BANNER

_

Gyári 1983-as Toyota Celica Supra alkohollal


Ahogy sajnos emelkedik ismét benzin ára egyre több érdeklődő fut be hozzám az alkoholos használattal kapcsolatban. Mindenkinek megmozgatja a fantáziáját az elsőre jóval olcsóbbnak tűnő üzemanyag. Az alábbi tapasztalat - melyet Lojko Gergely (WINY) küldött - bizonyítja, hogy az öregebb autók is örülnek a szesznek, sőt ha megnézzük az utolsó táblázatot kiderül hogy alkoholos üzemben a szennyezőbbnek tartott régi járművek is környezetbaráttá válnak.

"Az autó:
1983-as  Toyota Celica Supra a kedvenc kísérleti alanyom. Amit érdemes tudni róla: 2800 cm3, sor hat, DOHC, hengerenkénti injektor, hátsókerékhajtás, 8,8:1 kompresszió (gyári adat), 170 ló,  280 Nm (szintén a gyári) és a kedvenc adatom a 275,000 km futásteljesítmény. Egyelőre a teljes felújításra és a korhű tuningra törekszem. Ez elég nehéz az átlag kereset mellett ezért jelenleg nem engedhetem meg magamnak az átalakítást.



Tapasztalatok:

Tavaly augusztus óta használom a gépet különböző etanol/benzin keverékkel 10/90-töl a 90/10-ig. Teljes mértékben hőmérséklet függő volt a dolog, télen a 90% benzinhez ment a 10% etanol amit később változtattam 70/30 arányra és hozzászoktam, hogy csak harmadszorra indult be a mínuszokba, és járatni kellett másfél percig indulás eljött. De utána ment mint a barom, hidegen nagyon húzott. Jelenleg az 50/50-es keverési arányt használom, ha hosszabb útra megyek akkor a 70 etanol/30 benzin, hisz felmegyek a pályára beállok 3000-re és takarékosan gurulok. A mindennapi használatban megmaradtam az 50/50-nél mert akkor éreztem igazán az előnyeit és nem merült fel magasabb fordulaton a szegény keverék érzése. 5500 km megtétele után döntöttem az üzemanyagszűrő csere mellett de pusztán kíváncsiságból. Érdekelt mennyire koszolódott  el vagy lesz-e valamilyen változás a cserétől. Mivel utoljára 1993-ban volt cserélve Németországban egy Toyota szakszervizben így nem ártott. Úgy vettem észre nem volt elkoszolódva, bár az újjal határozottan jobb lett a gázreakció.
A lényeg, hogy egy olyan autót használok E85-tel ami 26 éves, közel 300ezer km van benne, gyári motorral és gyári üzemanyag alkatrészekkel. A 6500 fordulaton történő tiltásról annyit, hogy 220 km/ó végsebesség szerepel a kilométerórán és mióta használom 6000-en 230-al kiakasztható.



Az átépítés:

Gondoltam a benzin/e85 átalakító elektronika megvételére is bár igazából mást terveztem. Annyi előnyét láttam, hogy kapcsolható a benzin/etanol használat. A terveim szerint szerettem volna a Supra 3000cm3 injektor fúvókáit betenni, egy üzemanyagnyomás mérőt és egy széles sávú lambda szondát. A motorban a szokásos tuning (nagyobb szelepek, hengerfej polir stb.) és szeretném a kompressziót emelni minimum 9,5:1 arányra bár ez még kérdéses. Ha full etanolos lesz akkor  11:1 kompressziót vagy nagyobbat, ha vegyes használat lesz akkor 9,5-9,8 minimum, hogy tudjam még 98-as benzinnel használni ha esetleg még nem terjed annyira az etanol vagy olyan helyre tévedek ahol nem kapható. Minden esetre szeretném kihasználni a 105-106 oktán előnyeit is.
Aztán persze az autón is látható lesz messziről az etanol tuning, hisz az optika/matricázás miatt messziről lássák, igenis van értelme. A 70-80 évekbeli NASCAR autó matricázást szeretnék. Oldalára, tetejére versenyautó stílusú nagy E85 matrica menne, mintha 80-ban a pályáról szökött bio versenygép lenne.

A végére néhány érdekes zöldkártya adat:

1983-as Toyota Celica Supra, 273 000 km-el
  gyári adat 2008. május 22. 2009 június. 2.
üzemanyag benzin benzin 50% 95-ös benzin és
50% E85 bioetanol
alapjárat [1/min] 600-900 870 870
CO [%] 0,0-1,5 1,37 0,19
CH [ppm] 400 328 135
Emelt üresjárat [1/min] 2500-3000 2758 2822
CO [%] 0,0-1,5 1,26 0,22 !!!



... ÉS MINDEZ EGY 1983-AS (26ÉVES) AUTÓVAL AMIBEN JELENLEG PONTOSAN 273 EZER KM VAN MÉG BONTATLAN BLOCKAL.
10 HÓNAPJA MEGY ETANOL KEVERÉKEL ÉS TÖBB MINT 17000 KM-T TETT MEG VELE MINDENNEMŰ ÁTALAKÍTÁS ÉS MEGHIBÁSODÁS NÉLKÜL."

 

(Gergő)

8 megjegyzés:

atimanó írta...

Nekem egy Skoda Fábia 1.4 MPI autom van!
Mindenféle átalakitás nélkül használom az E85 üzemanyagot.ugy ahogy a benzin kuton adják keverés nélkül.
Én is tökéletesen meg vagyok elégedve vele és csak 1 liter töblet fogyasztás mutatkozott.Aki ezt nem hiszi probálja ki mert addig én sem hittem el amig nem probáltam ki!
Azért ez nem semmi!
Üdv mindenkinek.

Szsrobert írta...

Szép autó. De amit utána kell fizetni állambácsinak... :-(

BlackySwiftGTi írta...

@atimanó: mert a te tulspékelt computered az üzemanyaghoz igazodik. de ha a légtömegmérőd meghibásodik akkor letilt a computer!
Német és szlovák autó úr isten :((
Vegyetek már japán autót és ébredjetek fel!
Tapasztald meg a teljesítményt (ami nem csak papíron van) és a gyorsulást!!!!
I'LOVE SUZUKI SWIFT GTI!!!!

BlackySwiftGTi írta...

@atimanó: mert a te tulspékelt computered az üzemanyaghoz igazodik. de ha a légtömegmérőd meghibásodik akkor letilt a computer!
Német és szlovák autó úr isten :((
Vegyetek már japán autót és ébredjetek fel!
Tapasztald meg a teljesítményt (ami nem csak papíron van) és a gyorsulást!!!!
I'LOVE SUZUKI SWIFT GTI!!!!

BlackySwiftGTi írta...

@atimanó: mert a te tulspékelt computered az üzemanyaghoz igazodik. de ha a légtömegmérőd meghibásodik akkor letilt a computer!
Német és szlovák autó úr isten :((
Vegyetek már japán autót és ébredjetek fel!
Tapasztald meg a teljesítményt (ami nem csak papíron van) és a gyorsulást!!!!
I'LOVE SUZUKI SWIFT GTI!!!!

WINY írta...

@Szsrobert: Csá!Nem olyan gáz a fentartása.Ha nem figyelem a 8-18közti fogyasztást(attól függ milyen nehéz a lábad),akkor kimondottan olcsó.Az autó elmúlt 25éves és belépet a junior old timer kategóriába.A biztosítása évi 15ezer forint.

WINY írta...

@Szsrobert: Csá!Nem olyan gáz a fentartása.Ha nem figyelem a 8-18közti fogyasztást(attól függ milyen nehéz a lábad),akkor kimondottan olcsó.Az autó elmúlt 25éves és belépet a junior old timer kategóriába.A biztosítása évi 15ezer forint.

WINY írta...

@Szsrobert: Csá!Nem olyan gáz a fentartása.Ha nem figyelem a 8-18közti fogyasztást(attól függ milyen nehéz a lábad),akkor kimondottan olcsó.Az autó elmúlt 25éves és belépet a junior old timer kategóriába.A biztosítása évi 15ezer forint.

Megjegyzés küldése