Nagyobb az érdeklődés mint amire számítottam. Napközben töltenem kellett a telefont olyan sokan hívtak az E85-tel kapcsolatban. Legtöbben már tájékozottak a témában, de a „megeszia gumialkatrészekete?” kérdés csak-csak felbukkan. A legtöbben az átalakítás technikai megoldásaira kíváncsiak, de interjút kért az Infó és a Kossuth rádió is.
Az örömöm még sem teljes. Mint már az előző posztban írtam sajnos nem az E85 árcsökkenése hanem az benzin árának növekedése miatt fordult a figyelem ismét a bioetanol irányába.
Egy január 3-ai hír viszont kicsit felvillanyozott. Lehetséges, hogy felborul a hazai etanol monopólium?
Talán ilyen lesz a hazai Fagen üzem is
A hír szerint Magyarországon épít üzemet a Fagen amerikai bioetanol óriásvállalat. A cikk eredetije itt olvasható angolul, de a Napi Gazdaság is írt róla, sőt a bioetanol fő ellenzője az index.hu is beszámolt róla két mondatban.
Persze részleteket eddig nem ismerünk. Nem tudjuk milyen technológiával fog működni és milyen nagyságrendű a vállalkozás, illetve egyáltalán szándékozik e a hazai piacra betörni. Pár évvel ezelőtt a svéd SEKAB-nak is voltak hasonló ambíciói (még ingatlanokat is vásárolt), de az csúnyán kudarcot vallott. Az ellenzők döngethették is a mellényüket: íme a bioetanol halála, még a SEKA is meghátrált. Információim szerint ők a brazil alkohol egy részét probálták volna kiváltani a hazai szesszel, de a támogatáson csúszott el a dolog. Hogy pontosan mi volt a háttérben talán sosem derül ki, ha egyáltalán ez érdekelne még valakit.
Ron Fagen hobbija a repülés
A számítások szerint Magyarország körülbelül 3-4 nagyobb kukorica feldolgozó alkohol üzemet képes elvinni a hátán. Ezek az üzemek a hazai mezőgazdaságra építve igazán jól jöhetnek annak ellenére hogy szinte mindegyik külföldi beruházás. A jelenleg egyedüli E85 gyártó - a Hungrana Kft. is osztrák és kanadai tulajdonú.
Persze hallani magyar kezdeményezésekről is, tudomásom szerint évekkel ezelőtt 36 üzemre adtak ki engedélyt. A Napi gazdaság is megemlíti a Győr Distillery-t (vajon miért angolul?) azaz a Győri Szeszgyár zrt-t ami tévedés ugyanis nem gyártanak üzemanyagot, csak vegyipari- és az élelmiszeripari etil alkoholt, illetve szó van a az Első Magyar Bioetanol kft-ről is ami sajnos nincs kész. Információim szerint viszont az Etanol-Line Kft Vácszentlászlói etanol üzeme túl van a tesztüzemen, illetve keveset hallunk a szlovákiai E85 gyáráról az ENVIRAL-ról ami a MOL beszállítója.
Szóval érdeklődve várom a folyatást a Fagennel és a többi hazai gyárral kapcsolatban és akkor talán egyszer E85 árcsökkenésről is beszámolhatok.
6 megjegyzés:
Örömmel olvasom, hogy kezd a köztudatba is beférkőzni az E85. Ma hajnalban - mikor máskor - (1:30 körül) láttam egy riportot az m1-en egy bácsival (Oláh György) aki a széndioxidból kíván találmányával metanolt előállítani. Azért írom ezt mert ott felmerült az E85-is mint üzemanyag de azt mondák h hosszú távon és nagy mértékben nem kivitelezhető mert túl sok termőföldet emészt fel, és különben is sokkal több van széndioxidból. Minden esetre érdekes találmány most utána is olvasok.
Ákos, van vagy lesz valami változás az e85 szabványt illetően mostanság? Mert faterom azt mondta, mintha úgy hallotta volna hogy 70% lesz az etanol és 30% a benya...
El tudom képzelni hogy benzin piacban való nagyobb érdekeltség miatt hoznak ilyen döntéseket országunkban...
Az okés, hogy a mostani szabvány is engedi a 70%-ot de nem jellemző gondolom.
Tasziló bácsi benzinkútja miért nem szerepel a holtankoljak.hu-n???
Amúgy a benzin ára lassan eléri a 330 at ,innentől kezdve lesz nagy fellendülés.
@Gyurma73: Ha figyelmesen elolvasod kérdésem, akkor az arra vonatkozott, hogy lesz-e ilyen. Nekem nem kell hogy legyen ilyen, meg olyan. Felőlem tiszta etanol is lehet annak jobban örülnék, mert kevésbé függene a benzin áraktól és még környezet barátabb lenne.
A holtankoljak.hu -nak szépen be tudják küldeni a kút tulajok, vagy akár te is hogy hol van olyan kút ami nincs rajta az oldalon. Mellesleg Vácon is van egy e85 kút ami szintén nincs a holtankoljak.hu-n.
tegnap elött 220-ért adták a lötyit szal korrekt az ár, bár még mindig a 208-forintos a tuti nekem!
Tudtommal külön csinálnak téli anyagot, amiben 30% benzin van, és külön nyárit, amiben 15-20%.
a hungrana csak egyféle "e85" üzemanyagot állít elő ilyen-olyan problémák miatt, egy amolyan közteset, kb E80
Megjegyzés küldése