Mint tudjuk, a július 1-jével 20-ról 25%-ra emelkedik az általános forgalmi adó, és többek között nő az üzemanyagok jövedéki adója is. Bár az E85 bioetanol alkohol tartama jövedéki adómentes, a hozzákevert motorbenzin miatt érinti a jövedéki árváltozás is.
A 42/2005 (III. 10) Korm. rendelet rendelkezik a bioüzemanyagok közlekedési célú felhasználása egyes szabályairól, és a 2058/2006. (III. 27.) Korm. határozat a bioüzemanyagok gyártásának fejlesztéséről és közlekedési célú alkalmazásuk ösztönzéséről. A bioüzemanyagok konkrét adótartamát eddig a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 2003. évi CXXVII. törvény határozta meg. A földi halandónak beletörik a bicskája a jogszabályok értelmezésébe, én többször nekifutottam – de olyan mint az érdi közlekedés - amikor már úgy érzem, hogy jó úton haladok, egyik pillanatról a másikra rádöbbenek, hogy csúnyán eltévedtem.
A júliusi általános forgalmi adót és a jövedéki adót érintő módosításokat a 2009. évi XXXV. törvény első része tartalmazza. Összefoglalva a lényeget, az E85 esetében továbbra is csupán a benzintartalom után kell jövedéki adót fizetni. Persze ez sem olyan egyszerű, mivel az E85 összetételét meghatározó MSZ CWA 15293:2006 szabvány rugalmas. A gyártás során többféle alkohol/benzin aránnyal, úgynevezett fajtakóddal dolgoznak. Ennek következtében minden fajtakódhoz más-más jövedéki adó tartozik.
Egységesen nem jelenthetjük ki hát, hogy az áremelkedés x forint lesz. Ráadásul az emelés mértéke az üzemanyagot forgalmazó cégtől is függ. Vajon vérszemet kapnak e az emelkedő kereslet hatására, vagy meg tudják tartani a reális árat?
Annyi biztos, hogy hogy a jövedéki adó emelése után az E85 esetében körülbelül 3-4 forintos emelkedésre számíthatunk. Persze mindez áfa nélkül. Ha a magasabb áfát is beleszámoljuk, úgy akár 8-10 forint emeléssel is találkozhatunk a benzinkúton.
A benzin árának emelkedése a holtankoljak.hu munkatársának jóslatai alapján 18-20 forint lesz. Az adótartalma hazánkban 53%-ról 56%-ra növekszik, ami már uniós középmezőnynek számít.
Tehát a most is majdnem 100 forintos E85/benzin árkülönbség tovább nő, és a többletfogyasztás ellenére az alkoholos autózás egyre jobban megéri.
Sajnos nem tudom tiszta szívemből azt mondani, hogy hála Istennek.
2 megjegyzés:
Az már biztos, hogy az esedékes 800 km-es utat nem benzinnel teszem meg.
Autóval.
Tartalékolni kell.
Megjegyzés küldése