BANNER

_

Mennyit érne az E85 jövedéki adója?


Talán már mindenki hallott a Dr. Matolcsy György-féle törvényjavaslatról (A jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 2003. évi CXXVII. törvény módosítása) melyben a bioetanol tervezett jövedéki adóztatásáról is szó van. Aki egy kicsit előre gondolkodott, és figyelte a híreket, azt nem érte váratlanul a bejelentés. Az E85-re vonatkozó 2007-es jövedéki törvény 2014-ig hatályos, elvileg eddig biztosította az E85-be kevert alkohol jövedéki adómentességét. De ez nem szentírás, csupán egy törvény, mely egy módosítással megváltoztatható.

+12Ft
Az EU hozzáállása a bioüzemanyagok jövedéki adómentességéhez sajátos. Az unió semmilyen módon nem támogat olyan mezőgazdasági tevékenységeket, melyek az adott ország ezen ágazatát előtérbe helyezi, kivéve a bioüzemanyag gyártás. Ebben az esetben egyenesen javasolja a bioüzemanyagok adómentességét.

2010 decemberében a Nemzeti Cselekvési Tervben vállaltak szerint a közlekedésben felhasznált energia 10 %-át megújuló energiaforrásokból kell biztosítanunk. De mivel a MOL összehozta hogy 2013-ig a jelenlegi bekeverési arány maradjon, így arra gondoltak, hogy az E85 majd segít a vállalásokban. A jövedéki adóval tuningol E85-re viszont nem hinném, hogy számítani lehet. A jelenlegi javaslat a benzin jövedéki adójának 10%-áról beszél, ami 12 forint áremelkedést jelent (3. § b). Az E85 jelenleg is magas árának 12 forinttal való emelését a felhasználók már nem tudják elfogadni és gyakorlatilag az E85 használat megszűnését eredményezné. Felvetődik a kérdés, hogy ez bekövetkezhet-e, és ha igen, milyen hatásai lesznek?

A napokban adták át a 400-adik E85 kutat, ez azt jelenti hogy legalább ennyi vállalkozónak és sok száz kapcsolódó vállalkozásnak van komoly pénze a buliban, nem beszélve a Hungranáról, akik folyamatos fejlesztéssel Európa egyik legkorszerűbb E85 üzemét alakították ki. Jó esetben a gyártó és a kutak benyelik a 12 forint többletet, hogy legalább a jelenlegi ár tartható legyen. Rossz esetben elzárja a hazai csapot, és az országból kifelé csurgatja a tiszta szeszt. A határon kívül kapva kapnak az alkoholra, nem véletlen hogy az ország most épülő E85 alkohol gyára is kizárólag a külföldi piacra fog szállítani. Ebben az esetben a Hungrana bukja az E85 bekeverésre fordított fejlesztést, de közben megszabadul a késztermék nyűgjétől is. Fejbe vágja a dolog, de túl fogja élni.

Nem úgy a kisvállalkozók, akik az iparágra építettek. Ők bizony megérzik ha az E85 eltűnik az országból, ráadásul még menekülési útvonalat sem kaptak, egy törvénymódosítás gyorsan véghezvihető, a következő hónapban már ott is figyel a jövedéki adó az alkoholon. Ez egy kicsit furcsa, főleg ha elolvasom a 2010. évi CXVII.- A megújuló energia közlekedési célú felhasználásának előmozdításáról és a közlekedésben felhasznált energia üvegházhatású gázkibocsátásának csökkentéséről szóló törvény 5. § (3) bekezdését: "A kötelező bioüzemanyag-részarány mértékét a Kormány rendeletben három évre előre meghatározva állapítja meg oly módon, hogy minden év március 31-ig kihirdeti a tárgyévet követő harmadik évre vonatkozó mértéket." Azaz a MOL-nak három éve van a felkészülésre, ha esetleg a jelenlegi bekeverési arányt változtatni kéne, szemben egy hazai vállalkozóval, akinek egy szűk hónap alatt tudomásul kell vennie a törvénymódosítást. Hogy is gondolták ezt?

De nézzük egy kicsit a számokat is, mi az az összeg amire vágyik a kormány:

Évi 4 milliárd liter üzemanyagot adnak el, ebből körülbelül 1,6 milliárd a benzin. Az E85-ből tavaly körülbelül 30 millió litert adtak el. Ha ezzel számmal számolunk, akkor a jövedéki adóbevétel kemény 360 millió forint lenne. Ez egy családi költségvetésben rengeteg, de az országnak, uzsonnára sem való. És felvetődik a kérdés: vajon adózott E85-tel össze fog jönni a 30 millió liter?

Két ilyen ingatlan már nem jönne ki az éves E85 jövedéki adóbevételből

Az E85 jövedéki adója tehát nem fogja megmenteni az országot, de abban biztosak lehetünk, hogy ha már egyszer lesz adó, akkor lesz adóemelés is.