BANNER

_

Az új etanol hajtómű veri a benzinmotorokat


A napokban láttam a gizmag.com-on a hírt, amit a Ricardo Inc. oldalán is megtaláltam. Az eredeti cím (Az EBDI etanol hajtómű felülmúlja a benzinmotorok hatékonyságát),  igen ígéretesen hangzik, és valóban a motor is elvetemült. Végre valami ami egy kicsit szakít a hagyományokkal.

A Ricardo Inc, az autóipari technológiák egyik specialistája nyilvánosságra hozta legújabb fejlesztési eredményeit, amellyel olyan teljesítményszintre optimalizálja etanol üzemű motorblokkjait, amely túlszárnyalja a benzinüzemű motorok hatékonyságát és megközelíti azt a szintet, amit csak legmodernebb dízel motorokkal érnek el. A technológiát EBDI-nek nevezik (Ethanol Boosted Direct Injection, vagyis etanol töltéses közvetlen befecskendezés), és az etanol legelőnyösebb tulajdonságait használja ki - mint a magasabb oktánszám és a magasabb párolgáshő - ezzel megalkotva a megújuló üzemanyagok új forgatókönyvét, amely független az ásványolaj árától.

"A megújuló energiák felhasználhatóságának kutatása, amely végeredményben az energia-függetlenséghez vezethet - elsődlegesen fontos cél a Ricardonál," - nyilatkozta Dean Harlow, a Ricardo Inc. elnöke. "Elvetettük néhány múltbéli theoretikus véleményt, és minden erőnkből igyekszünk, hogy az alternatív energiaforrásokat felhasználó technológiákat a való világban is használhatóvá tegyük. Az EBDI hajtóműprojekt remek példa erre, mivel ez megfordítja a benzin-etanol egyenletét. A dízel motorok teljesítményét kínálja az etanol költségén, miközben a motor működik etanollal, benzinnel vagy akár a kettő keverékével."

Az EBDI-vel több technológiai kihívás megoldható, amivel a flex-fuel motorok szembetalálták magukat, mivel azokat egyszerre próbálják optimalizálni alternatív üzemanyagokra és benzinre is. A jelenlegi flex-fuel motorok benzines társaikhoz képest 30%-kal többet fogyasztanak, amikor etanolkeverékkel, pl. E85-tel üzemelnek. Az EBDI motor jelentősen javítja az etanol hatékonyságát, és a dízel motorokéval összevethető hatékonysági szinten működik.

"A való világban ez a hatékonyság azt jelenti, hogy az EBDI használatával a fosszilis üzemanyagokhoz képest csökkenthető a tényleges szállítási költség, és tesszük mindezt megújuló energiaforrással - az etanollal," - mondta Rod Beazley, a Ricardo Inc. motorbenzines termékfejlesztő csoportjának igazgatója. "Olyan technológiák kombinációját alkalmazzuk az EBDI motorban, amelyek kihasználják az etanol többi üzemanyaggal szembeni előnyét, mint pl. a magasabb oktánszám, vagy a magasabb párolgáshő. Anélkül, hogy túl műszakiak lennénk, ez azt jelenti, hogy nagyobb turbófeltöltést alkalmazhatunk, mivel az etanol nagyobb hengernyomást tesz lehetővé. Ezen kívül számos fejlett technológiai megoldást is alkalmaztunk, mint a direkt befecskendezés, a változó szelepvezérlés, az optimalizált gyújtás és a továbbfejlesztett kipufogógáz visszavezetés, ezeknek köszönhetően még nagyobb teljesítményt is sikerült kicsikarnunk a motorból, mint amekkora benzinnel lehetséges lenne."


A prototípus EBDI 3,2 literes, V6-os motor, melyet kifejezetten a SUV-ok nagy köbcentis benzines vagy turbódízel motorjainak kiváltására szánnak. A motor első beindítása és a kezdeti fejlesztések után már meg is találták a prototípus helyét: egy kétkerék-meghajtású platós teherautóba fogják beépíteni még az év végéig. Beazley kihangsúlyozta, hogy a technológia tág határok között használható. Az alkalmazások messze túlmutathatnak a személyautók és a könnyű kisteherautók iparán. "Képzeljenek el egy mezőgazdasági gépet, amely azt égeti el, amit arat, - kukoricát, cukornádat vagy bármely más megújuló energiaforrást. Számos iparágban jelenthetne óriási költségmegtakarítást. "

Az EBDI projekt a Behr, a Bosch, a Delphi, a Federal Mogul, a GW Castings és a Honeywell jövőbeni együttműködését vetíti elő a kifejezetten ígéretes technológia előremenetele és sorozatgyártásra alkalmassá tétele érdekében.

A kutatóprojektet a Ricardo Inc. a Detroiti Technologiai Campuson dolgozta ki.

3 megjegyzés:

IQLight írta...

...3,2 literes, V6-os...
Mikor lesznek már 800 köbcentis, sornégyesek, 110 lóerővel, 3,5 literes fogyasztással? Az lenne az igazi áttörés, nem ez. :(

SYA írta...

Azért ez sem rossz tekintve hogy:"egy kétkerék-meghajtású platós teherautóba fogják beépíteni"
Elöször a fuvarozásban terjed el majd a technológia és később jöhetnek a személykocsik. Remélem tényleg nagy jövő előtt áll ez a bioetanol projekt és Magyarország ténylegesen ki fogja aknázni a lehetőségeit, ill. a válság sem fogja dugába dönteni max. hátráltatni a tervezett etanolüzemek megvalósítását.

IQLight írta...

Nono, szó sem volt fuvarozásról. Az eredetiben "dual-wheel pick-up truck" van írva, ami mindenre alkalmas, csak fuvarozásra nem. Ha ott beválik, akkor jönnek a SUV-ok, ergo a sok városi csatahajó és aszfaltterepjáró motorja lesz.

Megjegyzés küldése