BANNER

_

Passat V6 és az E85


Sokszor beszéltünk már róla hogy az E85 üzemre való átállásnak számos módja van. A legegyszerűbb és evidens megoldás az eredeti komputer áthangolása, ahogy ezt gyárilag is megteszik az FFV autók esetében. A gyári értékek átírása egyes típusoknál viszonylag egyszerű feladat, még szoftver is fellelhető és kellő kitartással és bátorsággal házilag is elvégezhető. Melegben ez a módszer tökéletes lehet, de a hidegek beköszöntével a hidegindítással lehetnek bajok. Egy ilyen történetet mesél el Viktor.

"Az alany egy amerikai piacos 2000-es évjáratú VW Passat, 30 szelepes 2.8-as V6-os motorral, manuális váltóval szerelve. 4 lambdaszonda, 4 katalizátor, szenzorok ezrei, és egy remek Bosch Motronic ECU működteti a paripát, a 193 gyári paci pont megfelelően lódítja meg a több mint 1.5 tonnás testet. Persze ezt is sokáig benzinnel használtam, aztán úgy 1 hónappal ezelőtt egyik kedvenc oldalamon, az injektor.hu-n láttam meg Besze Úr írását, amelyben a saját autójával és az E85-el kapcsolatos tapasztalatait taglalta. Elkezdett érdekelni a dolog, így jutottam el Égő Ákos két oldalára, az etanol.blog.hu-ra, és a www.e85tuning.hu-ra.  Itt minden infót magamba szívtam, meggyőzött a dolog és elhatároztam hogy kipróbálom az etanolt.

Egy ideig 50-50%-os keverékkel jártam, és gyűjtögettem az elektronikára, mert cél a 100% E85 használata volt. A neten böngészve egy amerikai fórumon akadtam egy programra, amit egy kis ottani tuningcég állított össze, eredetileg a kint nagy kultusznak örvendő 1.8T motor chip utáni finomhangolására. Sokáig ingyenesen letölthető volt az oldalról, most már csak fórumokon böngészve elérhető. A program képes módosítani a gyári értékeket az ECU EEPROM-jában, megkerülve a gyári protokollokat. A program kezelőfelülete a következő képpen néz ki:


14 csatornát láthatunk, melyek a teljesség igénye nélkül a következőek:

  • alapjárati fordulatszám
  • üzemanyag mennyiség növekvő terhelésnél
  • üzemanyag mennyiség csökkenő terhelésnél
  • indításkori üa mennyiség
  • üa mennyiség a felmelegedési szakaszban
  • hosszú és rövidtávú üzemanyagkiegyelítés
  • előgyújtás szöge
  • stb..

Gondoltam egy próbát megér a dolog, így kipróbáltam, 2-3 50-50%-os arányú tankolás után teletankoltam tisztán E85-el, de nem voltam biztos a dolgokban, ezért Besze Úr műhelyébe is elvittem a kocsit, itt menet közben log-oltuk az adatokat, és állítottunk a fenti program segítségével. A gyári Motronic egész ügyesen alkalmazkodott az új üzemanyaghoz, gyári értékekkel 20% körüli hosszútávú üzemanyag kiegyenlítés volt szükséges az ECU részéről, melyet a 8-as és 10-es csatornák állításával 6-8%-ra sikerült visszaszorítani (0% az ideális állapot). Ez azt jelenti, hogy az általunk módosított gyári értékekhez képest 6-8%-ot kell dúsítson az autó hosszútávon. Ez a kis érték egy ennyit futott autónál már lehet valamilyen fals levegő okozta többlet (akár kipufogónál is), amit a lamdba szonda bőven kezel, hisz hibakódot csak tartós +- 25%-os eltérésnél fogunk kapni, így további finomhangolásra nem volt szükség.


Az egyetlen „fehér folt a térképen” a hidegindítás, amivel jelenleg is küzdök. A 4-es és az 5-ös csatornával játszva próbálom elérni hogy elsőre induljon hidegben is, de mivel sajnos itt nem rendelhető a különböző hőmérséklet értékekhez különböző A/F arány (mint pl a BioEtun-ban), így elképzelhető, hogy 100% E85 üzemben téli felhasználásra alkalmatlan ez a program.

Az előgyújtás is szabályozható a programmal, itt a mindenkori értékhez adja hozzá az általunk beállított plusz értéket, de természetesen a kopogás szenzorok szükség esetén visszavesznek belőle, ennek ellenére ezzel finoman kell játszani, ugyanis a túl előretolt előgyújtás a motor tönkremenetelét is okozhatja. Ezt is még próbálgatom, de a Vag-Com-al logolt értékek alapján iszonyatos különbség van még a 98-as benzinhez képest is. Alacsony fordulaton magas terhelésnél sokkal kevesebb a belenyúlás az ECU részéről, és helyenként kétszer magasabb előgyújtás értékeket lehet mérni E85 használatával a benzinhez képest.

Fogyasztás: itt korrektül és kíméletlenül mutatja a board computer, mert itt nincs külső elektronika, ami az ECU tudta nélkül hosszabbítaná az injektorok nyitvatartását. Városban az eddigi 11-13 liter helyett 14-16 liter, országúton az eddigi 9 helyett 11 körül fogyaszt, de egyenlőre nem volt hosszabb utam. Általában erős forgalomban 40% országút és 60% város arányban járok, max 15km-ekre, szóval útjaim fele hideg motorral történik. Így az elmúlt 500km átlagfogyasztása 13.6 liter/100km, ami kb. 30%-os többlet a benzines 10.5-es átlaghoz. Ezeket mind a BC-ből mentettem ki, tankolásos mérést csak megvételkor csináltam, akkor pontosnak bizonyult az autó műszere, de most újra meg fogom tenni. Ennek ismeretében durván 5 Ft-ot spórolok km-enként (E85: 210 Ft, Agip 98: 320 Ft), plusz a nyugtató tudat hogy sokkal kevésbé szennyezem a környezetet – ami egy ilyen benzinfalónál nem elhanyagolható -, és érzésre sokkal jobban indul meg az amúgysem nyomatékszegény motor. Előbb utóbb tervezem a fékpadi mérést is, nagyon kíváncsi vagyok. Ezen kívül megspóroltam a külső elektronika megvásárlását és beépítési költségét, így nem kell sok-sok km-t autózni ahhoz, hogy elkezdjen látszani a megtakarítás. További előnye, hogy nem kell semmit beépíteni, megbontani, a módosítás az autó EOBD csatlakozóján keresztül történik (természetesen csak néhány VAG eredetű motornál lehet alkalmas a program). Hátránya, hogy itt nincs E85-benzin kapcsoló, így ha kénytelenek vagyunk benzint tankolni, és épp nincs nálunk laptop, akkor muszáj rábízni magunkat az ECU-ra, ami tapasztalataim szerint igen gyorsan (1-2km alatt) alkalmazkodik a másfajta üzemanyaghoz, de várhatóan kicsit dúsan fog futni az autó.


Mindent összegezve nagyon tetszik az etanolos üzemmód, néha ugyan elborzaszt az üzemanyagmennyiségjelző gyors és határozott hanyatlása (pláne a jobb láb erős ösztökélésére), de az egyéb fent említett indokok miatt – ha csak a hidegindítás meg nem hiúsítja – hosszú távú használatát tervezem az E85-nek."

(VN)

Szalmából készítenek E85-öt Dániában


A hagyományosan kukoricából készült E85-öt sokan bírálják azért, mert az alapanyagnak komoly élelmiszeripari vonatkozása is van. A legtöbb esetben a bírálat tájékozatlanságon alapszik, de az tény, hogy a jövő a melléktermékek feldolgozása felé mutat.
 

A napokban adták át a világ egyik első, egyben legnagyobb második generációs etanol finomítóját a dániai Kalundborgban. A körülbelül 54 millió eurós beruházással épült gyár szalmából állítja elő az E85-öshöz szükséges alkoholt. Az 5,4 millió liter éves kapacitású, második generációs üzemet a dán energetikai vállalat, a Dong Energy és a bioüzemanyagokat gyártó Inbicon üzemelteti.

 „Éveket vett igénybe a tesztelés, tökéletesítés és a biomassza átalakítás folyamatának szabványosítása, hogy végre elérkezzünk a jelenlegi fázishoz, a nagy kapacitású kereskedelmi előállításhoz” – mondta Michael Persson, az Inbicon pénzügyi és társasági elnökhelyettese.

A 30 alkalmazottat foglalkoztató kalundborgi demó üzemben folyamatosan emelik a gyártókapacitást a kereskedelmi mennyiségig.

Nyersanyagok:

  • Évi 30 000 tonna szalma
  • Danisco Genecor és Novozymes enzimek


Tervezett éves termelés:

  • 5,4 millió liter bioetanol
  • 13 000 tonna lignin granulátum (fűtésre használható pellet)
  • 11 100 tonna melasz


A gyártás során keletkezett melléktermék teljes mértékben felhasználható, a pelletet fűtésre, a melaszt állati takarmányként hasznosítják.  A gyártási folyamathoz szükséges hőenergia egy részét is a gyár melléktermékéből állítják elő.

Az Inbicon technológia első nyilvános demonstrációja december 7-én lesz a 15. ENSZ klímakonferencián Koppenhágában. A részvevőket szállító autók egy része az új üzemben készült E85-tel fog üzemelni. Ezen felül első körben ötmillió litert adtak el a Statoil olajtársaságnak.