel, hogy hogyan lehetne a motort 100%-ban etanollal üzemeltetni úgy hogy a karaktere ne változzon. Ő is elkezdte nézni a fórumokat és átnézett némi szakirodalmat (Amerikában volt több évig motorszerelő ott elterjedtebb ez az üzemanyag). Majd néhány hete belekezdtünk az átalakításba, ami kimerült nagyobb főfúvóka és alapjárati fúvóka cserében, valamint előgyújtást kapott a gép.

Tapasztalat: Először a negatívum ami a valamival nehezebb hidegindítást jelenti. Indítózáskor mindjárt indul, de 1-2 másodperc után leáll. Az indítást még egyszer néha kétszer meg kell ismételni utána áll be a megfelelő működés, de tekertetni nem kell indul úgy ahogyan benzinnel csak rövid idő után leáll. Más negatívumot nem tapasztaltam. És akkor a jobb dolgok: többletfogyasztás alig mérhető kb. : 2-3 dl/100 km. Kis fordulaton érezhetően nyomatékosabb, a motor hangja -lágyabb, kellemesebb-, alapjáraton egyenletesebben jár, 7500-as fordulat felett valamennyivel erősebbnek érzem, ha már kicsit is langyos a motor azonnal egy gombnyomásra indul és az alapjárat is azonnal szép egyenletesen beáll. A gázparancsokat ugyanúgy veszi mint 95-össel.

Nekem az átalakítás kb. 35000 Ft-ba került. Egy tele tanknál (22 liter) 1700-1800 forintot spórolok az éppen aktuális kútnál lévő üzemanyagár szerint. Nálunk a környéken 20 Ft-os árkülönbség is van.  Idáig nagyon meg vagyok elégedve az átalakítással és az E85-tel. /p>

Ez a rövid beszámoló azonnal felkeltette érdeklődésem és azonnal többre szomjaztam. Kértem Attilát szivárogtasson ki valamit a konkrét értékekből. Jött is a válasz:

Először a motorról mert nem biztos, hogy mindenki ismeri: 2002 évjáratú Yamaha FZS600 Fazer sor négyhengeres 95 lóerő vízhűtés 16 szelep hengerenként egy karburátor. Ebből adódóan kellet az átalakításhoz 4 főfúvóka 4 alapjárati fúvóka. A fúvókaszettről érdeklődtünk itt Magyarországon ami nálunk 46 e forint lett volna (direkt nem írtam, hogy hol mert nem akarok senkit megsérteni), amit külföldről a karburátorgyártótól - postaköltséggel együtt - megrendeltünk 21 e forintért. Mikuni típusú karburátor van a gépen. Az említett 35 ezres költség fennmaradó része a munkadíj a szerelőnek.

A főfúvóka 125-ösről 145-re lett cserélve az alapjárati 90-ről 115-re. Kapott még előgyújtást a motor kb. 1,5 fokot. Majd karburátorbeállítás szinkronizálás.


A fogyasztás 95-ös benzinnel 4,5-6 liter között mozgott használattól függően. E-85-tel idáig 5,3-6,4 között mértem de etanollal hosszabb túrán meg nem voltam ahol sima benzinnel 5 liter alatti fogyasztásokat mértem, de etanollal szerintem hosszabb úton kb 5 liter körül kell hogy legyen.
Érdekességként annyit, hogy nemsokára Németországba indulunk a motorral a Bódeni tóhoz.

Amit az első levélben még nem írtam, hogy a motor végebessége 10-15 km/h-val csökkent, de ezt csak kíváncsiságból próbáltam ki, nem vagyok egy végsebességmérő motoros, de az átalakítást is úgy kezdtem el hogy nem a végsebesség a fontos, nem tuning volt a cél, igaz ezt is meg lehetett volna oldani. Nekem az volt a fontos, hogy megmaradjon a motor karaktere, illetve a fogyasztás ne nőjön jelentősen. Idáig az a tapasztalat, hogy az elvárásoknak megfelelő lett a motor.

Üdv Attila!

 Ami a történethez szorosan kapcsolódik. A hét végén – 2010. május 8-án – a Duna Plzánál  Motorrevüs  a legnagyobb ingyenes motoros rendezvényének ad otthont. A rendezvényen a Magyar Bioetanol Szövetséggel sátra alatt megtekinthető lesz a fent bemutatott Fazer és az alkoholos GS is. Mindenkit szeretettel látunk. Én ott leszek.

A rendezvényről részletek.
 

6 megjegyzés:

Bishop_civic_turbo írta...

Húú, elég sűrű a programom szombatra de tervezem, hogy kimegyek az alkoholista Jawa-mal!

Égő Ákos írta...

@Bishop_civic_turbo: gyere, gyere, szerintem jó kis buli lesz.

kutya_zzr írta...

Ez szép, hogy ilyen jól működik, de mi történik akkor, ha egy túrán épp nincs E85-öt forgalmazó kút a közelben?

index-cenzura.biz írta...

és akkor most beszéljük meg, hogy pontosan mit is tesz tönkre a hengerben a tömítéseken kívül az etanol.

Mert a gixernél a garit automatikusan elveszted az első ilyen tankolás után.

attilahebok írta...

@index-cenzura.biz: Nekem a beszerelés óta eltelt 4 hónap és 5000km alatt semmiféle meghibásodásom nem volt.Még benzinszűrőt sem kellett cserélnem.A garanciavesztésről meg annyit, hogy új autót alakítattam át gázüzemre, felhívtam a szalont a garanciával kapcsolatban és nem veszett el a garanciám. Több ugyan olyan autó tulajdonosa is érdeklődött a gázüzemű átalakításról és elmondták, hogy a garanciaidőn belül azért nem alakították át az autót gázosra, mert a márkakereskedésben ahol vásárolták az autót azt mondták, hogy megszűnik a garancia.Szóval szerintem ez attól függ, hogy melyik szalonban érdeklődsz.

Unknown írta...

Én egy 1990-es VFR 750F-ben próbáltam kb 2 éve. Az eredmény az lett, hogy menni ugyan ment, de egy kényszerű kb. 1 hónapos állás után nem indult többet. Mint kiderült, a tűszelep tömítését oldotta meg, ami így megragadt és nem eresztett át üzemanyagot.

Megjegyzés küldése