BANNER

_

Etanol a Simsonba!


Az MZ-s tapasztalatok mellé megérkezett a hiánypótló Simson is


Igazából a sok E85-ös cikk és egyik barátom ösztönzésére (aki szintén Etanollal járatja kocsiját), no és persze kiváncsiságból is nekivágtam 1989-es Simson S51/E motorom és Audi 100 KE-III Jetronic-os autóm E85 tesztelésére.

Mivel a motort többet használtam és sokkal jobban reagált az etanolra, jelenleg arról írok bővebben és - ha van rá érdeklődés - később megosztom Audis tapasztalataimat is .

Nekem a kis motorom 2 hónapja jár 100%-ig E85-el és semmit nem változtattam rajta a benzines üzeméhez képest. Igaz, hogy 3-4 éve már a benzines üzemhez át lett alakítva.



Az átalakítások sora:
  • direktszűrő
  • 10,5 kompresszió viszony
  • 3 pólusú NGK gyertya (Audiból :-) )
  • Kipuffogógázok visszafolytásának csökkentése
  • 60köbcentis motorblokk és hengerfej
  • picit nagyobb méretű főfúvóka


Mivel a Simsonon alapból 3 tömítés van csak a benzin útjában (benzincsap, porasztó tömítés, porlasztó-motorblokk tömítésí) ezért nem féltem rögtön 100% etanolt tankolni bele. Kiváncsi voltam mit művel a motor úgy, hogy még a porlasztóban lévő fuvokákat is meghagyom ahogy a benzin üzemmódban működtek. Egy dolgotól tartottam csak: az előgyújtástól. Mivel ez már '89-es modell ezért 12V-os rendszerű és tirisztoros gyújtású.

És ekkor ért a meglepetés!
A motor teljesítménye, végsebessége nem változott számottevően. Értsd: ugyan úgy megy, ugyan úgy gyorsul, csak gondolom a motor karaktersiztikája változott kicsit. Fogyasztása nőtt kb. 15%-al. De még az alapjárati beállító csavarral sem kellett szöszmötölnöm. Minden maradt benzines módban!!!

Hogy miért reagálhat ilyen jól az etanolra nem tudom. De gondolom a magas kompresszió sokat nyom a latban (ezért nem kell neki előgyújtás állítás, mert így is kopogás határon volt...), a másik, hogy 2 ütemű és bizonyos mértékig a robbanások ereje és fordulatszám is szabályozza a beszívott benzin-(akarom mondani etanol) levegő keveréket.

Szóval Simsonos társaimnak csak ajánlani tudom a 205-215Ft/l körüli üzemanyagot, mivel olcsóbb mint a benzin és még kíméli is a környezetet. Főleg az 1:60-as aránnyal, mert így a kipuffogóm csont száraz és nem olaj folyós!


Ja még annyit tennék hozzá az MZ-s cikkhez, hogy én 1:50 vagy 1:60-hoz adagolom a főként Shell 2T teljesen szintetikus (piros szinű) vagy MOL Arol 2T olajat és nekem nem jelentkezett  besűrűsödés illetve "méz" képződés ahogy ő emlegette. Igaz 1 hétnél többett nem igen állt a motor. Ráadásul az én Simsonom fűtőtt garázsban lakik. Talán ez is számíthat.

Az Audi, bár nem rángat, de elgyengült az etanollal. És az alapjárata is 900-ról 750 körülire esett vissza. Szóval most benzin nyomás szabályzón meg hasonlókon elmélkedek és talán megírom mi lett  utána.

Az etanol legyen veletek!

Üdv!
Dudás Bálint

8 megjegyzés:

Pálmai Gergely írta...

Szerinted audi 80 -as ba belelehet önteni a bioetanolt?

Égő Ákos írta...

Módosítás nálkül csak keverve ajánlom. De egy kis elektronika és már mehet is bele tisztán.

Macibácsi írta...

Szeszt a Simsonba!
Én tavaly óta járok etanollal vele,javaslom hogy a szívató fúvókáját is cseréld nagyobbra,én szívtam vele eleget tavaly télen.Az enyém kicsit öregebb,75-ös,így egy kis előgyújtás állítás szükséges volt, de azóta tuti. Másik: felejtsétek már elvégre az ásványi olajokat! Légyszi!És legvégül: öregebb járgánynál célszerű egy tiszta szűrőt betenni,el sem hiszitek a szesz mit ki nem takarít a tankból!

Norbika18 írta...

Halli!
azt akarom kérdezni hoyg mért van az hogy csak szivatoval megy nekem a simom???szivatonélkül szépen el pöfög de ahogy oda huzok neki el kezd fuladozni.
Simson s51 12v megszakitos!!
és semmit se takartitoam ki kifogyot belöle és egyböl e85 öt tankoltam bele 1:50 arányban.

Norbika18 írta...

@Égő Ákos:Hát rájötünk faterral hoyg fuvoka csere lesz!!de ma is el voltunk haverokkal motorozni és 5 orán keresztül mentünk 5litert tankoltam bele 1:50 arányban és mire haza értem olyan max 2,5 liter E85 marat a tankban!!2 ora és 30 után kellet meg álnom gyergyát cserilné mert beköpte!!! Nekem eléggé sok külnöbséget vettem észre a motornál azt hogy erösebb lett meg nyomatékosab mert irták it fent hogy semmi különbséget nem vett észre a srác pedig nekem lett!! ez attol si lehet hogy jo formán gyári az egész simo???hát meg éri tankolni mert 1100ft volt az 5 liter e85+ 900ft ért vettem egy arol 2t olajat!!:D

Billz írta...

Nos a simsonnal azóta is etanollal járok és semmi baja. Bár olyanokat hallani, hogy a főtengely szimmeringeket kikezdheti. Nekem ennyi év alatt nem tett bennük kárt.
Ami viszont kijött ennyi év alatt. Nem szabad túl sűrű keveréket csinálni. 1:60-1:70 alatt bizonyos olajak tényleg "mézesednek"! Csak szintetikus olajat használok már.

Billz írta...

Jah csak a főfúvókát cseréltem. Az 85-ös méretű. Átállítottam a shubert és beállítottam az alapjáratot. Tökéletesen üzemel. Egész nyáron a motorral és benne etanollal jártam dolgozni.

Billz írta...

Milyen Audiba és milyen arányban?
100%-ban nem ajánlott átalakítás nélkül.
Ha injektoros akkor átalakítható de nehezen.
Ha porlasztós akkor is átalakítható egy csomó fúvóka cseréjével. Macera viszont ilyenkor benzinnel is járni.

Megjegyzés küldése